فناوری اطلاعات

فیسبوک به حساب‌های خاص اجازه دور زدن قوانین را می‌دهد

در حالی که فیسبوک ادعا می‌کند قوانین این شبکه اجتماعی برای همه کاربران لازم‌الاجراست، به گزارش وال استریت ژورنال، این پلتفرم لیست سفیدی از حساب‌های کاربری خاص و شاخص دارد که می‌توانند قوانین عمومی فیسبوک را دور بزنند و آن‌ها را به راحتی نقض کنند.

در این گزارش آمده که برخی اکانت‌های خاص در فیسبوک از جمله حساب کاربری شخصیت‌های شناخته شده،‌ سیاستمداران،‌ ورزشکاران و روزنامه‌نگاران در سیستم XCheck یا CrossCheck فیسبوک قرار دارد که به موجب آن محتوای منتشر شده از سوی این اکانت‌ها در فرآیندی جداگانه بررسی می‌شود. از بین این اکانت‌ها، برخی در لیست سفید قرار دارند و بررسی‌های وال استریت ژورنال نشان می‌دهند فیسبوک به این حساب‌های کاربری اجازه می‌دهد قوانین عمومی این شبکه اجتماعی را نقض کنند و محتواهایی که انتشار آن برای عموم کاربران غیرقانونی است، منتشر کنند.

گاهی این مجوز در حد یک روز به اکانت مربوطه داده می‌شود ولی همین یک روز بازه زمانی کوتاهی نیست و کاربران بسیاری محتوای منتشر شده را که در حالت عادی غیرمجاز است، می‌توانند مشاهده کنند.

گفتنی است معمولا حساب‌های کاربری که محتوای جنجالی، تاثیرگذار یا حاوی اطلاعات حساس منتشر می‌کنند در لیست XCheck قرار می‌گیرند تا وضعیت آنها با دقت بیشتری بررسی شود. برای مثال حساب‌های کاربری دونالد ترامپ، سناتور آمریکایی الیزابت وارن و مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک در این فهرست قرار دارند. البته گزارش وال استریت ژورنال به صورت مستقیم به این موضوع اشاره نکرده که کدام حساب‌های کاربری در حال حاضر در لیست سفید فیسبوک قرار دارند، اما می‌گوید تا سال ۲۰۲۰ در حدود ۵.۸ میلیون کاربر در فهرست XCheck قرار داده شده بودند.

در واقع براساس گزارش منتشر شده،‌ فیسبوک به جای حذف فوری چنین محتواهایی، اجازه انتشار به آنها می‌دهد. ظاهرا مدیران فیسبوک در سال ۲۰۱۹ در برنامه‌ای داخلی این موضوع را مورد بررسی قرار داده بودند. نتایج بررسی آنها نشان می‌دهد که چنین لیست سفیدی می‌تواند خطرات متعددی برای پلتفرم از نظر فعالیت قانونی ایجاد کند و حتی به جامعه آسیب برساند. حال آنکه با همه بررسی‌های انجام شده وال استریت ژورنال می‌گوید هنوز برخی اکانت‌های موجود در لیست سفید، چراغ سبز فیسبوک را دریافت کرده‌اند و محتواهای خود را برخلاف قوانین عمومی منتشر می‌کنند.

در واقع فهرست لیست سفید بدین معنی است که فیسبوک برای برخی اکانت‌ها استثنا قائل می‌شود و تعداد حساب‌های کاربری در لیست سفید هم ظاهرا هر روز در حال افزایش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا