فناوری اطلاعات

اولین مرکز نوآوری شرکت ملی پست رونمایی خواهد شد

عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست با بیان این که اقدامات مربوط به دریافت مجوز و راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری شرکت ملی پست انجام شده از رونمایی آن در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

راه‌اندازی مرکز نوآوری در پارک فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات (فاوا) را می‌توان یکی از مهم‌ترین خدماتی دانست که برای ایجاد تحول دیجیتال در شرکت ملی پست انجام شده است، «محمدرضا قادری»، عضو هیئت مدیره و راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست در گفت‌وگو با ایرنا در رابطه با این موضوع گفت:

«سیاست اصلی شرکت ملی پست این است که تمرکز خود را بر انجام کارآمد و بهینه عملیات اصلی لجستیکی بگذارد و توسعه خدمات خود خصوصا خدمات سکوی تجارت الکترونیک را از طریق بخش خصوصی و استارتاپ‌ها انجام دهد. بر همین اساس طرحی تحت عنوان طرح شتاب‌دهی شرکت پست تعریف کردیم که در این طرح با بیش از ۷۰ مرکز رشد، شتاب‌دهنده و پارک‌های علم و صنایع در سراسر کشور ارتباط برقرار کردیم و تعداد زیادی از استارتاپ‌های موجود را جذب شبکه کردیم تا در کنار ما کار کنند.»

به گفته وی برای این‌ که استارتاپ‌ها روی ارائه خدمات تخصصی پستی و توسعه سکو تمرکز داشته باشند از ابتدای امسال، تاسیس مرکز نوآوری شرکت پست را در دستور کار قرار داده‌اند. قراردادهای مرکز اول امضا شده و در اولین فرصت در پارک فاوای وزارت ارتباطات رونمایی خواهد شد. در گام نخست شعب دیگر این مرکز در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و گلستان راه‌اندازی می‌شود و این به تمام کشور تسری پیدا می‌کند.

قادری با تاکید بر این که افراد و تیم‌هایی که ایده‌ای دارند، استارتاپ‌هایی که قصد کار کردن روی توسعه خدمات پستی مانند پهپاد یا سیستم‌های پردازش و هوش مصنوعی دارند می‌توانند در مراکز رشد پست پذیرش شوند، اعلام کرد پارک‌های فاوا از آن‌ها حمایت می‌کنند و شرکت ملی پست نیز متعهد می‌شود که وقتی محصول مورد نظر پیاده‌سازی شد، خرید و ورود آن به بازار را تضمین کند:

«مجوزهای این مرکز صادر شده اما با توجه به تحولات دولت، رونمایی آن کمی به تعویق افتاده و افتتاح آن در دولت جدید است. ما در حال انتخاب شتاب‌دهنده برای مرکز نوآوری هستیم. در طرح شتاب‌دهی اکنون بیش از چندین استارتاپ داریم که جذب شده‌اند و در حال استفاده از خدمات شرکت پست هستند کار می‌کنند. در مراکز نوآوری که قصد افتتاح آن را داریم هدف این است که کسانی که خدمات پستی را با راه‌های نوآورانه ارائه می‌کنند مورد حمایت قرار بگیرند.»

افزایش سطح درآمد پست به کمک نوآوری

راهبر حوزه فناوری و برنامه‌ریزی شرکت ملی پست با تاکید بر این‌که با ارائه خدمات نوآورانه در شرکت ملی پست، توانسته‌اند در تمام زمینه‌ها نوآوری‌ داشته باشند و با استفاده از آن حجم عملیاتی شرکت را با همان نیروی کار افزایش دهند گفت: «با اقدامات صورت گرفته، سطح درآمد شرکت را بدون افزایش تعرفه‌ها بالا بردیم. ضمن این که از نظر سرعت ارسال مرسولات و سالم رساندن بسته به دست مشترکان نیز موفق بودیم.»

به گفته وی آن‌ها یکسان‌سازی قیمت‌ها، برنامه فروش به‌صورت قراردادی، ایجاد اشتراک برای جمع‌آوری مرسولات و در برخی از قراردادها تحویل رایگان در ازای ارائه خدمت را مدنظر قرار داده‌اند: «نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد استان‌ها، طرح اصلاح نظام پرداخت به کارکنان بر اساس موقعیت و کارایی (طرح ستاپ)، پرداخت دستمزد نامه‌رسان‌ها بر اساس PSP به تعداد بسته‌ای که توزیع می‌کنند بستگی دارد، اخیراً همین طرح را برای باجه‌ها در نظر گرفته‌ایم، آن‌ها بر اساس تعداد مرسولات دریافتی‌شان دستمزد می‌گیرند.»

قادری با بیان این که نوآوری‌ در فرآیندهای پستی از دیگر گام‌هایی بود که در طرح تحول پست برداشته شده است، اظهار داشت برای این که مرسولات با سرعت بالاتر، هزینه کمتر و کیفیت بهتر جابه‌جا شوند، پنج قطب استانی ایجاد شده و این مناطق محل جمع‌آوری مرسولات هستند. این گونه دیگر نیاز به ارسال تمام مرسولات به هاب پستی تهران و توزیع از آنجا نیست:

«بین استان‌های هم‌جوار خطوط مستقیم ایجاد کردیم تا سرعت ارائه سرویس بالا برود. برای حمل و جابه‌جایی مرسولات در مراکز مبادله، بارگیری و تخلیه آن از ترولی‌های چرخ‌دار استفاده کردیم که سرعت عملیات و کیفیت حمل را بالا برده است. در استان‌های بزرگ از دستگاه‌های سورتینگ مکانیزه (درجه‌بندی و دسته‌بندی محصولات) برای جداسازی مرسولات استفاده کردیم و به این واسطه ظرفیت خود را تا ۴ برابر افزایش دادیم.»

پروژه ملی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF

وی همچنین به گام‌های برداشته شده برای ایجاد تحول در محصولات اشاره کرده و گفت: «پروژه ملی GNAF در حوزه اقتصاد مقاومتی و توسعه دولت الکترونیک تعریف شده است. ما این پروژه را در این مدت تجاری‌سازی کردیم و اکنون آماده ارائه خدمت به بخش خصوصی و دولتی شده است. اکنون انواع و اقسام روش های تبدیل آدرس و کدپستی به موقعیت مکانی و آدرس‌های توصیفی در آن پیاده‌سازی شده که درآمد خوبی برای شبکه پستی کشور ایجاد کرده است.»

به گفته عضو هیئت مدیره شرکت ملی پست، پیاده‌سازی سرویس توزیع در دفاتر، بازسازی سیستم صندوق پست الکترونیکی (صاپست)، پیاده‌سازی احراز هویت مکانی بر پایه GNAF، اجرای عملیاتی سرویس رهگیری و رصد کالاهای استراتژیک کشور مانند مرغ و محصولات پتروشیمی بر پایه سامانه‌های الکترونیکی کشور، بازسازی ۵۲ سرویس از سرویس‌های موجود شرکت پست روی سکوی تجارت الکترونیک پست و استانداردسازی سرویس‌های اصلی و پایه پستی از دیگر اقداماتی است که در این حوزه انجام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا