فناوری اطلاعات

گفتگوی دیجیاتو با مدیرعامل مایکت: از رقابت با کافه بازار تا طرح صیانت و ورود به بورس

مدیرعامل مایکت با حضور در لایو اینستاگرامی دیجیاتو، فاصله خود با رقیب دیرینه‌شان را ناشی از عدم آگاهی‌رسانی کافی به کاربران برای معرفی مایکت دانست. همچنین وی با انتقاد از انحصار طلبی‌های کافه بازار، معتقد است دولت همانند سایر کشورها بایستی به این موضوع ورود پیدا کند.

«وحید رحیمیان» شب گذشته سومین مهمان فصل دوم برنامه آنتک دیجیاتو بود. او در این لایو اینستاگرامی خبر از تلاش‌های مایکت برای ورود به بورس تا سال ۱۴۰۱ داد و به بیان اولویت‌های این فروشگاه اندرویدی پرداخت. او همچنین با انتقاد از طرح صیانت، اعتقاد دارد این قانون باعث بی اعتمادی بیش از پیش کاربران به اپلیکیشن‌های ایرانی شده و برای کسب‌وکارها مشکل‌زا خواهد بود.

از برنامه برای خرید کافه‌بازار تا تولد مایکت

مایکت در حال حاضر از یک تیم ۸۰ نفره تشکیل شده است که روی ۲۵ میلیون گوشی اندرویدی نصب بوده، نزدیک به ۱۱ میلیون کاربر ماهانه داشته و مجموع ترافیک ماهانه روی این استور به ۷ هزار ترابایت می‌رسد.

اما سهم مایکت از بازار استورهای اندرویدی ایران چقدر است؟ رحیمیان در پاسخ به این سوال دیجیاتو گفت:

«آمار دقیقی در این باره وجود ندارد. اما تخمین‌ می‌زنیم کافه بازار با سهم ۷۵ درصدی بازیگر اصلی این بازار بوده، مایکت نیز با ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار دارد. اما نکته اصلی اینجاست که این حوزه مدل کسب‌وکاری سختی داشته و باعث شده که بازیگران مختلفی نتوانند در آن ظهور پیدا کرده یا به فعالیت خود ادامه دهند.»

او با اشاره به داستان تولد مایکت، اظهار داشت شرکت حصین در ابتدا به دنبال خرید کافه بازار بوده اما پس از به نتیجه نرسیدن مذاکرات، به سمت ایجاد رقیبی برای بازار رفته و مایکت را در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی می‌کند:

«مایکت در سال‌های اولیه شروع خود شرکتی مستقل نبود که همین امر به ما لطمه زد. در واقع مایکت پروژه‌ای در شرکت حصین بود که با توجه به تازگی این حوزه کسب‌وکاری، تمرکز کافی روی آن وجود نداشت و همین امر باعث شد تا شیب رشد کمی داشته باشیم. اگر چه طی دو سه سال اخیر رشدی بیشتر از رقیب سنتی خود داریم که یکی از دلایل آن می‌تواند اشباع کافه بازار باشد.»

تلاش برای افزایش سهم از بازار اپ‌استورها

مدیرعامل مایکت سال گذشته و در گفت‌وگو با دیجیاتو وعده داده بود تا پایان سال ۱۴۰۰ در یک سری از پارامترهای کلیدی وضعیت بهتری نسبت به جدی‌ترین رقیب خود داشته باشند. اما این وعده تا کنون چقدر محقق شده است؟ آن طور که رحیمیان می‌گوید آن‌ها در برخی از شاخص‌ها توانسته‌اند این هدف را محقق کنند اما در برخی آیتم‌ها نیز با توجه به رخداد موضوعات غیرقابل پیش‌بینی، این امر محقق نشده است:

«به طور مثال شما روی یک بازی خاص که مخاطب خوبی دارد حساب باز می‌کنید و برای آن برنامه‌های مختلفی را پیاده‌سازی می‌کنید، اما ناگهان نامه‌ای از مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود که این بازی بایستی از استور برداشته شود! البته این موضوع تنها به حاکمیت ختم نشده بلکه تحریم‌ها نیز اثرگذار است. اما به طور کلی در برخی سگمنت‌ها مانند گیمرها در یک رده سنی خاص یا بازی‌هایی که نیاز به دانلود دیتا دارند، توانسته‌ایم کاربران بیشتری را به نسبت رقیب خود جذب کنیم.»

او با بیان این که در برخی سرویس‌ها همانند ترافیک و نمایش ویدئو، فاصله اندکی با کافه بازار دارند تاکید کرد آن‌ها فروش را آخرین هدف خود گذاشته و بیشتر به دنبال تعداد کاربر و چسبندگی آن هستند.

به اعتقاد رحیمیان، فاصله اصلی بین مایکت و کافه بازار ناشی از بی اطلاعی کاربران نسبت به مایکت و سرویس‌ها و مزیت‌های آن است از همین روی آن‌ها بایستی روی اطلاع‌بخشی بیش از پیش تمرکز کنند:

«اطلاع بخشی فرایندی هزینه بر است. با توجه به تبلیغات محیطی که در اواخر سال ۹۹ ترتیب دادیم، به نسبت هزینه، آمار نصب جذابی را نداشتیم. در ماه‌های اخیر نیز تمرکز خود را روی بحث ویدئو قرار دادیم که اگر چه کاربر جدید برای ما به همراه ندارد، اما میزان درگیری کاربر با اپ و حضور او را افزایش می‌دهد که در دراز مدت اثرات خود را نشان می‌هد.»

او هدف از راه‌اندازی سرویس پخش ویدئو را پاسخ به نیاز و درخواست‌های کاربران دانست که در حال حاضر سرویسی رایگان بوده و هیچ ویدئویی توسط مایکت میزبانی نمی‌شود. بلکه صرفا سرویس‌های جستجو، پیشنهادات شخصی‌سازی شده و صفحه سردبیری توسط مایکت به کاربران ارائه شده و میزبانی پخش ویدئوها بر عهده چند تامین کننده فعال در حوزه VOD است. این گونه آن‌ها وارد رقابت با شرکای تجاری خود که اپلیکیشن‌های پخش فیلم را در مایکت منتشر کرده‌اند، نمی‌شوند.

شکایت از کافه‌بازار به کجا رسید؟

مدیرعامل مایکت در ابتدای سال گذشته وعده داده بود به زودی و پس از بحران کرونا، از کافه بازار در شورای ملی رقابت به علت انحصار طلبی شکایت خواهد کرد. اما این شکایت به کجا رسید؟ رحیمیان در پاسخ به این سوال دیجیاتو از عدم ارسال شکایت خبر داد و گفت:

«کلیت موضوع این است که وقتی بازی دارای پتانسیل در بازار منتشر می‌شود، آن‌ها برای پروموت این بازی به توسعه دهنده پیشنهاد داده که در صورت عدم انتشار در استورهای ایرانی، در صفحه اول کافه بازار تبلیغ می‌شوند. ما هنوز با وکلای خود در این رابطه جلسه داریم و علت اصلی عدم ارسال شکایت آن است که نمی‌خواهیم رشد چند سال اخیر ما تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. شاید نگاه غلطی ایجاد شود که ما برای رشد خود به دنبال کمک گرفتن از دولت هستیم. اما با این وجود، همان طور که در پرونده‌های جهانی شاهد هستیم، دولت‌ها خود به مبارزه با انحصار طلبی می‌پردازند. به طور مثال گوگل توسط برخی کشورهای اروپایی جریمه شده یا مدیر فیسبوک به دادگاه فراخوانده می‌شود.»

او با بیان این که آمارها نشان می‌دهند بیش از ۵۰ درصد درآمد بازی‌ها در ۶ ماه اول انتشار آن‌ها حاصل می‌شود معتقد است بازار با این روش، درآمد خوبی را کسب می‌کند در حالی که طی این مدت هیچ مزیت خاصی را در اختیار کاربر و توسعه دهنده قرار نمی‌دهد.

ضربه به اعتماد مردم با طرح صیانت

بخش دیگر گفت‌وگوی دیجیاتو با مدیرعامل مایکت به طرح صیانت اختصاص داشت. وی با اشاره به این که در حال حاضر کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های داخلی کم اعتماد هستند، تاکید کرد طرح صیانت ضربه بدتری به این بی اعتمادی خواهد زد. همچنین حق انتخاب را از مردم گرفته که امر پسندیده‌ای نیست.

رحیمیان معتقد است طرح صیانت نمی‌تواند جلوی استفاده مردم از اپلیکیشن‌های خارجی را گرفته بلکه صرفا برای مردم هزینه بیشتری جهت تهیه VPN ایجاد خواهد کرد.

او همچنین درباره عدم حذف روبیکا از مایکت پس از حاشیه‌های ایجاد شده برای آن، گفت:

«روبیکا کاربر بسیاری دارد اما در اکوسیستم، اپلیکیشن محبوبی نیست. ما به عنوان یک فروشگاه اندرویدی نباید تصمیم احساسی بگیریم بلکه بایستی امنیتی را برای اپ‌های داخلی فراهم کنیم که تنها در شرایطی خاص از روی مایکت حذف شوند. همچنین مراجع رسیدگی به تخلف مایکت وجود داشته که وظیفه بررسی آن را برعهده دارند، اگر چه به نظر می‌رسد این مشکل توسط اقداماتی که روبیکا صورت داده، حل شده است.»

برنامه‌های مایکت برای آینده

رحیمیان در بخش دیگر سخنان خود از برنامه‌ریزی برای ورود به بورس تا سال آینده خبر داد.

به گفته وی مایکت از سه سال پیش حسابرسی بورسی شده و روی کاغذ این امکان میسر است اما با توجه به سختی فرایند، هنوز محقق نشده است: «برنامه ما این است تا ۱۴۰۱ وارد بورس شویم اما باید احساس کنیم ارزش‌گذاری جذابی صورت گرفته باشد و این موضوع به پارامترهای مختلفی نیز مرتبط است.»

مدیرعامل مایکت با بیان این که در سال‌های گذشته بین رشد از لحاظ تکنولوژی و آگاهی‌بخشی توازن خوبی نداشتیم، اعلام کرد به دنبال ورود جدی در فضای مارکتینگ هستند تا این توازن را رعایت کنند که به رشدشان کمک زیادی خواهد کرد.

تمرکز روی پخش ویدئو، اضافه شدن مدل‌های دیگر سرگرمی به مایکت، تقویت سرویس‌های سردبیری و معرفی ویدئویی اپلیکیشن‌ها که برای کاربران خلق ارزش می‌کند از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای مایکت در آینده پیش رو است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا