فناوری اطلاعات

افزایش آلودگی هوا در محیط‌های کاری به عملکردهای شناختی مغز آسیب می‌رساند

اخیرا مقاله‌ای در نشریه «تحقیقات زیست‌محیطی» منتشر شده که مبتنی بر مطالعه‌ای یک ساله در دفاتر کاری با شرایط مختلف در شش کشور است. این مطالعه نشان می‌دهد که وجود ذرات ریز آلاینده و تهویه نامناسب در دفاتر کاری می‌تواند سرعت واکنش و دقت افراد را کاهش دهد و روی برخی عملکردهای شناختی افراد تاثیر منفی بگذارد.

این مطالعه در دفاتر کاری متفاوتی از جمله دفاتر مهندسی، املاک، معماری و تکنولوژی انجام شده و بیش از ۳۰۰ نفر در کشورهای چین، هند، مکزیک، تایلند، انگلستان و ایالات متحده تحت بررسی قرار گرفتند. همه این افراد در محدوده سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشتند و حداقل سه روز در هفته در این دفاتر کار می‌کردند.

در محیط کار هر کدام از این افراد سنسورهایی نصب شد که میزان دما، رطوبت هوا، کربن دی‌اکسید و ذرات PM2.5 که جز خطرناکترین نوع آلودگی است را به صورت لحظه‌ای تحت نظر داشت. علاوه بر این، هر کدام از این افراد اپلیکیشنی در گوشی‌های همراه خود داشتند که هر زمانی که میزان آلودگی هوا کاهش یا افزایش می‌یافت، در آن به سوالات شناختی پاسخ می‌دادند.

سوالات شناختی به دو دسته تقسیم می‌شدند: دسته اول سوالاتی بود که سرعت شناختی و کنترل بازدارنده افراد (مثل تشخیص رنگ کلمات) را ارزیابی و دسته دوم سرعت شناختی و حافظه کاری (مثل حل مسائل ریاضی) آن‌ها را بررسی می‌کرد.

این مطالعه نشان داد وقتی که میزان کربن دی‌اکسید و ذرات PM2.5 محیط کار افزایش می‌یافت، سرعت عمل و دقت افراد به پاسخگویی سوالات دسته اول کاهش پیدا می‌کرد. همچنین افزایش مقدار CO2 محیط، سرعت عمل افراد را در پاسخگویی به سوالات دسته دوم کاهش می‌داد. با این حال، در نهایت با افزایش میزان هر دو آلودگی افراد در زمان تعیین شده، به سوالات کمتری پاسخ درست می‌دادند.

این مطالعه شواهد اضافه‌تری را درباره تاثیرات آلودگی هوا روی مغز انسان نشان می‌دهد. نتایج نشان داد که افزایش میزان ذرات PM2.5 در محیط منجر به کاهش شدید عملکرد شناختی انسان می‌شود و این اولین باری است که چنین تاثیرات کوتاه مدتی روی جوانان و میانسالان به صورت مستقیم مشاهده می‌شود. محققان می‌گویند که تنها راهی که برای کاهش چنین تاثیرات منفی روی مغز انسان وجود دارد، ایجاد محیط سالم با تهویه مناسب است که باید در تمام محیط‌های کاری سراسر دنیا به عنوان یک استاندارد درنظر گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا