سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » نوشیدن متعادل قهوه به افزایش طول عمر کمک می‌کند

نوشیدن متعادل قهوه به افزایش طول عمر کمک می‌کند

زمان انتشار: 4 ژوئن 2025 ساعت 13:33

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2829678

زمان مطالعه: 6 دقیقه

نوشیدن متعادل قهوه به افزایش طول عمر کمک می‌کند

نوشیدن متعادل قهوه به افزایش طول عمر کمک می‌کند

دانشمندان دانشگاه هاروارد برای بررسی نقش کافئین بر طول عمر، مصرف قهوه، چای، کوکاکولا و قهوه بدون کافئین را در بیش از ۴۷ هزار پرستار میانسال پیگیری کردند.

حدود سه هزار و ۷۰۰ تن از این زنان طی دوره پیگیری ۳۰ ساله، معیارهای «پیری سالم» را داشتند؛ یعنی بیش از ۷۰ سال عمر کرده بودند، آن هم بدون ابتلا به ۱۱ بیماری مزمن عمده و نداشتن مشکل در عملکرد جسمانی، سلامت روانی، توان شناختی یا حافظه.

سارا مهدوی، پژوهشگر فوق‌دکترا در دانشکده بهداشت عمومی تی.اچ. چن هاروارد گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد که قهوه کافئین‌دار‌ــ نه چای و قهوه بدون کافئین‌ــ می‌تواند به‌طور خاص، به سالم‌تر پیر شدن و حفظ توانایی‌های ذهنی و جسمی کمک کند.»

زنان شرکت‌کننده در این مطالعه که در سنین ۴۵ تا ۶۰ سال قرار داشتند، به‌طور متوسط روزانه ۳۱۵ میلی‌گرم کافئین مصرف می‌کردند. هر فنجان اضافه قهوه (فراتر از ۸۰ میلی‌گرم کافئین ) در روز با افزایش ۲ تا ۵ درصدی احتمال پیری سالم همراه بود. این روند تا حدود ۲.۵ فنجان قهوه در روز ادامه داشت.

کارشناسان معمولا توصیه می‌کنند که میزان مصرف روزانه کافئین از ۴۰۰ میلی‌گرم (حدود چهار فنجان قهوه) تجاوز نکند.

مهدوی می‌گوید: «مصرف متعادل قهوه ممکن است در کنار سایر رفتارهای سالم مانند ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و پرهیز از سیگار، فواید محافظتی خاصی داشته باشد.»

او افزود: «اگرچه این مطالعه به شواهد قبلی درباره ارتباط مصرف قهوه با پیری سالم اضافه می‌کند، مزایای قهوه در مقایسه با تاثیر سبک زندگی کلی سالم، نسبتا محدودند و در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

پژوهشگران همچنین دریافتند که هر لیوان کوچک نوشابه کوکاکولا اضافه با کاهش ۲۰ تا ۲۶ درصدی احتمال پیری سالم همراه است. این نوشابه‌ها سرشار از کالری و شکرند و به افزایش وزن و چاقی منجر می‌شوند و در نتیجه خطر فشار خون بالا، کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

مهدوی و تیم او در تحلیل‌های اولیه، دیگر عوامل موثر بر پیری سالم را از جمله وزن بدن، سیگار کشیدن، مصرف الکل، فعالیت بدنی، سطح تحصیلات و میزان دریافت پروتئین را هم در نظر گرفتند. 

او گفت: «مطالعه ما چندین نقطه قوت مهم دارد. علاوه بر نمونه آماری بزرگ و دوره پیگیری ۳۰ ساله، ما ابعاد مختلف طول عمر و پیری سالم را ارزیابی کردیم و از عادات تغذیه‌ای و سبک زندگی شرکت‌کنندگان هم اطلاعات بسیار دقیقی جمع‌ کردیم که هر چهار سال یک‌بار به‌روز می‌شد.»

 مهدوی این پژوهش را روز دوشنبه در کنفرانس تغذیه ۲۰۲۵ (NUTRITION 2025)، نشست سالانه و اصلی انجمن تغذیه آمریکا ارائه کرد. تیم او قصد دارد در ادامه بررسی کند که چگونه برخی ترکیبات موجود در قهوه می‌توانند بر شاخص‌های زیستی مرتبط با پیری در سطح ژنتیکی و متابولیک تاثیر بگذارند.

قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است که به تقویت عملکرد مغز کمک می‌کنند. تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد، در کنترل وزن موثر باشد، خلق‌وخو را بهبود ببخشد و احتمالا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

با این حال، مهدوی هشدار داد که مصرف بیشتر کافئین همیشه جوابگو نیست و برای افرادی که تحمل کافئین آنان پایین است یا به‌ لحاظ ژنتیکی کافئین را کندتر هضم می‌کنند، مضر است. از عوارض مصرف بیش از حد کافئین هم می‌توان به بی‌خوابی، تپش قلب، مشکلات گوارشی و وابستگی به کافئین اشاره کرد. 

برچسب ها
تاثیر کافئین
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • آفرود بدون بنزین؛ رنج‌روور الکتریک با معماری ۸۰۰ ولتی در راه است
    آفرود بدون بنزین؛ رنج‌روور الکتریک با معماری ۸۰۰ ولتی در راه است 20 ساعت پیش
  • پایان دردسر ارسال فایل در خانواده؟ قابلیت جدید Quick Share افشا شد
    پایان دردسر ارسال فایل در خانواده؟ قابلیت جدید Quick Share افشا شد 20 ساعت پیش
  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 20 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 20 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16344
  • اقتصاد 11908
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7990
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1923
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • هوشنگ مهدی سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شد
    هوشنگ مهدی سرپرست پایگاه میراث جهانی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شد 11 ساعت پیش
  • سد سرابی سریز کرد
    سد سرابی سریز کرد 11 ساعت پیش
  • مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است
    مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است 11 ساعت پیش
  • توسعه  پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است
    توسعه پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است 11 ساعت پیش
  • نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی
    نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی 11 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور