سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » هشدار پژوهشگران: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مغز شما را هدف می‌گیرند

هشدار پژوهشگران: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مغز شما را هدف می‌گیرند

زمان انتشار: 2 نوامبر 2025 ساعت 11:20

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2871714

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هشدار پژوهشگران: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مغز شما را هدف می‌گیرند

هشدار پژوهشگران: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مغز شما را هدف می‌گیرند

نتایج یک پژوهش جدید در ایالات متحده هشدار می‌دهد که مصرف مداوم غذاها و نوشیدنی‌های فوق‌فرآوری‌شده، ممکن است خطر بروز اختلالات شناختی و زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش سیلاد، پژوهشگران «دانشگاه ویرجینیا تِک» در این مطالعه تاکید کرده‌اند که رژیم‌های غذایی سرشار از این محصولات صنعتی، می‌توانند در بلندمدت آثار مخربی بر سلامت مغز بر جای بگذارند.

این تحقیق با مشارکت چهار هزار و هفتصد و پنجاه شهروند آمریکایی پنجاه و پنج سال به بالا انجام شد. محققان با استفاده از داده‌های مطالعه «سلامت و بازنشستگی» دانشگاه میشیگان، تغییرات توانایی‌های شناختی شرکت‌کنندگان را در مدت هفت سال پیگیری کردند. ارزیابی‌های دوره‌ای این پژوهش هر دو سال یکبار بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ انجام شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که مصرف حداقل یک وعده اضافی در روز از محصولات حیوانی فوق‌فرآوری‌شده، با افزایش هفده درصدی خطر زوال شناختی مرتبط است. در مقابل، این خطر برای افرادی که یک وعده اضافی از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مانند نوشابه، چای سرد و آبمیوه‌های مصنوعی مصرف می‌کردند، تنها شش درصد افزایش نشان می‌داد.

در مقایسه، این پژوهش هیچ ارتباط معناداری بین مصرف تقویت‌کننده‌های غذایی غیرالکلی، گوشت‌های دودی، شیرینی‌ها، تنقلات شور و همچنین غذاهای آماده بر پایه غلات یا لبنیات با اختلال شناختی در میان شرکت‌کنندگان شناسایی نکرد.

«برندا دیوی»، استاد حوزه تغذیه انسانی و از نویسندگان این مطالعه، با تایید این که می‌توان با اصلاح عادات غذایی، این خطرات را کاهش داد، تصریح کرد: «اعتدال و تعادل، کلید محافظت از مغز است.»

بر اساس این گزارش، مصرف بیش از حد فست‌فودها همچنان رواج گسترده‌ای دارد، به‌طوری که غذاهای فرآوریشده حدود شصت و پنج درصد از خریدهای خانوارهای آمریکایی و نوشیدنی‌های صنعتی نیز سی و هشت درصد از خریدهای آنان در سال ۲۰۲۰ را به خود اختصاص داده‌اند.

این محصولات به دلیل فرآیند صنعتی سنگین و دارا بودن رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و امولسیفایرهای مصنوعی که در غذاهای خانگی یافت نمی‌شوند، شناخته می‌شوند. به گونه‌ای که بسیاری از جوانان و سالمندان برای تامین بیش از نیمی از کالری روزانه خود به این محصولات وابسته هستند.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که آموزش مهارت‌های آشپزی و چگونگی تهیه غذای سالم، می‌تواند یک مداخله موثر برای محافظت از مغز و ارتقای کیفیت رژیم غذایی باشد. در همین رابطه، «بِن کاتز»، متخصص توسعه انسانی، با تاکید بر اهمیت جنبه عملی تغذیه سالم، خاطرنشان کرد: «خوردن یک رژیم غذایی سالم یک موضوع است و تجهیز افراد به مهارت‌های آشپزی برای تهیه آن، موضوعی کاملاً متفاوت.»

برچسب ها
غذاهای فوق فرآوری شده
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 22 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 22 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 22 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 22 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16301
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • پرداخت  ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان
    پرداخت ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان 13 ساعت پیش
  • تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته
    تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته 13 ساعت پیش
  • طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور
    طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور 13 ساعت پیش
  • مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب
    مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب 13 ساعت پیش
  • استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان
    استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان 13 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور