سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » خوردن میوه بیشتر تاثیر آلودگی هوا را بر ریه‌ها کاهش می‌دهد

خوردن میوه بیشتر تاثیر آلودگی هوا را بر ریه‌ها کاهش می‌دهد

زمان انتشار: 18 اکتبر 2025 ساعت 11:17

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2860381

زمان مطالعه: 8 دقیقه

خوردن میوه بیشتر تاثیر آلودگی هوا را بر ریه‌ها کاهش می‌دهد

خوردن میوه بیشتر تاثیر آلودگی هوا را بر ریه‌ها کاهش می‌دهد

به گفته پژوهشگران دانشگاه لستر، این موضوع می‌تواند به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی باشد که به‌طور طبیعی در میوه وجود دارند. این مقاله که روی بیش از ۲۰۰ هزار نفر انجام شد، نشان داد که این تاثیر در زنانی نیز که روزانه چهار وعده یا بیشتر میوه مصرف می‌کردند چشمگیرتر بود.

پژوهشگران گفتند مردان عموما گزارش کرده‌اند که کمتر از زنان میوه می‌خورند و این می‌تواند توضیح دهد که چرا اثر محافظتی در زنان مشاهده شده است.

سارا اسلیت، مدیرعامل موسسه خیریه آسم و ریه بریتانیا (Asthma + Lung UK)، در واکنش به این مقاله گفت: «ما می‌دانیم که رژیم غذایی سرشار از میوه عملکرد ریه را تقویت می‌کند، اما مشاهده این موضوع در این مقاله که چنین رژیمی می‌تواند آثار آلودگی هوا بر ریه‌های ما را نیز خنثی کند، گامی جالب و روبه‌جلو است.»

«میوه‌ها و سبزیجات، به‌ویژه آن‌هایی که سرشار از ویتامین ث و ویتامین کا هستند، می‌توانند واقعا به تقویت عملکرد صحیح ریه‌های ما کمک کنند. اگرچه خوردن میوه بیشتر جایگزینی برای مصرف دارو طبق نسخه نیست، به نظر می‌رسد بهره‌مندی از میوه به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، بتواند زمانی که ریه‌های ما با فشارهای بیرونی مانند آلودگی هوا روبرو می‌شوند، به آن‌ها کمک کند.»

اسلیت گفت مهم است به یاد داشته باشیم که دسترسی به غذاهای سالم «نابرابر» است، عمدتا به دلیل هزینه. در حالی که آلودگی هوا بیشترین آسیب را به افرادی وارد می‌کند که فقیرترند و با رگ و ریشه اقلیت قومی به شمار می‌روند.

او گفت: «دولت باید تلاش بیشتری انجام دهد تا به این امر که افراد به شکلی نامتوازن در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، یعنی موضوعی که به وخیم‌تر شدن نابرابری‌های سلامت منجر می‌شود، رسیدگی کند.»

این موسسه خیریه از دولت خواسته است تا اهداف قوی‌تر و الزام‌آور قانونی برای کیفیت هوا وضع کند که با دستورالعمل‌های سازمان بهداشت جهانی هم‌راستا باشند.

پژوهشگران دانشگاه لستر برای بررسی ارتباط میان یک رژیم غذایی سالم و عملکرد بهتر ریه، داده‌های بانک زیستی بریتانیا مربوط به ۲۰۷ هزار و ۴۲۱ نفر را بررسی کردند.

پژوهشگران رژیم‌های غذایی آن‌ها، از جمله میزان مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل را با عملکرد ریه یا «اف‌ئی‌وی۱» (FEV1)، یعنی حجم هوایی که در یک ثانیه بازدم می‌شود، مقایسه کردند.

آلودگی هوا به‌صورت ذرات معلق ریز (پی‌ام۲.۵) اندازه‌گیری شد، یعنی غلظت ذرات بسیار کوچکی که از منابعی مانند خودروها و کارخانه‌ها در هوا منتشر می‌شوند.

یافته‌های این تیم پژوهشی نشان می‌دهد که به ازای هر پنج میکروگرم در مترمکعب افزایش در میزان قرار گرفتن در معرض «پی‌ام۲.۵»، حجم بازدم در یک ثانیه (اف‌ئی‌وی۱) در افرادی که میوه زیادی نمی‌خوردند، به میزان ۷۸.۱ میلی‌لیتر کاهش یافته است.

در مقایسه، در زنانی که مقدار زیادی میوه مصرف می‌کردند، «اِف‌ئی‌وی۱» تنها به میزان ۵۷.۵ میلی‌لیتر کاهش یافته بود.

پیمپیکا کائوسری، دانشجوی دکترا از مرکز سلامت و پایداری محیطی در دانشگاه لستر، این یافته‌ها را در کنگره انجمن تنفس اروپا در آمستردام ارائه کرد.

او گفت: «مقاله ما تایید کرد که یک رژیم غذایی سالم، صرف‌نظر از میزان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، با عملکرد بهتر ریه در مردان و زنان ارتباط دارد.»

«و اینکه کاهش عملکرد ریه در اثر آلودگی هوا در زنانی که روزانه چهار وعده یا بیشتر میوه مصرف می‌کردند، در مقایسه با زنانی که میوه کمتری می‌خوردند، کمتر بود.»

«این موضوع ممکن است تا حدی با ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب که به‌طور طبیعی در میوه وجود دارند، توضیح داده شود.»

«این ترکیبات می‌توانند به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از ذرات ریز کمک کنند و احتمالا بخشی از آثار مضر آلودگی هوا بر عملکرد ریه را جبران کنند.»

پروفسور سارا دِ ماتیس، رئیس گروه کارشناسی سلامت شغلی و محیطی در انجمن تنفس اروپا، گفت این موضوع «مزایای بالقوه رژیم غذایی سالم را برای سلامت دستگاه تنفسی، به‌ویژه رژیمی که سرشار از میوه تازه است» تایید می‌کند.

او همچنین هشدار داد که دسترسی به رژیم غذایی سالم در میان جمعیت به‌طور برابر وجود ندارد و بنابراین حتی اگر در این مقاله اثر وضعیت اجتماعی‌‌اقتصادی در تحلیل‌ها در نظر گرفته شده [و اثر این متغیر کنترل شده] باشد، نمی‌توان نقش آن را به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار کاملا منتفی دانست.

پروفسور دکتر ماتیس گفت که ترویج یک رژیم غذایی سالم و سرشار از گیاهان در میان جمعیت باید از مقطع دبستان آغاز شود.

برچسب ها
آلودگی هوا
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 6 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 6 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 6 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 6 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 10 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 10 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 10 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 10 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 10 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور