استانها

معرفی شهر اروندکنار و روستای آلبوحمید آبادان به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات

جعفر ربیحاوی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین در آبادان با اشاره بر مضرات ناشی از مصرف دخانیات و آمار سالانه مرگ و میر مربوطه، اظهار کرد: در موضوع مصرف دخانیات دو دسته از افراد آسیب می‌بینند نخست مصرف کنندگان دخانیات که قربانی آن می‌شوند و دیگر افرادی که به صورت غیر مستقیم و به سبب ماندگاری دود در هوا و رسوب آن در اشیاء، به عنوان مصرف‌کننده غیر مستقیم دخانیات به شمار می‌روند.

وی با ابراز تاسف از کاهش سن استعمال دخانیات به خصوص مصرف قلیان، افزود: برای اجرایی‌شدن برنامه‌های جلوگیری از این بحران، عزمی همگانی لازم است.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان، افزایش تعداد زنان مصرف‌کننده دخانیات را هم نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: طبق مستندات علمی و میدانی، تنباکوهای قلیانی بسیار خطرناک و سرطان‌زا هستند و مصرف یک قلیان کامل، برابر با مصرف ۱۰۰ نخ سیگار است و خانواده‌ها در این زمینه بایستی حساسیت بیشتری از خود نشان دهند.

ربیحاوی؛ در تشریح برنامه‌های کنترل و کاهش مصرف دخانیات در حوزه ی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: از جمله اقدامات سلبی برای کاهش مصرف دخانیات می توان به پلمب، تحویل اخطار بهداشتی به مراکز متخلف عرضه قلیان و در نهایت معرفی این مراکز به مراجع قضایی در سال گذشته اشاره کرد اما از آنجایی که اجرای ۱۰۰ درصدی برنامه کنترل و کاهش استعمال دخانیات، نیازمند همکاری و هماهنگی بین‌بخشی است و بخش اجرایی بسیاری از فرآیندهای اصلی برنامه از جمله صدور مجوزهای فروش دخانیات در ادارات همکار از جمله اداره صمت و غیره در جریان است، لذا تا اجرای کامل ضوابط موجود فاصله‌ی بسیاری داریم.

وی با اشاره به اجرای پروژه «شهر و روستای بدون دخانیات با تاکید بر حذف پایدار قلیان» از شهریور ماه سال ۹۹ و همزمان با سراسر کشور در محدوده ی فعالیت دانشگاه علوم پزشکی آبادان در منطقه ی جنوب غرب خوزستان (شهرستانهای آبادان ،خرمشهر و شادگان) یادآور شد: در این باره شهر اروند کنار و روستای آلبوحمید از توابع شهرستان آبادان به عنوان «شهر و روستای بدون دخانیات» به وزارت بهداشت معرفی شدند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان افزود: امید می رود تا با اطلاع‌رسانی، همت همگانی و همکاری سازمان‌ها و ادارات همکار در زمینه کنترل و کاهش مصرف دخانیات، این دانشگاه در پایان پروژه‌ی مذکور موفق به دریافت تاییدیه «شهر و روستای بدون دخانیات» از سازمان جهانی بهداشت (WHO) شود.

ربیحاوی؛ اظهار کرد: موضوع کاهش سن مصرف دخانیات و روی آوردن زنان به این پدیده، از جمله مسائلی دانست که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت و بر همین اساس بایستی در کنار وضع قوانین و اجرای دقیق آن‌ها، به فرهنگ‌سازی و همکاری با رسانه‌ها نگاه جدی داشت.

وی تصریح کرد: پروژه شهر و روستای بدون دخانیات می‌تواند بستری مناسب برای مشارکت همگانی در مقابله با مصرف دخانیات را فراهم کند.

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا