طرحهای بیابانزدایی (نهالکاری) شهرستان آرادان
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان مهدی حسینی افزود: بالغ بر ۸۵۳ هکتار از اراضی بیابانی شهرستان آرادان گیاهان و نهال های مقاوم به خشکی ازجمله تاغ،قره داغ و آتریپلکس کشت شده است.
وی گفت: امسال نیز ۱۸۶ هکتار از اراضی بیابانی این شهرستان با گونه های تاغ،آتریپلکس و قره داغ کشت گردید.
ایشان با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی از دغدغه های اصلی سازمان جنگل ها و کشور و مردم به شمار می رود،افزود: با نزولات آسمانی، اجرای طرح های آبخیزداری، قرق و مدیریت چرا در سال های اخیر ، تا حد زیادی شاهد رفع خطر بیابانی شدن اراضی شهرستان آرادان بوده ایم که البته تداوم این رویه به وضعیت بارندگی و ادامه طرح های یاد شده در سالیان آتی بستگی دارد.
حسینی خاطرنشان کرد: اجرای طرح های بیابان زدایی در قالب کشت نهال های مقاوم از گونه های قره داغ و آتری پلکس یا اسفناج وحشی باعث تثبیت شن های روان در نقاط بیابانی و تقویت پوشش گیاهی شده است.
برگزاری ۳۵ دوره آموزشی و ترویجی ویژه مجریان و بهره برداران منابع طبیعی با هدف ارتقای مهارت و آگاهی در سال ۱۴۰۰
الهام امینی مسئول واحد آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سمنان بیان کرد : با توجه به سیاست و اهداف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری در حفاظت، احیا، توسعه و بهرهبرداری از عرصههای منابع طبیعی ، هرگونه سرمایه گذاری در راستای ارتقای مهارت بهره برداران جهت مشارکت حداکثری مردم به ویژه مجریان و بهرهبرداران عرصههای منابع طبیعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که نیاز آن فرهنگ سازی و انتقال دانش علمی و بومی از طریق نشست های آموزشی است.
ایشان افزود : بدین منظور بر اساس تقویم آموزشی تدوین شده توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و بر اساس نیاز بهره برداران شهرستان دوره های آموزشی در بخش های جنگل، مرتع، آبخیز، بیابان، حفاظت و حمایت و ترویج و اموزش منابع طبیعی را درحال برگزاری بصورت مجازی را دارد.
امینی گفت : جامعه هدف این دوره های آموزشی مرتع داران و بهره برداران منابع طبیعی، همیاران طبیعت، دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد می باشند و از جمله دوره های آموزشی مذکور می توان از دوره های آموزشی احداث بوستان روستایی، پیشگیری از اطفاء حریق در جنگلها و مراتع، گردشگری در مناطق بیابانی، تولید نهالهای بیابانی، احداث بادشکن در مزارع، مدیریت چرا و تعادل دام در مرتع، قوانین و مقررات منابع طبیعی، حفاظت و احیای منابع طبیعی با مشارکت جوامع محلی، دانش بومی در حفظ و احیاء منابع طبیعی و …. نام برد.
در پایان با اشاره به آموزش مهارتی مجریان طرحها و بهرهبرداران، تصریح کرد : در این آموزشها بیشتر سعی بر این است که مهارت فنی و اجرایی مجری طرح و بهرهبردار افزایش یافته تا باعث شود فعالیت های اجرایی و آموزشی یک هم افزایی داشته باشد.
۴۶