فناوری اطلاعات

نمونه گردآوری شده توسط مریخ‌نورد استقامت از وجود آب در سیاره سرخ حکایت می‌کند

بررسی‌های اولیه محققان ناسا روی نمونه‌های گردآوری‌شده از مریخ نشان می‌دهد که مدت‌ها پیش در دهانه «جیزرو» آب وجود داشته است. البته وقتی حرف از مدت‌ها پیش زده می‌شود، منظور هزاران یا میلیون‌ها سال قبل است. با این حساب، آب موجود در مریخ باید چنان پایدار بوده باشد که شرایط بروز حیات میکروسکوپی را در این سیاره فراهم کند.

تیم ماموریت کاوشگر استقامت نمک‌هایی را در نمونه گردآوری‌شده کشف کرده که احتمالا تحت تاثیر جریان‌های آبی سطح این سیاره به وجود آمده است. این نمک‌ها نه تنها می‌توانند حاوی بخش اندکی از آب کهن مریخ باشند، بلکه ممکن است نشانه‌های حیات را در خود به دام انداخته باشند.

دو نمونه‌ای که فعلا از مریخ برداشت شده فقط مربوط به یک سنگ بوده است. پس هنوز به زمان بسیار بیشتری نیاز است تا به اسرار مریخ پی ببریم. استقامت در ایستگاه بعدی خود واقع در «سیتاه جنوبی» تا چند هفته نمونه‌برداری نمی‌کند و در حالت «حفاظت» منتظر می‌ماند تا مقارنه خورشیدی مریخ به پایان برسد.

این وقفه زمانی از اوایل اکتبر برای تمام تیم استقامت در نظر گرفته شده است. نمونه‌هایی که توسط این مریخ‌نورد گردآوری می‌شود در ماموریت‌های آتی ناسا به زمین بازگردانده خواهند شد. استقامت تاکنون اطلاعات جذابی درباره تاریخچه مریخ به دست آورده و همچنان به اکتشاف در سیاره سرخ ادامه می‌دهد.

یافته‌های استقامت از مریخ نه تنها درک ما از این سیاره را متحول می‌سازد، بلکه مسیر آینده ماموریت مریخ را تعیین می‌کند و اجازه می‌دهد تا در سال‌های پیش رو نقشه راه دقیق‌تری برای ماجراجویی‌های فضایی داشته باشیم.

ناسا حدود یک ماه پیش در اولین تلاش برای نمونه‌برداری با استقامت از مریخ با مشکل روبرو شد. این کاوشگر سوراخی را در سطح مریخ ایجاد کرد اما اطلاعات بازگشتی به زمین نشان می‌داد که نمونه‌ای داخل لوله نمونه‌برداری استقامت دریافت نشده است. آن‌ها در ماموریت دوم برای جلوگیری از شکست مجدد ابتدا مقاومت سنگ مدنظر خود را سنجیدند و بعد با موفقیت از آن نمونه‌برداری کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا