سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » نوشیدن روزانه چای استخوان‌ها را تقویت می‌کند؛ مصرف افراطی قهوه اثر عکس دارد

نوشیدن روزانه چای استخوان‌ها را تقویت می‌کند؛ مصرف افراطی قهوه اثر عکس دارد

زمان انتشار: 21 دسامبر 2025 ساعت 11:11

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2909227

زمان مطالعه: 7 دقیقه

نوشیدن روزانه چای استخوان‌ها را تقویت می‌کند؛ مصرف افراطی قهوه اثر عکس دارد

نوشیدن روزانه چای استخوان‌ها را تقویت می‌کند؛ مصرف افراطی قهوه اثر عکس دارد

دانشمندان می‌گویند نوشیدن روزی یک فنجان چای می‌تواند به حفظ سلامت استخوان‌ها هم‌زمان با افزایش سن کمک کند. با این حال، هشدار می‌دهند که قهوه در این خصوص اثر معکوس دارد و مصرف بیش از پنج فنجان قهوه در روز می‌تواند خطر شکستگی استخوان‌ را بالا ببرد.
این پژوهش که به همت محققان دانشگاه فلیندرز استرالیا انجام شد، درباره تاثیر دو نوشیدنی گرم و پرطرفدار جهان، یعنی چای و قهوه، بر سلامت استخوان زنان سالمند دیدگاهی تازه‌ ارائه می‌دهد.

محققان دانشگاه فلیندرز داده‌های حاصل از مطالعه شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را تحلیل کردند و با اندازه‌گیری‌ مکرر میزان مصرف چای و قهوه و همچنین بی‌ام‌دی ناحیه لگن و بالای استخوان ران‌‌ــ که خطر شکستگی بالاتری دارند، به مدت ۱۰ سال، دریافتند تراکم استخوان لگن زنانی که چای می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که چای مصرف نمی‌کردند، کمی بالاتر بود. 
هرچند این تفاوت اندک بود، تیم پژوهشی تاکید کرد که از نظر آماری معنادار است و در مقیاس بزرگ، می‌تواند نتایج محسوسی داشته باشد.

دکتر انوو لیو، از نویسندگان این مطالعه و عضو دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه فلیندرز، گفت: «حتی افزایشی اندک در میزان تراکم استخوان، در مقیاس بزرگ، می‌تواند به کاهش تعداد شکستگی‌ها منجر شود.»
با این حال، او تاکید کرد که قهوه داستان پیچیده‌تری دارد. به گفته دکتر لیو، مصرف متعادل قهوه، حدود دو تا سه فنجان در روز، به‌طور کلی آسیبی به سلامت استخوان وارد نکرد، اما نوشیدن بیش از پنج فنجان در روز با کاهش تراکم استخوان مرتبط بود که نشان می‌دهد مصرف بیش‌ازحد قهوه می‌تواند زیانبار باشد.
او افزود: «جالب اینجا است زنانی که الکل بیشتری مصرف می‌کردند، با آثار منفی بیشتر قهوه بر تراکم استخوان مواجه بودند، در حالی که چای به‌ویژه برای زنان مبتلا به چاقی، مفیدتر به نظر می‌رسید.»
 

نوشیدن روزانه چای استخوان‌ها را تقویت می‌کند؛ مصرف افراطی قهوه اثر عکس دارد

نویسندگان این مطالعه می‌گویند احتمالا ترکیباتی به نام کاتچین‌ها که در چای به‌وفور یافت می‌شوند، به تقویت تشکیل استخوان و کُند شدن تخریب استخوان کمک کنند. در مقابل، طبق مطالعات آزمایشگاهی،‌ کافئین موجود در قهوه می‌تواند در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان اختلال ایجاد کند؛ هرچند این اثر معمولا خفیف‌ است و با افزودن شیر تا حدی جبران می‌شود.

این تیم تحقیقاتی نزدیک به ۱۰ هزار زن ۶۵ ساله و بالاتر را به مدت ۱۰ سال تحت نظر گرفت تا بررسی کند آیا هر روز نوشیدن چای یا قهوه با تغییرات تراکم مواد معدنی استخوان‌ (BMD) در آنان‌‌ــ شاخصی کلیدی برای خطر پوکی استخوان‌ــ ارتباط دارد یا خیر. 

به‌ گزارش جی‌سنتیل، پوکی استخوان یکی از چالش‌های بزرگ سلامتی در جهان است که از هر سه زن بالای ۵۰ سال، یک نفر را درگیر می‌کند و هر سال به میلیون‌ها مورد شکستگی استخوان منجر می‌شود. تا پیش از این، شواهد درباره فواید یا مضرات چای و قهوه برای استخوان‌ها متناقض بود و مطالعات اندکی این ارتباط را در بازه‌ای طولانی بررسی کرده بودند.

اگرچه تفاوت‌های مشاهده‌شده از نظر آماری معنادارند، تیم پژوهشی تاکید می‌‌کند تغییرات آن‌قدر بزرگ نیستند که افراد را به تغییرات اساسی در سبک زندگی وادار کنند. دکتر لیو می‌گوید: «نتایج ما به این معنا نیست که باید قهوه را کنار بگذارید و فقط چای بنوشید، بلکه نشان می‌دهد مصرف متعادل چای می‌تواند یکی از راه‌های ساده تقویت سلامت استخوان باشد، در حالی که مصرف زیاد قهوه با این هدف به‌ویژه برای زنانی که الکل مصرف می‌کنند، گزینه ایده‌آلی محسوب نمی‌شود.»

او در پایان تاکید کرد: «پایه‌های اصلی سلامت استخوان دریافت میزان کافی کلسیم و ویتامین دی است، اما برای زنان سالمند، انتخاب آنچه در فنجانشان است هم می‌تواند گامی کوچک به‌ سمت استخوان‌هایی قوی‌تر باشد.»

برچسب ها
قهوه
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 3 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 3 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 3 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 7 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 7 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 7 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 7 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور