فناوری اطلاعات

خودروسازان در مقابل فروش فوری و هفتگی خودرو مقاومت می‌کنند

فروش فوری خودرو به شیوه قرعه‌کشی از میان متقاضیان خرید خودرو راهکار جدیدی بود که از سوی خودروسازان ارائه شد تا آشفته بازار خودرو کمی سامانی بگیرد. راهکاری که به نظر نمی‌رسد چندان موفقیت آمیز بوده باشد.

خودروسازان در مقابل فروش فوری و هفتگی خودرو مقاومت می‌کنند [به روز رسانی] – شهریور ۱۴۰۰

روح‌ الله عباسپور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: «واقعیت این است که به خاطر تورم عمومی حاکم بر اقتصاد ما همچنان هزینه‌های تولید خودرو رو به افزایش است و البته افزایش دستمزد کارگر و هزینه‌های جانبی دیگر هم به افزایش قیمت خودرو دامن زده است.»
وی در جواب این سؤال که چرا خودرو مانند چند سال قبل به صورت فروش فوری و هفتگی از طریق نمایندگی‌ها فروخته نمی‌شود، تصریح کرد: «با وجود اینکه جهش تولید و فروش فوری و هفتگی خودرو می‌تواند معضل گرانی خودرو در بازار را تا حدود زیادی سامان دهد، خودروسازان مقاومت کرده و تمایلی به فروش فوری ندارند.»

سرنوشت بازار خودرو پس از قرعه‌کشی بزرگ ایران خودرو و سایپا [به روز رسانی] – خرداد ۹۹

یک منبع آگاه از ثبت نام بیش از ۵.۵ میلیون نفر در فروش فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور خبر داد و اظهار کرد: «متقاضیان بعد از انجام فرآیند قرعه کشی ۴۸ ساعت زمان خواهند داشت. بعد از قرعه‌کشی تاریخ تحویل خودرو هم به آن‌ها اعلام شده و در صورتی که تمایل به دریافت خودرو نداشته باشند می‌توانند از ثبت نام خودرو خودداری کنند.»

این منبع آگاه بیان کرد: «پلاک‌های زرد یعنی خودرو‌های کامیون، تاکسی و خودرو‌های عمومی جزو پلاک‌های جاری محسوب نشده و دارندگان این خودرو‌ها می‌توانند وارد فرآیند ثبت‌نام شوند. بنا بر اعلام وزارت صمت تا چند روز آینده پیش فروش دوم هم برای ۷۵ هزار خودرو آغاز خواهد شد که تحویل آن به نیمه دوم سال ۹۹ موکول می‌شود. از خرداد امسال تا ایام دهه فجر فروش فوق‌العاده ۲۵ هزارتایی یا پیش فروش ۷۵ هزارتایی خواهیم داشت که یک ماه در میان برگزار می‌شود. در مجموع ۴ فروش ویژه و ۴ پیش فروش پیش رو خواهیم داشت.»

او بیان کرد: «تا به امروز بیش از ۵ میلیون نفر برای شرکت در قرعه کشی ثبت نام کرده اند که حدودی نیمی از آن‌ها یعنی ۲.۵ میلیون نفر متقاضی خرید پارس tu5 بوده‌اند. به عبارتی در شرایط فعلی به ازای هر ۲۰۰ نفر یک خودرو در فرآیند قرعه کشی وجود دارد.»

فروش فوری خودرو

او درباره آینده بازار کشور تشریح کرد: «با توجه به ۴۰۰ هزار خودروی اعلام شده برای پیش فروش و فروش فوق‌العاده و ۷۵۰ هزار تعهدی که دو خودروساز بزرگ کشور دارند حتی اگر مجموع تولیدات دو خودروساز دیگر کشور به ۱۰۰ هزار واحد برسد شاهد تحقق وعده تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه دوز از انتظار نیست. از طرفی با حذف دو خودرو ارزان قیمت پراید و ۴۰۵ متوسط قیمت خودرو افزایش پیدا کرده و میزان تقاضا تا حدودی کاهش پیدا می‌کند که در صورت تحقق، تا حدود یک سال دیگه به آرام شدن بازار منجر می‌شود.»

همچنین به گفته، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو: «با وجود محدودیت‌های بین‌المللی، در اردیبهشت‌ماه امسال، رکورد تولید در ایران خودرو با تولید ۵۱ هزار دستگاه خودرو شکسته شد. از طرف دیگر تعداد تعهدات معوقه به مشتریان به ۳۰هزار دستگاه رسیده است که در بازه زمانی یک تا دو ماهه به مردم تحویل می دهیم.»

طبیعتا افزایش عرضه خودرو در بازار می‌تواند به کاهش قیمت ها منجر شود، با این حال کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت دستوری خودروهای صفرکیلومتر و جلوگیری از فروش خودروهای ثبت نامی در بازه زمانی یکسال، نمی تواند نیاز لحظه ای شهروندان به خودرو را کاهش دهد و با توجه به قیمت خودروهای دست دوم موجود در بازار، بسیار بعید است که در بلند مدت روند افزایشی قیمت‌خودرو در بازار متوقف شود و طرح‌های قرعه کشی تنها می‌تواند در نقش یک مسکن برای بازار التهاب زده خودرو عمل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا