سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

زمان انتشار: 15 می 2024 ساعت 18:54

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2767201

زمان مطالعه: 6 دقیقه

روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

طبق مشاهده و بررسی ۹۲ هزار نفر طی ۲۸ سال، مصرف روزانه هفت‌ گرم روغن زیتون، یعنی قدری بیشتر از یک قاشق چایخوری، خطر مرگ ناشی از زوال عقل را در مقایسه با کسانی که هرگز یا به ندرت روغن زیتون خورده بودند، ۲۸ درصد کاهش داد. نتایج این تحقیق روز دوشنبه در مجله جاما نتورک اوپن (JAMA Network Open) منتشر شد.

به گفته نویسندگان پژوهش، این اولین بار است که ارتباط میان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و خطر مرگ ناشی از زوال عقل بررسی می‌شود.

آن جولی تسیر، یکی از نویسندگان این پژوهش از دانشگاه هاروارد، می‌گوید: «این تحقیق بر دستورالعمل‌‌های غذایی تاکید می‌کند که در آن‌ها از روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون استفاده می‌شود و نشان می‌دهد که این توصیه‌ها نه‌تنها از سلامتی قلب بلکه به طور بالقوه از سلامتی مغز هم حمایت می‌کند. انتخاب روغن زیتون طبیعی به جای چربی‌هایی مانند مارگارین و سس مایونز تجاری، انتخاب مطمئنی است و خطر ابتلا به زوال عقل کشنده را کاهش می‌دهد.»

در این مطالعه مجموعه اطلاعات ۶۰ هزار و ۶۰۰ زن که از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۸ در مطالعه «سلامت پرستاران» شرکت کرده بودند و همچنین حدود ۳۲ هزار مرد در همان دوره که در پژوهش «متخصصان سلامت» شرکت کرده بودند، بررسی شد. پژوهش اول عوامل خطر در بیماری‌های مزمن عمده را در میان زنان در آمریکای شمالی بررسی کرد، در حالی که دومی به دنبال همان موضوع‌ اما برای مردان بود.

 

روغن زیتون می‌تواند خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش دهد

نویسندگان پژوهش جدید رژیم غذایی شرکت‌کنندگان را هر چهار سال یک‌ بار از طریق یک پرسشنامه‌ و شاخص تغذیه سالم جایگزین که رتبه‌بندی غذاها و مواد غذایی موثر در بیماری‌های مزمن را نشان می‌داد، ارزیابی می‌کردند. هرچه فرد در این شاخص امتیاز بیشتری کسب کند، بهتر است.  

طبق نتایج به دست‌آمده، جایگزین کردن پنج گرم یا ۱.۲ قاشق چای‌خوری روغن زیتون به جای مارگارین یا سس مایونز هشت تا ۱۴ درصد خطر مرگ ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهد. نتایج جایگزینی با روغن‌های گیاهی دیگر یا کره قابل‌‌توجه نبود. 

البته متخصصان خاطرنشان کرده‌اند که این تحقیق یک رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند، بلکه وجود یک ارتباط را نشان می‌دهد و همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به گفته تسیر، فواید بالقوه روغن‌‌زیتون برای سلامتی مغز احتمالا به دلیل ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌توانند از سد خونی مغز عبور کنند و مستقیما بر مغز تاثیر بگذارند. همچنین روغن زیتون احتمالا به دلیل مزیت‌هایی که برای سلامتی قلب و عروق دارد، غیرمستقیم هم بر سلامتی مغز تاثیر می‌گذارد.

دیوید کورتیس، استاد افتخاری ژنتیک، تکامل و محیط زیست در دانشگاه کالج لندن، نیز می‌افزاید که حدود نیمی از موارد زوال عقل ناشی از بیماری‌های عروقی است، بنابراین هر چیزی که سلامتی قلب و عروق را بهبود بخشد، مانند سیگار نکشیدن، انتظار می‌رود که خطر زوال عقل را هم کاهش می‌دهد.

روغن زیتون برای سلامتی قلب، مغز، استخوان‌ها و دیگر اعضای بدن مفید است. علاوه بر پخت‌وپز با آن، می‌توان در تهیه سس سالاد، سس سرکه و سس پستو هم از آن استفاده کرد و از مزیت‌هایش بهره‌مند شد.

مجله خبری سیلاد

برچسب ها
درمان آلزایمر
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 7 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 7 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 7 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 7 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 11 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 11 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 11 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 11 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 11 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور