ساخت یک رام قطار ۸ واگن داخلی/ چقدر از اوراق مشارکت تاکنون وصول شد؟
گروه اجتماعی سیلاد، قرار است تاپایان سال جاری تعدادی ایستگاه مترو راه اندازی شود.
برای توسعه و تجهیز مترو بایددولت کمک کند اما این اقدام به درستی صورت نگرفته است.
در خصوص آخرین وضعیت ایستگاه های مترو، اورهال قطارها، توسعه و تجهیز، اوراق مشارکت، خرید واگن،کمک دولت، افزایش مسافران مترو و ...با علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه به گفت و گو نشستیم.
چند ایستگاه متروی از ابتدای سال جاری تاکنون افتتاح شده و تا پایان سال جاری چند ایستگاه دیگر آماده بهره برداری می شود؟
در تلاش هستیم تا ۳ ماه آینده ۳ ورودی مترو وارد فاز بهره برداری شود/بهره برداری از ایستگاه توحید در دستور کار است/ایستگاه تقاطعی اهمیت خاصی دارد
با حضور زاکانی شهردار تهران ایستگاه متروی شهید رضایی افتتاح و آماده بهره برداری شد این ایستگاه در بخش جنوبی خط ۶ مترو قرار داشت.
همچنین ورودی دوم ایستگاه متروی برج میلاد هم افتتاح و آماده بهره برداری شده است.در تلاش هستیم تا ۳ ماه آینده ۳ ورودی دیگر مترو وارد فاز بهره برداری شود.
یکی از این ورودی ها در ایستگاه متروی مهدیه در خط ۷ مترو و دیگری ورودی دوم ایستگاه شهید بهشتی در خط ۶ مترو آماده بهره برداری خواهد شد و این را هم بگویم که بهره برداری از ایستگاه توحید هم در دستور کار است و تلاش می کنیم تا در آذر ماه آماده بهره برداری شودکه این ایستگاه تقاطعی و بین خط ۷ و ۴ مترو است و در تقاطع خیابان آزادی و نواب قرار دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.
البته بنده بازدیدی هم اخیرا از آخرین وضعیت این ایستگاه ها داشته ام. ما در ۲ فاز خط ۶ مترو را افتتاح کردیم و ۱۰ کیلومتر از بخش جنوبی از ایستگاه میدان امام حسین تا دولت آباد افتتاح و آماده بهره برداری شد.البته از دانشگاه تربیت مدرس تا شهید ستاری در مناطق ۲ و ۴ هم بخشی از ایستگاه ها افتتاح شد.
بهره برداری از ۴ ایستگاه خط ۶ مترو تا پایان سال جاری/امیدواریم منابع تامین شود تا از برنامه عقب نمانیم
پیگیر هستیم که محدوده های باقی مانده در این بخش را هم تکمیل کنیم. بخشی که از میدان امام حسین تا تربیت مدرس مانده را تکمیل خواهیم کرد.البته در این بخش ۸ ایستگاه وجود دارد و ما ۴ ایستگاه را تلاش می کنیم تا پایان سال آماده بهره برداری کنیم البته امیدوارم تامین منابع انجام شود و بتوانیم بر اساس برنامه ریزی انجام شده کارها را پیش ببریم. حدفاصل امام حسین تا تربیت مدرس ۹.۵ کیلومتر است که تلاش می کنیم تعدادی از ایستگاه آماده بهره برداری شود.
بهره برداری از ایستگاه مترو بوستان گفت و گو و ۱۷ شهریور تا پایان سال در گروی تامین منابع
البته بگویم که تا پایان سال جاری ۲ ایستگاه جدیدهم در خط ۷ مترو شامل ایستگاه بوستان گفت و گو و ۱۷ شهریور آماده بهره برداری می شود.
تاکید می کنم این ایستگاه ها درصورت تامین منابع لازم آماده بهره برداری می شوند و اگر منابع تامین نشود افتتاح ها با تاخیر انجام خواهد شد.
بخشی از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول شد برای بخش باقی مانده چه اقداماتی انجام داده اید؟ چقد را زاوراق مشارکت سال ۹۹ تاکنون شده است؟
عدم وصول بخشی از اوراق مشارکت ۹۸/پیگیری های لازم از معاونت مالی و حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران انجام شد
هنوز بخشی از اوراق مشارکت سال ۹۸ وصول نشده است اما پیگیر هستیم که این بخش هم به حساب شهرداری تهران واریز شود.پیگیری های لازم از معاونت مالی و حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران انجام شده است.
۱۳۰۰ میلیارد از اوراق سال ۹۹ هنوز آزاد نشده است/بانک شهر بانک عامل بود
اما در خصوص اوراق مشارکت سال ۹۹ باید بگویم که اوراق ۱۸۵۰ میلیارد تومان بود که هنوز ۱۳۰۰ میلیارد از اوراق آزاد نشده است و ۲۱۹ میلیارد هم از اوراق سال ۹۸ وصول نشده است.
بانک عامل اوراق مشارکت سال ۹۹ بانک شهر بود چرا تاکنون بخش عمده ای از اوراق آزاد نشده است؟
شهرداری باید سهم ۵ درصدی خودر ا بپردازد/باید کارهای اداری انجام و هر چه سریعتر این پول وارد سیستم حمل ونقل عمومی شود
باید طبق قانون شهرداری ۵ درصد بدهد تا اوراق آزاد شود ولی بخشی از پول آزاد نشده است و باید کارهای اداری انجام و هر چه سریعتر این پول وارد سیستم حمل ونقل عمومی شود.
اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ به کجا رسید؟ شنیده شده که بخشی از اوارق مصوب شورای پنجم شهر تهران توسط دولت کم شده است در این باره توضیح دهید؟
۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مصوب شورای پنجم در دولت کم شد/ارسال نامه به سازمان برنامه وبودجه/رقم ۵۰۰ میلیاردی برای اورهال قطارها/سایر شهرهای کشور هم متقاضی اوراق مشارکت بودند
۲۳۰۰ میلیارد اوراق مشارکت توسط شورای پنجم شهر تهران برای متروی تهران مصوب شده بود تا منتشر شود.البته ۵۰۰ میلیارد تومان هم در روزهای آخر مدیریت قبلی شهری مصوب شد تا برای اورهال قطارها اوراق فروخته شود.
لایحه ای در این زمینه از شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر آمد و قرار شد ۲۸۰۰ میلیارد اوراق برای کارهای مترو منتشر شود. این عدد در وزارت کشور کمتر شده است و به ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است و در روزهای اخیر هم نامه به سازمان برنامه و بودجه در این زمینه ارسال شده است و۱۳۰۰ میلیارد از اوراق مشارکت کم شد.
علت کاهش اوراق هم این بود که سایر شهرهای کشور هم متقاضی اوراق بودندو در نتیجه از اوراق تهران کم شد.
چه برنامه ای برای توسعه خطوط جدید مترو دارید؟سرانجام کلنگ زنی خط ۱۰ متروی تهران به کجا رسید آیا بودجه لازم برای این خط تامین شده است؟
سرعت کار در خط ۱۰ مترو کم است/منابع غیرنقد هنوز تامین نشده است/برگزاری جلسه با معاون مالی برای تامین منابع و سرعت گیری کار
فعالیت خط ۱۰ متروی تهران آغاز شده است اما سرعت کار کم است.در این خط منابع غیرنقد زیاد داریم و تاکنون تامین نشده و واگذاری املاک به سرانجام نرسیده است.هنوز پیمانکار به شکل غیرنقد شارژ نشده است و امیدواریم در این دوره منابع تامین و کار با سرعت بیشتری پیش برود.البته جلسه ای در این زمینه با معاون مالی و اقتصاد شهرداری تهران داشته ایم در خواست کردیم دستور دهند تا منابع تامین و کار سرعت گیرد.
چه میزان از بودجه شهرداری تهران برای متروی تهران از ابتدای سال تاکنون محقق شده است؟
۲۰۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری محقق شد/۳۰ درصد بودجه دولت برای توسعه مترو تاکنون محقق شده است/ردیف ۲۵۰ میلیاردی برای ساخت متروی پرند
از بودجه ۶۰۰۰ میلیاردی شهرداری تهران برای مترو فکر می کنم حدود ۲۰۰۰ میلیارد محقق شده است.
آیا دولت سهم خود را در توسعه حمل و نقل عمومی در سال جاری پرداخت کرده است؟وضعیت چگونه است؟
دولت ۲ ردیف برای مترو دارد.یک ردیف برای توسعه خطوط مترو است که ۶۰ میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته اند که فکر می کنم حدود ۳۰ درصد آن محقق شده است.
اما دولت یک ردیف بودجه هم برای متروی پرند دارد که ۲۵۰ میلیارد تومان است و تاکنون ۶۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.
فعالیت در خط متروی پرند کند شده است علت این امر چیست؟ زمینی که قرار بود به مترو داده شود واگذار شد؟
زمین ۲۵ هکتاری در مجاورت پایانه واگذار نشد/کار متروی پرند کند است/صحبت های با استانداری انجام شد
در واقع قرار است که یک لاین راه اندازی کنیم و صحبت های هم در این زمینه با استانداری تهران انجام شده است.جلساتی هم با شرکت عمران پرند و شهرداری پرند برگزار و توافقاتی صورت گرفت وقرار بود ۲۵ هکتار زمین در مجاورت پایانه ای که داریم واگذار شود و تغییر کاربری داده و آن را به پیمانکار بدهیم. علارغم صورت جلسه این اتفاق رخ نداد و تاکنون زمینی واگذار نشده است. کار متوقف نشده فقط کند است.
ایا قرار است ساخت خط جدیدی آغاز شود؟
بنا نداریم ساخت خط جدیدی را آغاز کنیم/ توسعه شرقی خط ۴ مترو آغاز شد/حدفاصل شهید کلاهدوز تا خاک سفید ۱۱.۵ کیلومتر است/قطعه اول کار بزودی آغاز می شود/قرارداد ابلاغ شد
فعلا بنا نداریم ساخت خط جدیدی را آغاز کنیم. اما توسعه خطوط در دستور کار است. توسعه شرقی خط ۴ مترو آغاز شده و در ماه های گذشته مناقصه عمومی برگزار شد. حدفاصل شهید کلاهدوز تا خاک سفید ۱۱.۵ کیلومتر است که ما آن را قطعه بندی کرده ایم و قطعه اول آن ۴ کیلومتر است و از شهید کلاهدوز آغاز و تا متروی شهید سلیمانی است و مناقصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص است و قرارداد ابلاغ و بزودی کار آغاز می شود.
ساخت پایانه دولت آباد به کجا رسید؟
آغاز عملیات اجرایی در ماه جاری/مناقصه برگزار شد
پایانه دولت آباد در خط ۶ مترو است. مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شده و فکر می کنم در ماه آبان عملیات اجرایی آن آغاز شود.
دولت بدهی زیادی به شهرداری تهران در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی دارد؟ در صورتی که این طلب ها گرفته شود می توانید اقدامات خوبی در مترو انجام داد. برای دریافت این طلب ها چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
در صورت تایید بدهی ها توسط نماینده سازمان حسابرسی طلب ها تهاتر می شود/۲ سال پیش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر انجام شد
ببینید بخشی از دیون ثبت و ضبط شده است. در دولت دوازدهم اعلام کردند که شما می گوید که ما به شهرداری بده کار هستیم باید برای این ادعا مستندات ارائه کنیدو سازمان حسابرسی به نمایندگی از دولت مستندات را بررسی می کند ودر صورت تایید بدهی ها را تهاتر می کنیم.
اما اینکه شهرداری هر چه بگوید آنها قبول ندارند بلکه باید مستند باشد. در گذشته در برخی از بخش ها غفلت شده و بخشی از طلب ها مستند نیست اما بخش های هم مستند است و امکان تهاتر وجود دارد.
۲ سال پیش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان تهاتر انجام شد و البته از این ظرفیت تهاتر که دولت گذاشته برخی شهرها هم استفاده کردند مانند مشهد.اما رقم ۴۵۰۰ میلیارد نسبت به بدهی های سنگین شهرداری تهران که به بانک ها دارد قابل توجه نبود. البته این را بگویم که دولت هم پول نمی دهد بلکه تهاتر می کند و همین امر هم خوب است.
در خصوص خرید واگن جدیدبرای مترو چه برنامه ای دارید؟
کار خرید ۶۳۰ دستگاه واگن فعلا به جایی نرسیده است/درخواست از وزارت کشور و سازمان برنامه وبودجه
در دوره قبل مدیریت شهری قرار بود ۶۳۰ واگن توسط دولت خریداری و وارد خطوط مترو شود. دولت باید طبق قانون ۱۵ درصد قرارداد را پرداخت می کرد و این امر رخ نداد و هنوز کار به جایی نرسیده است.
درخواست ما این است که وزارت کشور و سازمان برنامه وبودجه اقدامی انجام داده و این کار را به سرانجام برسانند.
قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن به کجا رسید؟ شنیده شده که تغییراتی در این قرارداد رخ داده است. در این باره توضیح دهید.
قیمت واگن ها را پایین آوردیم/ساخت یک رام قطار ۸ واگنه برای اولین بار در مترو
در آذر سال گذشته قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن که شامل ۱۵ رام قطار می شود بسته شد. حدود ۲ ماه پیش هم الحاقیه ای زدیم و قیمت واگن ها را پایین آوردیم و یک رام قطار ۸ واگنه هم اضافه شد.
در قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن از تجربه قطار ملی استفاده می شود /حدود ۸۵ درصد کار داخلی است
وقتی قطار ملی را رونمایی کردیم و عملکرد آن را دیدیم در واقع تصمیم گرفته شد که قرارداد ۱۰۵ دستگاه واگن از تجربه قطار ملی استفاده شود و حدود ۸۵ درصد آن داخلی سازی است. الحاقیه زده شد قیمت پایین آمد و تعداد واگن ها هم افزایش یافت.
در خط ۳،۴ و ۷ مترو ایستگاه ها برای قطار ۸ واگنه طراحی شده است
قیمت هر واگن از یک میلیون یورو به ۸۹۸ هزار یورو رسید. نکته دیگر این است که در خط ۳،۴ و ۷ مترو ایستگاه ها برای قطار ۸ واگنه طراحی شده و طول ایستگاه بیشتر است و در خطوط ۱،۲و ۴ ایستگاه ها برای قطار ۷ واگنه طراحی شده اند.
ما یک رام قطار ۸ واگنه می سازیم و با این کار ظرفیت هم افزایش می یابد. در مترو تاکنون قطار ۸ واگنه ساخته نشده بود و حالا این کار در دستور قرار گرفت.
این قطارها چه زمان وارد خطوط می شوند؟
پیش پرداخت ندادیم/۳۰ ماه طول می کشد تا این قطارها ساخته و وارد خطوط شوند
۳۰ ماه طول می کشد تا این قطارها ساخته و وارد خطوط شوند. به شرط اینکه پیش پرداخت داده شود و هنوز این امر رخ نداده چرا که قرار بود از پول آزاد سازی اوراق مشارکت این امر رخ دهد.
مسافران مترو بعد از لغو دورکاری ها چقدر افزایش یافته است؟
مسافران افزایش یافته اند و چند روز پیش به حدود یک میلیون مسافر در روز رسیدیم البته قبل از کرونا روزانه یک میلیون ۹۰۰ هزار مسافر هم داشتیم.
اما یک فرقی رخ داده و اینکه تعدادزیادی از قطارهای ما نیازمند اورهال هستند و البته اورهال کردن هزینه کمتری می خواهد تا خرید واگن جدید.
انتهای پیام/