عمومی

آیا در تهران مازوت سوخته می‌شود؟

به گزارش گروه شهری سیلاد، محسن روشنی مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: یکی از سوخت‌هایی که می‌تواند تولید میزان بالای آلایندگی داشته باشد، مازوت است که به علت کیفیت پایین خود و همینطور عدم احتراق کامل، می‌تواند موجب تولید گازی مانند مونوکسید کربن گردد و همچنین می‌تواند به صورت مستقیم دوده و ذرات معلق بسیار ریز که مشکلات زیادی در سلامتی ایجاد می نمایند، منتشر کند.

وی افزود: با توجه به آن که معمولاً در سوختی مانند مازوت، محتوای زیادی از سولفور و یا گوگرد وجود دارد، هنگام احتراق، گازهایی مانند دی‌اکسید گوگرد نیز تولید می شود. این گاز علاوه بر آنکه خود یک آلاینده معیار به شمار می‌رود، می‌تواند با فعل و انفعالات شیمیایی در جو، موجب تشکیل ذرات معلق ریز نیز بشود.

 مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در شهری مانند تهران و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، در سال‌های اخیر مشکلی به لحاظ آلاینده مونوکسیدکربن وجود ندارد و بیشترین مشکل ذرات معلق بسیار ریز و همین طور در برخی روزهای سال اکسید گوگرد به عنوان آلاینده شاخص در هوای شهر مطرح می‌شود.

روشنی افزود:  بنابراین در صورتی که از سوختی مانند مازوت در صنایع و نیروگاه‌ها استفاده شود از جنبه‌های مختلف می‌تواند موجب تولید انتشار آلاینده‌های هوا شود.

وی بیان داشت: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای کشور از جمله برای مصرف خودروهای دیزلی پایتخت، گازوئیل با استاندارد یورو ۴ توزیع می‌شود که محتوای گوگرد آن حدود ۵۰ قسمت در میلیون (ppm50)  است. اما گازوئیل مصرفی در صنایع و نیروگاه‌ها معمولاً دارای استاندارد یورو ۴ نیست و میزان محتوای گوگرد آن تا چند هزار ppm می‌رسد. لذا استفاده از آن به جای مازوت را نمی‌توان به حساب استفاده از سوخت پاک به حساب آورد. 

وی خاطرنشان کرد: اندازه‌گیری گاز آلاینده SO2 در پاییز امسال و مقایسه آن با پاییز سال گذشته نشانگر آن است که طی این مدت ۶ روز از روزهای پاک به لحاظ این آلاینده کاسته شده و غلظت آن نیز حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. این خود نشان دهنده افزایش استفاده از سوخت‌های دارای محتوای گوگرد بالا در اطراف تهران است.

انتهای پیام/


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا