فناوری اطلاعات

کره جنوبی: گوگل و اپل باید دسترسی توسعه‌دهندگان به سیستم‌های پرداخت جایگزین را ممکن کنند

ساختار درآمدزایی فروشگاه‌های اپلیکیشن گوگل و اپل مورد انتقاد بسیاری در سراسر جهان قرار دارد. حالا پارلمان کره جنوبی لایحه‌ای تحت عنوان «قانون ضد گوگل» (Anti-Google law) را تصویب کرده که به موجب آن ساختار پرداخت توسعه‌دهندگان به این شرکت‌ها تغییر می‌کند و غول‌های فناوری باید امکان استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین را برای آن‌ها فراهم کنند.

در ساختار فعلی توسعه‌دهندگان مجبورند در اپ استور و گوگل پلی از سیستم‌های پرداخت اپل و گوگل استفاده کنند که نتیجه‌اش پرداخت ۳۰ درصد کارمزد به این دو غول فناوری است. همین موضوع مدتی می‌شود که صدای توسعه‌دهندگان و دولتمردان را درآورده و حالا کره جنوبی با تصویب لایحه‌ای با چنین رویکردی مقابله می‌کند.

طبق لایحه کره جنوبی، شرکت‌های مالک فروشگاه‌های اپ دیگر نمی‌توانند توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از سیستم‌های پرداخت خودشان کنند که نتیجه‌اش جلوگیری از پرداخت کارمزد به غول‌های فناوری مانند گوگل و اپل می‌شود.

از ۱۸۸ عضو پارلمان، ۱۸۰ نفر رای موافق به لایحه مذکور دادند که باعث تصویب قانونی موسوم به قانون ضد گوگل می‌شود. این لایجه باید به امضای «مون جائه این»، رئیس جمهور کره جنوبی برسد. بی‌شک تصویب چنین لایحه‌ای برای شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل خوشایند نخواهد بود. سخنگوی گوگل گفته درباره نحوه پیروی از این قانون با مدلی که بتواند کیفیت سیستم عامل و اپ استور را حفظ کند، فکر می‌کند و در آینده اطلاعات بیشتری منتشر خواهد کرد.

به گفته گوگل، کارمزدهای گوگل پلی به رایگان باقی ماندن اندروید کمک می‌کنند و همچنین به توسعه‌دهندگان ابزارها و پلتفرم جهانی می‌دهد تا به میلیاردها مشتری در سراسر دنیا دسترسی پیدا کنند.

اپل هم در بیانیه‌اش گفته که این لایحه اعتماد کاربران به خریدهای اپ استور را کاهش می‌دهد که نتیجه‌اش، کاهش فرصت‌ها برای ۴۸۲ هزار توسعه‌دهنده ثبت شده در کره جنوبی است. به گفته کوپرتینویی‌ها این افراد تا به امروز درآمد زیادی با اپل داشته‌اند.

باید منتظر ماند و دید این رویکرد پارلمان کره جنوبی در کشورهای دیگر هم ادامه پیدا می‌کند و دولت‌ها می‌توانند با قدرت بیش از اندازه‌ غول‌های فناوری مقابله کنند یا خیر.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا