بین الملل

الکاظمی هدف از برگزاری نشست بغداد را اعلام کرد

«مصطفی الکاظمی» در این ملاقات با اشاره به شرایط حساس عراق با توجه به انتخابات پیشِ رو گفت: ما تاکنون شرایط بدی را طی کرده‌ایم و اکنون باید فضا را برای همکاری همگان در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی فراهم کنیم.

او با بیان اینکه عراق در گذشته مشکلاتی با برخی همسایگان خود داشته، افزود: ما امروز می‌خواهیم این شرایط را تغییر دهیم و رسانه‌ها باید در این مسیر کمک کنند، چون این موضوع فقط برای عراق مهم نیست بلکه برای همه کشورهای منطقه اهمیت دارد.

الکاظمی ضمن اشاره به تحولات این روزهای افغانستان و آنچه که بر اثر اقدامات داعش بر سر عراق و سوریه آمد، گفت: ما باید این مشکلات را در سایه اتحاد و همکاری پشت سر گذاشته و شرایط خوبی را به آیندگان تحویل دهیم و این جز با اراده همه امکان‌پذیر نیست.

نخست‌وزیر عراق گفت: عراق تاریخ غنی و بزرگی دارد اما متاسفانه به دلیل دیکتاتوری، سیاست‌های غیرحکیمانه و رفتارهای غلط در گذشته نتوانسته نقش مثبت و موثر خود را به درستی ایفا کند و ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی ناشی از دیکتاتوری، فساد و مشکلات اداری، جنگ، تروریسم و… را جبران کنیم.

او با تاکید بر اینکه امروز باید روابط کشورهای منطقه تقویت شود، گفت: عراق می‌خواهد به پلی برای این روابط در جهت تکامل منطقه تبدیل شود، چرا که دیگر جنگ و ناامنی کفایت می‌کند و باید به صلح و پیشرفت سلام کرد.

الکاظمی افزود: ما در گذشته تجربه دموکراسی نداشتیم و پس از دوران دیکتاتوری تا به امروز سعی کرده‌ایم بر اساس خواست و اراده مردم پیش برویم. خواست مردم هم صلح، آرامش و پیشرفت است و ما می‌خواهیم با کمک همه دوستان خودمان این مسیر با به پیش ببریم.

نخست‌وزیر عراق با تاکید بر اینکه نباید بار دیگر به داعش و تروریسم اجازه قدرت‌نمایی داد، به نقش مهم رسانه‌ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: داعش بر مبنای عملیات روانی و رسانه‌ای توانسته بود حرکت خود را تسریع کند، لذا رسانه‌ها باید به ابزاری برای تقویت پیوندهای منطقه‌ای کمک کنند.

او هدف اصلی از نشست بغداد را اقتصاد و فرهنگ دانست و گفت: این اقتصاد و فرهنگ باید بر مبنای امنیت دسته‌جمعی و اراده و همکاری همگانی تثبیت شده و پیشرفت کند و هیچ استثنایی در این خصوص وجود ندارد.

الکاظمی در پایان در پاسخ یکی از خبرنگاران درباره تناقض حضور فرانسه در این نشست با اهداف اعلامی، مدعی شد: فرانسه از دوستان ماست و برای کمک به اقتصاد عراق به نشست بغداد دعوت شده است، زیرا مسیر پیش‌ی روی عراق مسیر سختی است و فرانسه به عنوان یک شریک می‌تواند ما را در این مسیر کمک کند!

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا