فناوری اطلاعات

دانشمندان MIT قوی‌ترین آهنربای ابررسانای دما بالای روی زمین را توسعه دادند

دانشمندان MIT با کمک آهنربای ابررسانای دما بالا موفق شدند میدان مغناطیسی با قدرت ۲۰ تسلا ایجاد کنند که قوی‌ترین میدان مغناطیسی در نوع خود است که تاکنون از این طریق روی زمین ایجاد شده است.

این موفقیت نقطه عطفی در توسعه آهنربای ابررسانایی دما بالا محسوب می‌شود که می‌تواند راه را برای تولید انرژی بدون کربن هموارتر کند. به نظر می‌رسد تلاش‌های دانشمندان در مسیر خوبی قرار گرفته و آینده انرژی همجوشی (‌فیوژن) بیش از هر زمان دیگری به روزهای خوب خود نزدیک می‌شود.

«ماری زوبر»،معاون تحقیقات MIT در بیانیه مطبوعاتی در مورد این آزمایش گفت:

«فیوژن (همجوشی) از بسیاری جهات می‌تواند به عنوان منبعی برای تولید انرژی پاک درنظر گرفته شود. با ایجاد چنین میدان مغناطیسی، می‌توان امیدوار بود که شرایط تغییر کند.»

فیوژن یکی از موضوعات مهم است و از آب تغذیه می‌کند. از نظر تئوری این رویکرد می‌تواند مقدار زیادی انرژی بدون ردپای کربن تولید کند. می‌‌توان گفت حتی چنین منبع انرژی تقریبا نامحدود است و دانشمندان فقط باید راهکاری برای استفاده و چگونگی به کارگیری آن پیدا کنند.

برای تولید چنین منبع انرژی فرآیندهای پیچیده‌ای طی می‌شود و به آهن رباهایی با درجه حرارت بالا نیاز است که بتوانند چنین میدان مغناطیسی عظیمی را ایجاد کنند. دانشمندان MIT سه سال قبل چنین هدفی را دنبال می‌کردند تا بتوانند میدان مغناطیسی عظیمی با چنین شرایطی ایجاد کنند و اکنون توانسته‌اند بعد از گذشت این مدت به چنین هدفی دست پیدا کنند. اگر همه‌گیری کرونا پیش نیامده بود شاید این پروژه زودتر به نتیجه می‌رسید.

در گام بعدی دانشمندان دستگاه همجوشی به نام SPARC را توسعه می‌دهند که می‌تواند انرژی پلاسما را بیش از مصرف خود تولید کند. این پروژه هنوز چالش‌های بسیاری در مسیر خود دارد که یکی از آنها چالش اقتصادی برای توسعه چنین نیروگاهی است. با چنین رویکردهایی می‌توان به تولید انرژی بدون کربن روی زمین امیدوار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا