سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » نوشیدنی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

نوشیدنی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

زمان انتشار: 23 اکتبر 2025 ساعت 11:45

دسته بندی: جامعه

شناسه خبر: 2864341

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوشیدنی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

نوشیدنی که خطر زوال عقل را افزایش می‌دهد

به گزارش سیلاد، محققان گزارش دادند که حتی نوشیدن کم الکل- که زمانی به عنوان یک عامل محافظتی در نظر گرفته می‌شد- بعید است که خطر ابتلاء به زوال عقل را کاهش دهد و این خطر با مقدار الکلی که فرد مصرف می‌کند، افزایش می‌یابد.

مهر به نقل از مدیسن نت نوشت: محققان خاطرنشان کردند که این نتایج، مطالعات قبلی را که اثر محافظتی بالقوه‌ای برای نوشیدن کم الکل در برابر زوال عقل یافته بودند، به چالش می‌کشد.

تیم تحقیقات به رهبری «آنیا توپیوالا»، محقق ارشد بالینی در دانشگاه آکسفورد در انگلستان، نوشت: «یافته‌های مطالعه ما از اثر مضر انواع مقادیر مصرف الکل بر خطر زوال عقل پشتیبانی می‌کند.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های نزدیک به ۵۶۰ هزار نفر شرکت‌کننده در دو مطالعه بزرگ در ایالات متحده و انگلستان را تجزیه و تحلیل کردند. به طور متوسط، افراد حدود چهار سال در گروه ایالات متحده و ۱۲ سال در گروه بریتانیا پیگیری شدند.

محققان گفتند که بیش از ۹۰٪ از شرکت‌کنندگان گفتند که الکل می‌نوشند. در نهایت، بیش از ۱۴۵۰۰ نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

در ابتدا، به نظر می‌رسید نتایج مطالعه نشان‌دهنده‌ی اثر محافظتی برای نوشیدن کم الکل باشد.

محققان دریافتند که در مقایسه با افرادی که کمتر از هفت نوشیدنی در هفته مصرف می‌کردند، خطر ابتلاء به زوال عقل در بین افرادی که الکل مصرف نمی‌کردند، ۴۱٪ بیشتر بود. افراد الکلی ۵۱٪ بیشتر در معرض خطر بودند.

وقتی محققان خطر ژنتیکی ابتلاء به زوال عقل و مصرف الکل را در شرکت‌کنندگان در نظر گرفتند، نتایج تغییر کرد.

هر میزان نوشیدن الکل، خطر ابتلاء به زوال عقل را در فرد افزایش داد، به طوری که با افزایش مصرف الکل، این خطر به طور پیوسته افزایش یافت.

علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که دو برابر شدن خطر ژنتیکی وابستگی به الکل با افزایش ۱۶ درصدی خطر زوال عقل مرتبط است.

محققان نوشتند: «توصیه به عدم مصرف الکل در جمعیت ممکن است موارد زوال عقل را تا ۱۶٪ کاهش دهد و کاهش مصرف الکل را به عنوان یک استراتژی بالقوه در سیاست‌های پیشگیری از زوال عقل برجسته کند.»

علاوه بر این، محققان گفتند کسانی که به زوال عقل مبتلا شدند، معمولاً در سال‌های قبل از تشخیص، کمتر الکل مصرف می‌کردند. این نشان می‌دهد که مطالعات قبلی که اثر محافظتی را نشان می‌دادند، به اشتباه به علیت معکوس روی آورده‌اند- فرض بر این بود که نوشیدن کمتر الکل از مغز محافظت می‌کند، در حالی که در واقع زوال زودرس مغز منجر به کاهش مصرف الکل شده است.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم مصرف الکل ممکن است یک استراتژی مهم برای پیشگیری از زوال عقل باشد.

۴۷۲۳۶

برچسب ها
مشروبات الکلی
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات
    فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات 5 ماه پیش
  • فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات
    فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات 5 ماه پیش
  • فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات
    فوری؛ مدارس تهران تعطیل شد/ جزئیات 5 ماه پیش
  • مدارس این استان فردا (۱۶ دی) تعطیل شد
    مدارس این استان فردا (۱۶ دی) تعطیل شد 5 ماه پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 14 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 14 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 14 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 14 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 14 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور