سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » نوشیدن الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

نوشیدن الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

زمان انتشار: 28 سپتامبر 2025 ساعت 11:12

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2845785

زمان مطالعه: 5 دقیقه

نوشیدن الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

نوشیدن الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد

این تحقیق تازه‌ترین مطالعه‌ای است که بار دیگر تأیید می‌کند حتی مصرف متوسط الکل نیز می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد. در حالی که گاهی تیترهایی درباره فواید نوشیدن کم‌مقدار الکل منتشر می‌شود، پژوهش‌ها بارها نشان داده‌اند که هیچ میزان الکل برای سلامتی بی‌خطر نیست.

استفان برگس، آمارشناس دانشگاه کمبریج، در بیانیه‌ای گفت: «برای هرکسی که تصمیم به نوشیدن دارد، یافته‌های ما نشان می‌دهد هرچه مصرف الکل بیشتر باشد، خطر ابتلا به زوال عقل هم بالاتر خواهد بود.»

این مطالعه که در نشریه BMJ Evidence-Based Medicine منتشر شده، شامل داده‌های حدود ۵۶۰ هزار نفر در بریتانیا و ایالات متحده در طول چند سال و همچنین داده‌های ژنتیکی نزدیک به ۲.۴ میلیون نفر بوده است.

یافته‌های کلیدی پژوهش
در بخش نخست مطالعه، از افراد درباره میزان مصرف الکل پرسیده شد و سپس رابطه میان الکل و خطر زوال عقل بررسی شد. پژوهشگران همچنین نشانگرهای ژنتیکی مرتبط با مصرف الکل را برای در نظر گرفتن اثرات تجمعی آن در طول زندگی افراد تحلیل کردند.

نتیجه نشان داد افرادی که از نظر ژنتیکی در معرض مصرف بیشتر الکل قرار دارند، بیشتر هم در معرض زوال عقل هستند. به عنوان نمونه، کسی که سه نوشیدنی در هفته مصرف می‌کرد، ۱۵ درصد بیشتر از فردی که تنها یک نوشیدنی در هفته داشت، در خطر ابتلا به زوال عقل بود.

آنیه تاپیوالا، پژوهشگر ارشد بالینی در دانشگاه آکسفورد و یکی از نویسندگان مقاله، گفت: «شواهد ژنتیکی هیچ حمایتی از اثر حفاظتی الکل ارائه نمی‌دهند؛ در واقع نشان می‌دهند اثر آن برعکس است.»

الکل و تأثیر مستقیم بر مغز
تارا اسپایرز-جونز، رئیس مرکز علوم مغز دانشگاه ادینبرو که در این مطالعه نقشی نداشت، در این خصوص می‌گوید: «این تحقیق ثابت نمی‌کند که نوشیدن الکل مستقیماً باعث زوال عقل می‌شود، اما ارتباط قوی بین آن‌ها را نشان می‌دهد. پژوهش‌های پایه‌ای در علوم اعصاب نشان داده‌اند که الکل به‌طور مستقیم برای نورون‌های مغز سمی است.»

در یکی از مطالعات پیشین با استفاده از اسکن مغزی مشخص شد مصرف تنها یک یا دو واحد الکل در روز با کاهش حجم مغز و تغییرات ساختاری آن مرتبط است؛ تغییراتی که می‌تواند به از دست دادن حافظه و زوال عقل منجر شود.

پیامدهای بهداشتی
نویسندگان این تحقیق تأکید کرده‌اند که یافته‌های آن‌ها به بدنه رو به رشد شواهدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهند کنار گذاشتن الکل می‌تواند فواید جدی برای سلامت داشته باشد.

تاپیوالا در پایان می‌گوید: «کاهش مصرف الکل در سطح جامعه می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از زوال عقل ایفا کند.»

برچسب ها
زوال عقل
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 4 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 4 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 4 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 4 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 8 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 8 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 8 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 8 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 8 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور