سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

8 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

8 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

8 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

8 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

8 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

8 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

8 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

8 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

8 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

8 ماه پیش

Home » گوش دادن به موسیقی می‌تواند خطر زوال عقل در سالمندان را تا ۳۹ درصد کاهش دهد

گوش دادن به موسیقی می‌تواند خطر زوال عقل در سالمندان را تا ۳۹ درصد کاهش دهد

زمان انتشار: 15 آگوست 2026 ساعت 12:06

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2982781

زمان مطالعه: 8 دقیقه

گوش دادن به موسیقی می‌تواند خطر زوال عقل در سالمندان را تا ۳۹ درصد کاهش دهد

گوش دادن به موسیقی می‌تواند خطر زوال عقل در سالمندان را تا ۳۹ درصد کاهش دهد

نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد سالمندانی که به طور منظم به موسیقی گوش می‌دهند یا ساز می‌نوازند، به میزان قابل‌توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه موناش استرالیا داده‌های بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ فرد بالای ۷۰ سال را بررسی کردند و دریافتند احتمال ابتلا به زوال عقل در افرادی که بیشتر روزها به موسیقی گوش می‌دادند، در مقایسه با کسانی که گاهی یا به‌ندرت موسیقی گوش می‌کردند یا هرگز موسیقی گوش نمی‌دادند، ۳۹ درصد کمتر بود.

میزان بروز اختلال شناختی هم در افرادی که پیوسته موسیقی گوش می‌دادند، ۱۷ درصد کمتر بود و این افراد در آزمون‌های شناختی امتیازهای کلی بالاتر کسب می‌کردند و حافظه رویدادی یا اپیزودیک (Episodic memory) بهتری هم داشتند. منظور از حافظه رویدادی بخشی از حافظه بلندمدت برای به خاطر سپردن رویدادها، موقعیت‌ها و تجربیات خاص است.

نواختن یک ساز و حتی آواز خواندن نیز با کاهش ۳۵ درصدی خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشت. در افرادی که هم به‌طور منظم به موسیقی گوش می‌دادند و هم آن را اجرا می‌کردند، خطر ابتلا به زوال عقل ۳۳ درصد و خطر بروز اختلال شناختی ۲۲ درصد کمتر بود.

این یافته‌ها برای سالمندانی که نگران ابتلا به زوال عقل‌اند‌، بیماری‌ که میلیون‌ها نفر را گرفتار کرده و با افزایش امید به زندگی، شیوع آن نیز رو‌به‌افزایش است‌، گوش کردن به موسیقی راهی آسان و کم‌زحمت برای کاستن از بخشی از این اضطراب است. 
 

گوش دادن به موسیقی می‌تواند خطر زوال عقل در سالمندان را تا ۳۹ درصد کاهش دهد

اما جافا، دانشجوی علوم زیست‌پزشکی دانشگاه موناش که این پژوهش را همراه با جوآن رایان، استاد عصب‌روان‌پزشکی زیستی این دانشگاه، انجام داده است، می‌گوید: «می‌دانیم که گوش دادن به موسیقی چندین ناحیه مغز را هم‌زمان درگیر و مانند تمرینی برای کل مغز عمل می‌کند.»

جافا به پژوهش‌هایی علاقه دارد که نتایج آن‌ها بتواند مستقیم در زندگی مردم کاربرد داشته باشد و از آنجا که خود نوازنده گیتار باس و خواننده است، ترکیب علاقه شخصی‌اش به موسیقی با امکان دستیابی به یافته‌هایی که بتوانند به دیگران کمک کنند را از انگیزه‌های اصلی خود برای این پژوهش می‌داند.

او به هاف‌پست گفت: «پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که موسیقی سرعت پردازش اطلاعات، توانایی‌های زبانی، حافظه و هماهنگی حرکتی را بهبود می‌بخشد. افزون بر این، موسیقی اغلب با معاشرت و تعامل با دیگران همراه است و این امر به محافظت از سلامتی مغز کمک می‌کند.»

جافا در ادامه افزود پرسشی که بیش از همه درباره این پژوهش از او می‌شود، این است که آیا برخی سبک‌های موسیقی از سبک‌های دیگر سودمندترند؟ او پاسخی برای این پرسش ندارد، زیرا از شرکت‌کنندگان سوال نشده بود چه سبک موسیقی‌ گوش می‌دهند، با این حال می‌گوید این موضوع قطعا از جمله مواردی است که می‌خواهد در پژوهش‌های آینده بررسی کند.

موضوع دیگری که او قصد بررسی آن را دارد، این است که آیا گوش دادن به موسیقی در کاهش خطر افت شناختی افراد زیر ۷۰ سال نیز تاثیری دارد یا خیر.

البته نتایج این پژوهش تنها وجود یک ارتباط میان گوش دادن به موسیقی و کاهش خطر زوال عقل را نشان می‌دهد و به این معنا نیست که موسیقی به‌تنهایی می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

با توجه به اینکه بیماری زوال عقل تاثیر بسیار جدی بر زندگی بیماران دارد و مبتلایان با مشکلات گفتاری، از دست دادن حافظه، تغییرات خلقی و دشواری در انجام دادن فعالیت‌های روزمره مواجه شوند، جای تعجب نیست که پژوهشگرانی مانند رایان و جافا این موضوع را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنند. 

پژوهش دیگری که ماه اکتبر در نشریه آمریکایی روان‌پزشکی سالمندان (American Journal of Geriatric Psychiatry) منتشر شد، نشان داد که برخورداری از حس هدفمندی در زندگی ممکن است به افزایش تاب‌آوری مغز در برابر زوال عقل کمک کند و با کاهش خطر ابتلا به این بیماری ارتباط دارد.

دیگر روش‌های موردتایید پژوهش‌ها برای تقویت تاب‌آوری شناختی در روند سالمندی فعالیت بدنی با شدت متوسط تا زیاد، وقت‌گذرانی با دیگران‌ و حتی انجام دادن کارهای خانه است. اکنون گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند به این فهرست اضافه شود.

برچسب ها
زوال عقل
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • شیائومی و اوپو ممکن است زودتر از سامسونگ به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید دست پیدا کنند
    شیائومی و اوپو ممکن است زودتر از سامسونگ به دوربین ۲۰۰ مگاپیکسلی جدید دست پیدا کنند 1 ساعت پیش
  • اپل با یک دستبند سلامتی بدون نمایشگر به جنگ Fitbit می‌رود
    اپل با یک دستبند سلامتی بدون نمایشگر به جنگ Fitbit می‌رود 1 ساعت پیش
  • گوگل حذف واترمارک از تصاویر و ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی را ممکن کرد
    گوگل حذف واترمارک از تصاویر و ویدیوهای تولیدشده با هوش مصنوعی را ممکن کرد 1 ساعت پیش
  • عقب‌نشینی خودروسازان آمریکایی از چین شتاب گرفت؛ چینی‌ها به بازار آمریکا نزدیک‌تر می‌شوند
    عقب‌نشینی خودروسازان آمریکایی از چین شتاب گرفت؛ چینی‌ها به بازار آمریکا نزدیک‌تر می‌شوند 1 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 19103
  • اقتصاد 13464
  • بازار مالی 2649
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 32
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 8529
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 2236
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • مالیات پتروشیمی لرستان سهمی که از استان گرفته می‌شود
    مالیات پتروشیمی لرستان سهمی که از استان گرفته می‌شود 5 ساعت پیش
  • بوستان‌های قزوین به باشگاه‌های ورزشی تبدیل می‌شوند
    بوستان‌های قزوین به باشگاه‌های ورزشی تبدیل می‌شوند 5 ساعت پیش
  • ببینید| ناگفته های نماینده ساری از برخی کارشکنی ها در تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی
    ببینید| ناگفته های نماینده ساری از برخی کارشکنی ها در تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی 5 ساعت پیش
  • ظرفیت پردازش پسماند قزوین ۵۰۰تن افزایش می‌یابد
    ظرفیت پردازش پسماند قزوین ۵۰۰تن افزایش می‌یابد 5 ساعت پیش
  • امام جمعه ساری: تامین رفاه مردم در شرایط فعلی اولویت مسئولان باشد
    امام جمعه ساری: تامین رفاه مردم در شرایط فعلی اولویت مسئولان باشد 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

فاماسرور |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور