تبلیغات

تفاوت شقاق حاد و مزمن و گزینه‌های درمان این بیماری

برخی از انواع شقاق مقعد با درمان خانگی بهبود می‌یابد، در حالی که شقاق‌های طولانی مدت پس از درمان جراحی بهبود می‌یابد. اساساً، اگر شقاق مقعد پس از گذشت بیش از ۵-۴ هفته با درمان‌های خانگی یا دارویی بهبود نیافت، باید با پزشک مشورت کنید.

شقاق‌ یا فیشر مقعد می‌تواند به طرز طاقت فرسایی ناراحت کننده باشد و به طور نامطلوبی برنامه زندگی شما را مختل کند. برخی از انواع فیشر وجود دارد که هر شش ماه یکبار عود می‌کند (شقاق مزمن) که برای مبتلایان بسیار خسته کننده است.

با این حال، شما می‌توانید یک بار و برای همیشه با درمان مناسب از این بیماری خلاص شوید و ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم شقاق مقعدی چیست و چگونه آن را درمان کنید؟

قبل از اینکه وارد مراحل بهبود شقاق شویم، اجازه دهید یک مرور کلی از بیماری داشته باشیم:

شقاق چیست؟

ایجاد زخم و پارگی در پوشش داخلی و خارجی (دهانه مقعد) به عنوان شقاق یا فیشر مقعدی شناخته می‌شود. پارگی معمولاً به سمت عضلات اسفنکتر داخلی مقعد گسترش می‌یابد. برخی از انواع فیشر حاد خود به خود بهبود می‌یابد اما اگر شقاق مقعد پس از گذشت بیش از ۵-۴ هفته با درمان‌های خانگی یا دارویی بهبود نیافت، باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

هنگامی که یک شقاق ایجاد می‌شود، اسفنکتر داخلی مقعد معمولا دچار اسپاسم می‌شود و باعث گشاد شدن پارگی می‌شود. حتی بدتر از آن، اگر خون رسانی به آن ناحیه محدود شود، بهبودی را طولانی تر کرده و باعث درد طاقت فرسا می‌شود.

قبل از درمان باید مراحلی را طی کنید که شامل دانستن علت شقاق، تشخیص یا آزمایش‌هایی برای دانستن علل زمینه‌ای در صورت وجود، علائم شما و درمان شقاق مقعدی است.

چه مدت طول می‌کشد تا شقاق خوب شود؟

برای بهبود سریع شقاق، برخی از افراد جراحی را انتخاب می‌کنند که به آنها کمک می‌کند ظرف یک هفته بهبود یابند. آنها می‌توانند در عرض یک هفته به روال روزانه خود بازگردند. در حالی که افرادی که داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه را برای شقاق انتخاب می‌کنند، ممکن است ۵ تا ۶ هفته طول بکشد تا بهبود یابند. در بسیاری از موارد هم بصورت موقت و فقط برای چند روز علائم آن‌ها برطرف می‌شود.

چگونه شقاق مقعدی را درمان کنیم؟

مراحل بهبودی شقاق به شدت و عمق زخم ایجاد شده بستگی دارد که از درمان‌های خانگی، داروهای بدون نسخه و پمادها و در نهایت جراحی و لیزر فیشر، زمانی که سایر درمان‌ها هیچ اثری نداشت شروع می‌شود.

درمان‌های خانگی برای بهبود شقاق

شقاق حاد (کوتاه مدت) مقعد را می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد. اعتقاد بر این است که از هر ۱۰ شقاق حاد (کوتاه مدت) ۹ مورد با داروهای خانگی مانند استفاده از نرم کننده‌های مدفوع، یا استفاده از حمام سیتز و غیره قابل درمان است، در حالی که از هر ۱۰ شقاق مزمن، ۴ مورد با روش‌های خانگی قابل درمان است. اقدامات مختلفی وجود دارد که می‌توانید در خانه برای بهبود سریع شقاق مقعد انجام دهید. آن‌ها عبارتند از:

 

برای بهبود شقاق مقعد، ابتدا باید از یبوست جلوگیری کنید و بعد سراغ سایر روش‌های درمان بروید. برای جلوگیری از یبوست می‌توانید:

  • مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید
  • میوه‌ها، سبزیجات، لوبیاها و غلات کامل را هر روز در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها سرشار از فیبر هستند
  • به طور منظم برای جریان خون به ناحیه آسیب دیده ورزش کنید
  • با پزشک صحبت کنید و در صورت لزوم از ملین‌ها یا مکمل‌ها استفاده کنید
  • زمانی که میل به اجابت مزاج دارید به دستشویی بروید

 

داروها و پمادها برای بهبود شقاق

داروهای زیر می‌توانند به سرعت درد شقاق را تسکین دهند و به بهبود شقاق مقعدی کمک کنند:

پماد لیدوکائین: این پماد نسخه‌ای است که می‌توان آن را قبل از رفتن به توالت استفاده کرد. از این پماد برای کوتاه مدت استفاده می‌شود زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.

کرم استروئیدی: به درمان خارش، تورم و درد در ناحیه مقعد کمک می‌کند. قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید زیرا عوارض جانبی مانند نازک شدن پوست دارد.

داروهای مسکن: می‌توانید با پزشک صحبت کنید و برای تسکین درد از مسکن استفاده کنید. از مصرف مواد افیونی خودداری کنید زیرا باعث یبوست می‌شوند.

نرم کننده ها یا ملین‌ها: اگر مدفوع به اندازه کافی نرم باشد، شقاق مقعدی می‌تواند به سرعت بهبود یابد. میوه‌ها و سبزیجات غنی از فیبر بهترین نرم کننده مدفوع هستند یا در غیر این صورت برای دریافت مکمل ها با پزشک مشورت کنید.

پماد مسدود کننده کانال کلسیم (CCBs): عمدتاً در بسیاری از موارد با بهبود شقاق مزمن مرتبط است. این پماد شامل دیلتیازم و نیفدیپین است که به آرامش عضلات کمک می‌کند. عوارض جانبی این دارو این است که بیماران متوجه افت فشار خون خود می‌شوند.

تزریق بوتاکس: سم بوتولینوم یا بوتاکس، هنگامی که در اسفنکتر مقعد تزریق می‌شود، به طور موقت عضلات را تا سه ماه فلج می‌کند. این ممکن است بدون بیهوشی انجام شود. درمان بوتاکس ممکن است منجر به نشت موقت و خفیف گاز یا مدفوع مقعدی شود.

این اقدامات غیر جراحی به تسکین درد و خونریزی کمک می‌کند و به طور بالقوه، شقاق حاد را بدون عوارض جانبی بهبود می‌بخشد. اما پزشکان جراحی و لیزر را برای درمان شقاق مزمن توصیه می‌کنند.

عمل جراحی

اگر شقاق مقعدی شما شدید است یا پس از هشت هفته به درمان پاسخ نمی‌دهد، ممکن است لازم باشد به یک جراح کولورکتال مراجعه کنید. دکتری که در زمینه‌های راست روده و مقعد تخصص دارد. این نوع فیشر معمولا به نوعی از جراحی نیاز دارد. جراحی شقاق مقعدی را معمولا به روش‌های زیر انجام می‌شود:

اسفنکتروتومی باز و بسته: این جراحی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی و در اتاق عمل انجام می‌شود و یکی از روش‌های موثر برای درمان شقاق است که البته ریسک نسبتا بالایی دارد. روش بسته کاملا مشابه روش باز انجام می‌شود، با این تفاوت که در انتهای جراحی پزشک محل برش را با بخیه می‌بندد.

لیزر شقاق: عمل سرپایی لیزر شقاق یکی از بهترین گزینه‌های درمان شقاق مقعدی و سایر بیماری‌های نشیمنگاهی است که نتیجه آن قطعی بوده و عوارضی برای بیمار به دنبال ندارد. این عمل با بی حسی موضعی و در کمتر از نیم ساعت انجام می‌شود و بدون درد و خونریزی است.

فیشرکتومی: در این روش جراح پوست آسیب دیده شقاق را با برشی حذف می‌کند تا خود به خود ترمیم شود. برای کاهش درد و اثربخشی بیشتر این روش جراحی شقاق، ممکن است تزریق بوتاکس هم همزمان با این روش انجام شود.

فلپ پیشرفته: در روش فلپ پیشرفته با گرفتن پوست از قسمت سالم مقعد و استفاده از آن برای پیوند به بخش آسیب دیده این بیماری را درمان می کنند. این روش ممکن است برای درمان شقاق طولانی مدت (مزمن) مقعد ناشی از بارداری یا آسیب به کانال مقعد توصیه شود.

 

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا