تبلیغات

معرفی کامل کاخ سعدآباد از جاذبه های گردشگری تهران

شلوغی و هیاهوی عصر امروز هر کسی به دنبال راه گریزی می‌باشد، تا لحظاتی را به دور از این هیاهو و روزمرگی‌ها بگذراند. افرادی که مقصدشان تهران است و در هتل‌های پایتخت، مثل هتل هما تهران اقامت دارند می‌تواند در شمال شهر از یک جاذبه خاص بازدید کنند. جایی در مجاورت کوهپایه‌های توچال و طبیعت دیدنی دربند مجموعه‌ای بی‌نظیر و خاص با ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، خیابان‌ها، چشمه‌ها، باغ‌ها، کاخ‌ها و کوشک‌های متنوع با قدمتی طولانی قرار گرفته است. این طبیعت با آغوش باز از گردشگران و میهمانان خود میزبانی می‌کند. کاخ سعد آباد، را می‌توان مجموعه‌ای معرفی کرد که هر فرد از بزرگ و کوچک، باید از آن بازدید کند. در کاخ سعدآباد این امکان برای شما فراهم است تا عکاسی کنید، در کنار عزیزانتان چای یا قهوه بنوشید، قدم بزنید و عاشق شوید. در این مقاله با ما همراه باشید که می‌خواهیم سری به کاخ سعد آباد زده و در باغ‌های آن قدم بزنیم.

 

معماری کاخ سعد آباد

در زمینی به مساحت نزدیک به ۳۰۰ هکتار این مجموع تاریخی قرار دارد. تقریبا ۱۱۰ هکتار آن متشکل از عمارت‌ها و کاخ‌ها بوده و در حدود ۱۸۰ هکتار دیگر باغ، قنات‌ها و گلخانه‌های مجموعه سعد آباد قرار دارند. در ساخت عمارت‌ها و کاخ سعد آباد تلفیقی مشاهده می‌شود، از معماری اروپایی و معماری اصیل و سنتی ایران. طراحی که ساختمان کاخ‌ها دارند را برجسته‌ترین مهندسان داخلی و خارجی انجام داده‌اند.

مهندس خرسندی و مهندس بوریس روسی، مهندسان طراح کاخ سفید در مجموع کاخ سعدآباد بودند. گچ‌کاری‌ها و تزیینات داخلی کاخ سفید را نیز هرمندان ایرانی، عبد الکریم شیخان، حسین کاشی، غلامرضا پهلوان،  استاد لرزاده و رضا ملائکه انجام داده‌اند. در بخش ورودی کاخ سفید چهار ستون الهام گرفته شده از سبک معماری رومی مشاهده می‌شود. نمای اصلی با سنگ‌های مرمر پوشانده شده است.

مجسمه چکمه‌های رضاخان را می‌توانید مقابل کاخ سفید ببینید. این مجسمه در ابتدا کامل بوده و در یکی از میادین شهر دزفول واقع شده است. اما مجسمه پس از انقلاب توسط مردم دزفول شکسته شد. مجسمه آرش کمانگیر در واقع اثریست از مجسمه ساز ماهر استاد ارژنگ.  این مجسمه مقابل کاخ سفید و در محوطه باغ سعد آباد قرار دارد.

میرزا جعفر کاشی ملقب به معمار باشی معمار بنای کاخ سبز، بوده است. برای ساخت این بنا، هنرمندان و معمارن برجسته ایرانی در حدود هفت سال تلاش نمودند و با کمک سنگ‌های سبز معدن خمسه زنجان و سنگ مرمر خراسان، نمای چشم‌نوازی را برای کاخ سبز ساختند. این کاخ را به نام کاخ مرمر نیز می‌شناسند.

آینه‌کاری‌های ظریف، کاشی‌کاری و گچبری درون کاخ سبز وجود دارد. تذهیب دیوارهای داخل کاخ سبز توسط حسین بهزاد صورت پذیرفته و داخل کاخ سبز را شاگردان استاد صنیع خاتم، خاتم‌کاری نموده‌اند. اتاق خواب رضا پهلوی مقابل تالار آینه کاخ سبز، با نمای رو به دربند،‌ تعبیه شده بود.

از دیگر معماری‌های برجسته‌ای که در مجموعه کاخ سعد آباد وجود دارد، می‌توان به بنای کاخ شمس اشاره داشت. از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ ساخت بنای کاخ شمس در شمال غربی مجموعه سعد آباد، به طول انجامید. کاخ شمس با دارا بودن مساحت ۲۶۰۰ متر مربع، در دو طبقه با زیرزمین ساخته‌ شده است. نشانه‌هایی از سبک معماری اروپایی در معماری این کاخ، به‌خصوص معماری آلمانی و معماری سنتی ایران را از زمان ساسانیان می‌توان دید.

همچنین کاخ اشرف پهلوی در شرق باغ سعد آباد در فضایی به وسعت ۱۸۰۰ متر مربع، به دستور رضا شاه و توسط مهندس فرمانفرمائیان بنا گشت. به دستور اشرف پهلوی در سال ۱۳۵۰ نمای بیرونی این کاخ با سنگ مرمر پوشانده شد. سایر بناهای مجموعه کاخ سعد آباد نیز در زمان قاجار و پهلوی اول ساخته شد. این بناها در دوره پهلوی دوم مورد بازسازی و مرمت قرار گرفتند. آثار دست هنرمندان ایرانی را در گوشه و کنار مجموعه کاخ‌های سعد آباد می‌توانید مشاهده کنید.

 

تاریخچه کاخ سعد آباد

در زمان حکومت قاجار بنای کاخ سعد آباد پایه گذاری شد. پس از کودتایی که توسط رضاخان در سال ۱۲۹۹ صورت گرفت، با به قدرت رسیدن خاندان پهلوی، بناهای موجود در مجموعه کاخ سعدآباد به دستور رضاخان مورد ساخت و بازسازی قرار گرفتند. قسمت‌هایی از مجموعه کاخ سعدآباد در زمان به قدرت رسیدن رضا خان، در خارج از این مجموعه قرار داشتند که رضا شاه آن‌ها را خرید و به مجموعه سعد آباد اضافه نمود.

اولین بناها در مجموعه سعدآباد در فضایی به وسعت ۸۰۰۰ متر مربع وجود داشتند. خوب است بدانید کاخ ملکه مادر، از اولین بناها به شمار می‌آمد. در حال حاضر مجموعه سعد آباد از بزرگ‌ترین مجموعه تاریخی باقی مانده از دوره‌های پهلوی و قاجار در پایتخت می‌باشد.

کاخ سعد آباد تهران کجاست؟

اگر به رزرو هتل‌هایی چون رزرو هتل استقلال تهران اقدام کرده‌اید، در شمالی‌ترین بخش شهر تهران و روی کوهپایه توچال، مجموعه کاخ سعد آباد را پیدا خواهید کرد. در گذشته منطقه محیط بر مجموعه سعد آباد، از بهترین ییلاق‌های شهر تهران به شمار می‌آمد. این منطقه که هوایی لطیف و طبیعتی پر درخت داشته است، به دره سرسبز دربند مشرف بوده. با گذشت زمان ساخت‌وسازهای شهری گسترش پیدا کردند و در حال حاضر مجموعه کاخ سعدآباد درون شهر واقع شده است؛ ولی در زمان قدیم این کاخ در بین باغ‌ها و خارج از محدوده شهری قرار داشت.

از شرق مناطق شمالی نیاوران، از غرب ولنجک و تجریش از جنوب، مجموعه کاخ سعد آباد را احاطه نموده‌اند. در بخش شمال این مجموعه، کوه توچال در رشته کوه‌های البرز واقع شده است. مجموعه کاخ سعد آباد در طول دوره‌های پادشاهی قاجار و پهلوی، به عنوان استراحتگاه و ییلاق تابستانی پادشاهان شناخته می‌شد.

فصل مناسب بازدید از کاخ سعدآباد

چنانچه قصد سفر به تهران را دارید و می‌خواهید از این مجموعه منحصربه‌فرد و تاریخی بازدید کنید؛ باید بدانید که نمی‌توانید یک فصل را به عنوان بهترین فصل برای بازدید از این مجموعه انتخاب نمایید. چرا که در فصول مختلف فضای سرسبز و جنگلی کاخ سعدآباد از زیبایی‌های خاصی برخوردار می‌باشد. اما چنانچه به فکر عکاسی از این مجموعه می‌باشید، برای بازدید از این مجموعه فصل بهار و پاییز را پیشنهاد می‌کنیم. درختان و گل‌ها در فصل بهار با برگ‌های سرسبز خود رنگی نو و تازه به مجموعه ‌می‌زنند. شکوفه‌های رنگارنگ با عطر دل انگیزشان به مجموعه و بازدیدکنندگانش حال و هوایی پرنشاط هدیه ‌می‌دهند. با این حال در فصل پاییز رمانتیک‌ترین و خاص‌ترین حالت طبیعت را در سعدآباد مشاهده خواهید کرد.

درختان با برگ‌های قرمز و طلایی که دارند، خود سعدآباد را همچون انگشتری طلا از سایر نقاط پایتخت متمایز می‌سازند. صدای خش خش برگ‌هایی که همچون فرش قرمز در طول مسیر مجموعه می‌افتند شما را از دنیای واقعی دور می‌کند و به دنیای رویاها نزدیک‌تر. این صدا شما را با خود به جایی خواهد برد که صدایی جز آواز پرندگان، خش خش برگ‌ها و امواج آب نمی‌باشد. در دامان طبیعت همگی حیوانات به بازی و شیطنت مشغول هستند، آسمان دارای آبی‌ترین حالت خود می‌باشد و کسی دغدغه فردا را نخواهد داشت.

جمع‌بندی

کاخ سعدآباد یکی از جاذبه‌های توریستی شیراز است که در قسمت شمالی شهر و در فاصله ۸ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد. این کاخ در دوره قاجار ساخته شده و دارای معماری زیبا و منحصر به فردی است. بازدید از کاخ سعدآباد به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی شیراز، فرصتی برای آشنایی با فرهنگ و تاریخ این شهر و همچنین دیدن اثر هنری و معماری با ارزش است. همچنین در این مکان می‌توانید به نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی مختلفی نیز سر بزنید. به همین دلیل، بازدید از کاخ سعدآباد یک تجربه‌ی فراموش نشدنی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا