سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » پارکینسون با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده مرتبط است

پارکینسون با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده مرتبط است

زمان انتشار: 18 جولای 2025 ساعت 13:31

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2840303

زمان مطالعه: 6 دقیقه

پارکینسون با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده مرتبط است

پارکینسون با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده مرتبط است

غذاهای فوق‌فراوری‌شده، نان‌های تولید انبوه، چیپس، غلات صبحانه و نوشابه‌های گازدار را شامل می‌شوند که حاوی نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی و همچنین افزودنی‌هایی مانند امولسیفایرها هستند.

مطالعات پیشین مصرف مکرر غذاهای فوق‌فراوری‌شده را با مشکلاتی مانند چاقی، بیماری قلبی، سرطان و مرگ زودرس مرتبط دانسته‌اند.

اکنون، مقاله‌ای که در مجله «نورولوژی» (Neurology) منتشر شد، نشان می‌دهد که مصرف منظم غذاهای فوق‌فراوری‌شده با نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون ارتباطی قوی دارد؛ نشانه‌هایی که ممکن است به علائم شدیدتری مانند لرزش و کندی حرکت تبدیل شوند.

شیانگ گائو، یکی از نویسندگان این مطالعه از دانشگاه فودان چین، گفت: «پژوهش ما نشان می‌دهد که خوردن بیش از حد غذای فراوری‌شده، مانند نوشابه‌های شیرین و تنقلات بسته‌بندی‌شده، ممکن است نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون را تسریع کند.»

«داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حیاتی است، زیرا با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی مرتبط است و انتخاب‌های غذایی‌ امروز می‌توانند بر سلامت مغز ما در آینده به‌طور قابل‌توجهی تاثیر بگذارند.»

این مطالعه ۴۳ هزار نفر با میانگین سنی ۴۸ سال را بررسی کرد که در آغاز مطالعه، دچار بیماری پارکینسون نبودند. وضعیت سلامت آن‌ها به‌مدت ۲۶ سال از طریق پرسش‌نامه‌های منظم و معاینه‌های پزشکی پیگیری شد.

پژوهشگران برای شناسایی نشانه‌های اولیه پارکینسون، رفتار خواب شرکت‌کنندگان، یبوست، علائم افسردگی، دردهای بدنی، اختلال در تشخیص رنگ، خواب‌آلودگی بیش‌ازحد در طول روز و کاهش توانایی بویایی را بررسی کردند.

همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد هر دو تا چهار سال یک‌بار دفترچه‌ای از مواد غذایی که می‌خوردند و دفعات مصرف آن‌ها را به‌طور دقیق تکمیل کنند.

پژوهشگران میانگین مصرف روزانه غذای فوق‌فراوری‌شده برای هر فرد را محاسبه کردند و آن‌ها را بر اساس میزان مصرفشان به پنج گروه تقسیم کردند.

گروه نخست به‌طور متوسط روزانه ۱۱ وعده یا بیشتر غذای فوق‌فراوری‌شده مصرف می‌کردند و پایین‌ترین گروه، کمتر از سه وعده در روز غذای فوق‌فراوری‌شده می‌خوردند.

پژوهشگران دریافتند که گروه نخست، در مقایسه با افرادی که کمتر از سه وعده [غذای فوق‌فراوری‌شده] در روز مصرف می‌کردند، ۲.۵ برابر بیشتر احتمال داشت که سه نشانه یا بیشتر از نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون را تجربه کنند.

این نتیجه پس از درنظر گرفتن عواملی مانند سن، فعالیت بدنی و سیگار کشیدن به‌ دست آمد.

پژوهشگران همچنین دریافتند که مصرف بیشتر غذاهای فوق‌فراوری‌شده با افزایش خطر تقریبا تمام نشانه‌ها‌ــ به‌جز یبوست‌ــ ارتباطی قوی دارد. دکتر گائو گفت: «انتخاب اینکه فرد غذاهای کمتر فراوری‌شده مصرف کند و بیشتر غذاهای کامل و مغذی بخورد، می‌تواند راهبردی خوب برای حفظ سلامت مغز باشد.»

پژوهشگران با اشاره به یکی از محدودیت‌های این بررسی گفتند که شرکت‌کنندگان میزان غذای فوق‌فراوری‌شده مصرفی خود را به‌صورت خوداظهاری گزارش کردند، به این معنا که ممکن است مقدار واقعی مصرف را به‌درستی به‌ خاطر نیاورده باشند.

دکتر گائو خاطرنشان کرد: «برای تایید یافته ما مبنی بر اینکه خوردن غذای کمتر فراوری‌شده ممکن است نشانه‌های آغازین بیماری پارکینسون را آهسته‌تر کند، به بررسی‌های بیشتری نیاز است.»

برچسب ها
بیماری پارکینسون
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 7 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 7 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 7 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 7 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16271
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران
    شتاب بخشی به طرح آبرسانی غرب مازندران 11 ساعت پیش
  • کارخانه کمپوست  شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری
    کارخانه کمپوست شهرداری خرم‌آباد در آستانه بهره‌برداری 11 ساعت پیش
  • وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است
    وزیر راه: راه‌آهن اردبیل شاهکار مهندسی ایرانی است 11 ساعت پیش
  • شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی
    شناسایی و جمع‌آوری ۴ انشعاب غیرمجاز برق در شهرستان سامان/ اجرای طرح «مهتاب» با هدف مدیریت هوشمند تلفات انرژی 11 ساعت پیش
  • تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی
    تبدیل سواحل مازندران به کانون برنامه های فرهنگی و آئینی 11 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور