سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » هر یک گازی که به غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌زنید، از طول عمر‌تان می‌کاهید

هر یک گازی که به غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌زنید، از طول عمر‌تان می‌کاهید

زمان انتشار: 4 می 2025 ساعت 13:35

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2820248

زمان مطالعه: 7 دقیقه

هر یک گازی که به غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌زنید، از طول عمر‌تان می‌کاهید

هر یک گازی که به غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌زنید، از طول عمر‌تان می‌کاهید

کارلوس آگوستو مونتیرو، نویسنده همکار این مطالعه و استاد بازنشسته تغذیه و بهداشت عمومی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سائوپائولو برزیل، دراین‌باره توضیح می‌دهد: «ما خطر مرگ افراد در بازه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال (زمانی که مرگ زودرس محسوب می‌شود) را که بیشتر غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌خوردند، بررسی کردیم و دریافتیم که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش کالری‌ دریافتی از غذاهای فوق‌فراوری‌شده، خطر مرگ زودرس نزدیک به ۳ درصد افزایش می‌یابد.»

خود مونترو بود که در سال ۲۰۰۹ اصطلاح «فوق‌فرآوری‌شده» (ultraprocessed) را معرفی کرد و سیستم نووا (NOVA) را برای طبقه‌بندی غذاها بر اساس سطح فراوری آن‌ها توسعه داد.

بر اساس این سیستم، گروه اول غذاهای فراوری‌نشده یا کم‌فراوری‌شده طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، شیر و تخم‌مرغ تعریف شدند. گروه دوم مواد اولیه برای آشپزی مانند نمک، گیاهان و روغن‌ها، گروه سوم غذاهای فراوری‌شده ترکیبی از گروه‌های اول و دوم مانند کنسروها و سبزیجات منجمد و گروه چهارم غذاهای فوق‌فراوری‌شده بودند. طبق تعریف مونترو، غذاهای فوق‌فراوری‌شده یا حاوی مواد مغذی اندکی‌اند یا اصلا ندارند و از مواد شیمیایی ارزان‌قیمت دستکاری‌شده ساخته می‌شوند که برای قابل خوردن کردن، خوش‌طعم شدن و اعتیادآور کردن آن‌ها معمولا از افزودنی‌های مصنوعی استفاده می‌شود.

مطالعه جدید اولین تحقیق نیست که بین افزایش‌ها مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده و اثر منفی بر سلامتی ارتباطی پیدا کرده است. یک مطالعه در فوریه ۲۰۲۴ هم به شواهدی قوی دست یافت که نشان می‌داد افرادی که بیشتر غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌خورند، ۵۰ درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی و اختلالات روانی رایج قرار دارند.

مصرف زیاد غذاهای فوق‌فراوری‌شده همچنین ممکن است خطر اضطراب را تا ۵۳ درصد، چاقی را تا ۵۵ درصد، اختلالات خواب را تا ۴۱ درصد، ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۴۰ درصد و خطر افسردگی یا مرگ زودرس از هر علتی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد.

یک مطالعه در ماه مه ۲۰۲۴ هم نشان داد که اضافه کردن تنها ۱۰ درصد غذاهای فوق‌فراوری‌شده به یک رژیم غذایی سالم می‌تواند خطر زوال عقل و سکته مغزی را افزایش دهد. تحقیقاتی در سال ۲۰۲۳ هم دریافت که گنجاندن ۱۰ درصد بیشتر غذاهای فوق‌فراوری‌شده با افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مرتبط است.

جدیدترین مطالعه‌ که روز دوشنبه در مجله آمریکایی پزشکی پیشگیرانه (American Journal of Preventive Medicine) منتشر شد، یک گام جلوتر گذاشت و تخمین زد که با کنترل مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌توان از چه میزان مرگ‌‌ومیر در هشت کشور پیشگیری کرد.

به گفته ادواردو آگوستو فرناندس نیلسون، نویسنده اصلی این مطالعه، «مرگ‌های زودرس و قابل‌پیشگیری به دلیل مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده می‌تواند از ۴ درصد در کشورهای با مصرف پایین این نوع غذاها تا نزدیک به ۱۴ درصد در کشورهای با بالاترین مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده متفاوت باشد».

بالاترین سطح مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده در ایالات متحده گزارش شده است (تقریبا ۵۵ درصد رژیم غذایی یک فرد معمولی). محققان تخمین زدند که کاهش مصرف این غذاهای فوق‌فراوری‌شده به صفر در سال ۲۰۱۷ می‌توانست بیش از ۱۲۴ هزار  مرگ در ایالات متحده پیشگیری کند. در کشورهایی که مصرف غذاهای فوق‌فراوری‌شده پایین است، مانند کلمبیا (۱۵ درصد از رژیم غذایی) و برزیل (۱۷.۴ درصد)، کاهش مصرف این غذاها به صفر می‌توانست در سال ۲۰۱۵ از نزدیک به سه هزار مرگ در کلمبیا و ۲۵ هزار مرگ در برزیل پیشگیری کند.

برچسب ها
مرگ و میر
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 3 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 3 ساعت پیش
  • آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI
    آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI 3 ساعت پیش
  • اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت
    اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت 3 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16345
  • اقتصاد 11931
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7992
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1924
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • سد سرابی سریز کرد
    سد سرابی سریز کرد 7 ساعت پیش
  • مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است
    مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است 7 ساعت پیش
  • توسعه  پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است
    توسعه پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است 7 ساعت پیش
  • نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی
    نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی 7 ساعت پیش
  • سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت
    سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت 7 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور