سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا و افزایش جدی خطر سکته مغزی

مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا و افزایش جدی خطر سکته مغزی

زمان انتشار: 12 دسامبر 2025 ساعت 11:11

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2902508

زمان مطالعه: 6 دقیقه

مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا و افزایش جدی خطر سکته مغزی

مصرف زیاد نوشابه‌های انرژی‌زا و افزایش جدی خطر سکته مغزی

پزشکان بریتانیایی در گزارشی در نشریه پزشکی BMJ Case Reports هشدار داده‌اند که مصرف روزانه چندین نوشابه انرژی‌زا می‌تواند خطر جدی سکته مغزی را به همراه داشته باشد.

به گزارش سیلاد و به نقل از دویچه وله، این هشدار پس از آن مطرح شد که متخصصان مردی حدوداً ۵۰ ساله را که به‌طور معمول روزانه ۸ قوطی نوشابه انرژی‌زا مصرف می‌کرد و فشار خون بسیار بالایی داشت، درمان کردند.

این مرد ورزشکار دچار سکته در ناحیه تالاموس مغز شده بود، بخشی که در درک حسی و حرکتی نقش دارد. علائم او شامل ضعف و بی‌حسی در سمت چپ بدن و همچنین مشکلات تعادل، راه رفتن، بلع و گفتار بود؛ مجموعه علائمی که به‌طور کلی آتاکسی نامیده می‌شود.

هنگام پذیرش در بیمارستان، فشار خون او ۲۵۴/۱۵۰ میلی‌متر جیوه بود که بسیار بالا و خطرناک محسوب می‌شود.

برای کاهش فشار خون داروهایی برای او تجویز شد و با مصرف این داروها فشار سیستولیک او که فشار شریانی هنگام پمپاژ قلب را نشان می‌دهد، به ۱۷۰ میلی‌متر جیوه کاهش یافت.

اما پس از بازگشت به خانه، فشار خون او دوباره بالا رفت و با وجود افزایش دوز داروها همچنان به‌طور مداوم بالا باقی ماند.

در پرسش‌های بیشتر مشخص شد که او به‌طور متوسط روزانه ۸ نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می‌کرد، که هر یک حاوی ۱۶۰ میلی‌گرم کافئین بود؛ یعنی میزان مصرف روزانه کافئین او ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی‌گرم بود در حالی که حداکثر مقدار توصیه‌شده روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم است.

از او خواسته شد مصرف این نوشیدنی‌ها را قطع کند و پس از آن فشار خونش به حالت طبیعی بازگشت و دیگر نیازی به داروهای کاهنده فشار خون نداشت.

با این حال، او هرگز حس کامل سمت چپ بدنش را به دست نیاورد.

نویسندگان گزارش اشاره می‌کنند که ناآگاهی این مرد درباره خطرات قلبی–عروقی ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا جای تعجب ندارد، زیرا معمولا این نوشیدنی‌ها به‌عنوان عامل خطر بیماری قلبی–عروقی شناخته نمی‌شوند.

در سال ۲۰۱۸، بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ بریتانیا به‌طور داوطلبانه فروش این نوشیدنی‌ها به افراد زیر ۱۶ سال را ممنوع کردند تا با چاقی، دیابت و پوسیدگی دندان مقابله کنند، اما خطرات احتمالی افزایش‌یافته این نوشیدنی‌ها برای بیماری‌های قلبی–عروقی، از جمله سکته ایسکمیک (کاهش جریان خون یا لخته) و هموراژیک (خونریزی مغزی)، به‌ویژه در گروه‌های جوان‌تر تاکنون کمتر بررسی شده است.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا بیش از ۱۵۰ میلی‌گرم کافئین در هر لیتر دارند و معمولا حاوی مقدار زیاد قند و مقادیر متفاوتی از مواد شیمیایی دیگر هستند.

این نوشیدنی‌ها همچنین حاوی کافئین پنهان هستند، برای مثال، گوارانا، ماده موجود در این نوشیدنی‌ها دو برابر دانه قهوه کافئین دارد.

به گفته پزشکان، ترکیب این مواد، از جمله تورین، گوارانا، جنسینگ و گلوکورونولاکتون، اثرات کافئین را تقویت کرده و از طریق مکانیزم‌های متعدد، خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروق را افزایش می‌دهد.

برچسب ها
سکته مغزی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 15 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 15 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 15 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 15 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16301
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • پرداخت  ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان
    پرداخت ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان 7 ساعت پیش
  • تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته
    تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته 7 ساعت پیش
  • طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور
    طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور 7 ساعت پیش
  • مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب
    مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب 7 ساعت پیش
  • استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان
    استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور