سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » مصرف چند فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از ناتوانی جسمی مفید است؟

مصرف چند فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از ناتوانی جسمی مفید است؟

زمان انتشار: 29 اکتبر 2025 ساعت 11:05

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2868831

زمان مطالعه: 4 دقیقه

مصرف چند فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از ناتوانی جسمی مفید است؟

مصرف چند فنجان قهوه در روز برای پیشگیری از ناتوانی جسمی مفید است؟

نتایج یک پژوهش علمی جدید نشان می‌دهد که نوشیدن منظم قهوه می‌تواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر بروز «ضعف جسمی» در سنین بالاتر عمل کند. بر اساس این مطالعه که توسط «نشریه اروپایی تغذیه» منتشر شده، مصرف روزانه چهار تا شش فنجان قهوه با کاهش ریسک ابتلا به این سندرم مرتبط است.

این پژوهش طولی که طی یک بازه هفت‌ساله انجام پذیرفت، وضعیت سلامتی و عادات مصرف قهوه ۱,۱۶۱ فرد بزرگسال بالای ۵۵ سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. معیار سنجش سلامت افراد، «مدل پنج مولفه‌ای رخ‌نمود ضعف فرید» (Fried Frailty Phenotype) بود که شاخص‌های کلیدی از جمله سطح خستگی، سرعت راه رفتن، قدرت grip (مشت)، میزان فعالیت بدنی و کاهش وزن ناخواسته را اندازه‌گیری می‌کند.

یافته‌ها حاکی از آن است که آن دسته از شرکت‌کنندگانی که به صورت روزانه بین دو تا چهار فنجان قهوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با سایرین، عملکرد بهتری در این شاخص‌ها داشتند. این نتایج، یافته‌های پیشین در مورد مزایای شناخته‌شده کافئین، همچون کاهش احساس خستگی، افزایش سطح هوشیاری و بهبود عملکرد عضلات را تقویت می‌کند.

با این وجود، کارشناسان حوزه سلامت تاکید می‌کنند که اگرچه قهوه می‌تواند یک ابزار کمکی قدرتمند باشد، اما هرگز جایگزین یک سبک زندگی فعال و ورزش منظم نخواهد شد. دل استنفورد، متخصص ارشد تغذیه در بنیاد قلب بریتانیا، در این رابطه هشدار می‌دهد: «اگرچه مصرف متعادل قهوه (دو تا سه فنجان) با کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است، اما مصرف بیش از چهار تا پنج فنجان در روز، فرد را از حد مجاز مصرف کافئین (۴۰۰ میلی‌گرم) فراتر می‌برد که عوارضی چون افزایش فشار خون، تپش قلب، اضطراب و اختلالات خواب را در پی دارد.»

متخصصان توصیه می‌کنند برای بهره‌مندی از حداکثر فواید، بهتر است از قهوه‌های ارگانیک و باکیفیت که سرشار از پلی‌فنول‌ها و عاری از آفت‌کش‌ها هستند، استفاده شود. علاوه بر قهوه، یک رژیم غذایی غنی از پروتئین (مانند تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی و حبوبات)، پلی‌فنول‌ها (مانند توت‌ها و شکلات تلخ) و همچنین غذاهای تخمیری برای سلامت روده، از دیگر ارکان مهم پیشگیری از ضعف جسمانی محسوب می‌شوند.

برچسب ها
قهوه و سلامت
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آفرود بدون بنزین؛ رنج‌روور الکتریک با معماری ۸۰۰ ولتی در راه است
    آفرود بدون بنزین؛ رنج‌روور الکتریک با معماری ۸۰۰ ولتی در راه است 2 ساعت پیش
  • پایان دردسر ارسال فایل در خانواده؟ قابلیت جدید Quick Share افشا شد
    پایان دردسر ارسال فایل در خانواده؟ قابلیت جدید Quick Share افشا شد 2 ساعت پیش
  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 2 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16314
  • اقتصاد 11908
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7990
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1923
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • قزوین میزبان نمایش ۱۰۰ اثر برگزیده جشنواره رضوی
    قزوین میزبان نمایش ۱۰۰ اثر برگزیده جشنواره رضوی 5 ساعت پیش
  • کارگاه «تجربه‌نگاری جنگ» در جهاددانشگاهی قزوین برگزار می‌شود
    کارگاه «تجربه‌نگاری جنگ» در جهاددانشگاهی قزوین برگزار می‌شود 5 ساعت پیش
  • آغاز طرح کنترل و آزمون‌ ترازوهای بازار قزوین
    آغاز طرح کنترل و آزمون‌ ترازوهای بازار قزوین 5 ساعت پیش
  • تحویل ۲۲۴واحد نهضت ملی مسکن مهرگان در استان قزوین تا یک ماه آینده
    تحویل ۲۲۴واحد نهضت ملی مسکن مهرگان در استان قزوین تا یک ماه آینده 5 ساعت پیش
  • بهسازی و آسفالت محور روستایی گلابان ۱ در شهرستان چگنی
    بهسازی و آسفالت محور روستایی گلابان ۱ در شهرستان چگنی 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور