فناوری اطلاعات

واکسن مدرنا تقریبا دو برابر واکسن فایزر آنتی‌بادی تولید می‌کند

با گذشت ماه‌ها از آغاز واکسیناسیون علیه کرونا، حالا روزبه‌روز بر شمار کسانی که واکسن زده‌اند افزوده می‌شود و تحقیقی تازه نشان داده که از میان واکسن‌های موجود بر پایه فناوری mRNA، واکسن مدرنا دو برابر واکسن فایزر آنتی‌بادی ایجاد می‌کند.

محققان بیمارستان Ziekenhuis Oost-Limburg در بلژیک از کارمندان خود در یک مطالعه تطبیقی برای بررسی این دو واکسن کمک گرفتند. در مجموع ۱۶۴۷ نفر که هر دو دوز یک واکسن mRNA را دریافت کرده بودند، پیش از آغاز مطالعه و ۶ تا ۱۰ هفته پس از دریافت دوز دوم سطح آنتی‌بادی خود را اندازه گرفتند.

در این میان ۶۸۸ نفر واکسن مدرنا و ۹۵۹ نفر واکسن فایزر را زده بودند. در هر دو گروه افرادی وجود داشتند که پیش‌تر به ویروس کرونا مبتلا شده بودند و آن‌ها نسبت به بقیه سطح آنتی‌بادی بالاتری داشتند. از میان کسانی که پیش‌تر کرونا نگرفته بودند، افرادی که واکسن کرونا را تزریق کردند با حداکثر ۲۸۸۱ واحد بر میلی‌لیتر نسبت به دریافت‌کنندگان واکسن فایزر با ۱۱۰۸ واحد بر میلی‌لیتر سطح آنتی‌بادی بالاتری داشتند.

مطابق تحقیق جداگانه‌ای که در نشریه نیچر منتشر شده، سطح آنتی‌بادی میزان محافظت ناشی از واکسن را پیش‌بینی می‌کند و به نظر می‌رسد که واکسن مدرنا در این زمینه عملکرد بهتری برای مقابله با بیماری دارد. اما این سوال که سطح بالای آنتی‌بادی باعث افزایش مدت زمان محافظت در برابر ویروس می‌شود یا نه، نیازمند تحقیقات بیشتر است.

پژوهشگران می‌گویند بالاتر بودن سطح آنتی‌بادی در واکسن مدرنا احتمالا دو دلیل دارد. واکسن مدرنا دارای ۱۰۰ میکروگرم mRNA است، در حالی که واکسن فایزر ۳۰ میکروگرم mRNA دارد که مقدار بسیار پایین‌تری است. همچنین باید به موضوع فاصله بین دوزها اشاره کرد. دوز دوم فایزر سه هفته پس از دوز اول زده می‌شود، ولی دوز دوم مدرنا با چهار هفته فاصله به بدن می‌رسد.

پیش‌تر تحقیقی در دانشگاه آکسفورد نشان داده بود که تزریق دوز دوم در فاصله ۴۵ روز پس از دوز اول موجب افزایش پاسخ ایمنی بدن می‌شود. افزون بر این، در مطالعه دیگری مشخص شده بود که آنتی‌بادی واکسن در افرادی که قبلا مبتلا نشده بودند با سن آن‌ها رابطه معکوس داشت؛ یعنی هرچه افراد جوان‌تر بودند آنتی‌بادی بیشتر و هرچه مسن‌تر بودند آنتی‌بادی کمتری داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا