سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » خوراکی‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

خوراکی‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

زمان انتشار: 31 می 2025 ساعت 13:32

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2828394

زمان مطالعه: 9 دقیقه

خوراکی‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

خوراکی‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

سی‌ان‌ان به نقل از دکتر ماری‌پیر سنت‌آنژ، مدیر مرکز تحقیقات خواب و چرخه شبانه‌روزی دانشگاه کلمبیا، می‌نویسد که آنچه در طول روز می‌خورید، می‌تواند بر کیفیت خواب شبانه شما تاثیر بگذارد. افزودن مواد غذایی حاوی مواد مغذی مناسب می‌تواند به راحت‌تر به خواب رفتن، خوب خواب و بیدار شدن با احساس شادابی بیشتر کمک کند.

سنت‌آنژ در کتاب جدیدش با عنوان «بهتر بخور، بهتر بخواب: ۷۵ دستور غذایی و یک برنامه غذایی ۲۸ روزه برای کشف ارتباط تغذیه و خواب»، به این موضوع پرداخته و به پژوهش‌هایی که نشان می‌دهند برخی غذاها بر تولید ملاتونین، هورمون تنظیم خواب، تاثیر می‌گذارند و کیفیت خواب را بهبود می‌بخشند، اشاره کرده است.

ملاتونین هورمونی است که چرخه خواب و بیداری بدن را تنظیم می‌کند، اما تولید ملاتونین به تریپتوفان وابسته است؛ اسید آمینه‌ای که بدن نمی‌تواند به‌تنهایی تولید کند و باید از طریق مواد مغذی تامین شود.

با این حال چنانچه دکتر اریکا جنسن، استاد تغذیه دانشگاه میشیگان، توضیح می‌دهد، اگرچه برخی مواد غذایی می‌توانند تریپتوفان بیشتری تامین کنند یا تولید ملاتونین را افزایش دهند، صرفا خوردن یک مشت آجیل درست قبل از خواب معجزه نمی‌کند و بهترین روش برای بهبود خواب، تمرکز بر رژیم غذایی در طول روز است، نه فقط اتکا به یک غذای خاص به‌عنوان راه‌حل فوری.

در کتاب دکتر سنت‌آنژ هم تاکید می‌شود که تحقیقات نشان داده‌اند داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مبتنی بر مواد غذایی کامل و طبیعی به‌طور کلی برای بهبود خواب مفید است. او توصیه می‌کند رژیم غذایی‌تان را با تمرکز بر منابع گیاهی (مانند میوه‌ها و سبزیجات) تنظیم کنید، اما در عین حال از غلات کامل، فیبر و منابع پروتئینی با چربی کم‌اشباع نیز بهره ببرید.

در این کتاب، از مواد غذایی مثل حبوبات، مغزها و دانه‌ها به‌عنوان منابع خوب تریپتوفان یاد شده است و توصیه می‌شود که در انتخاب کربوهیدرات‌ها نیز، به‌ سراغ گزینه‌های پرفیبر بروید و از کربوهیدرات‌های فراوری‌شده مانند کیک و بیسکوییت بپرهیزید.

 

خوراکی‌هایی که به خواب بهتر کمک می‌کنند

مطالعه‌ای هم که سال ۲۰۱۸ به سرپرستی سنت‌آنژ و همکارانش انجام شد، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از چربی‌های سالم مانند ماهی و روغن زیتون است، با کاهش خطر بی‌خوابی و افزایش مدت خواب در ارتباط است.

بر اساس کتاب دکتر سنت‌آنژ، می‌توانید مواد مغذی و ویتامین‌های زیر را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا از مزایای آن‌ها برای خواب هم بهره‌مند شوید:

•  روی (زینک)، موجود در بادام، صدف خوراکی (oysters) و سبوس گندم
•  منیزیم، موجود در دانه چیا، بادام هندی و ماست
•  ویتامین ب، موجود در موز، نخود و ماهی تن
•  فولات، موجود در کلم بروکلی، عدس و اسفناج

به گفته‌ دکتر جنسن، مسئله این نیست که همه‌ غذاهایی را که برای خواب مفید نیستند حذف کنید، بلکه باید سعی کنید تا حد امکان غذاهایی که به خواب خوب کمک می‌کنند را به رژیمتان اضافه کنید. به عبارت دیگر، تمرکز بر افزایش مواد مفید مهم‌تر از حذف کامل موارد بی‌فایده است و یک رویکرد متعادل و تدریجی بهترین نتیجه را خواهد داشت. با این حال هشدار می‌دهد که از خوردن مواد قندی، تند یا کافئین‌دار درست قبل از خواب اجتناب کنید. 

مکمل‌های ملاتونین و سایر مکمل‌ها به اندازه غذا موثر نیستند
سنت‌آنژ می‌نویسد: «دریافت مواد مغذی از یک رژیم غذایی متعادل معمولا سالم‌تر و ایمن‌تر از مکمل‌ها است. علاوه بر این، برای بدن جذب مواد مغذی از غذاها نسبت به استخراج آن‌ها از مکمل‌ها آسان‌تر است.» 

او توضیح می‌دهد که مکمل‌ها همیشه دوز مناسب یا شکل بهینه یک ماده مغذی را فراهم نمی‌کنند. از طرفی در بسیاری موارد، مواد مغذی زمانی بهترین عملکرد را دارند که با هم مصرف شوند، در حالی که مکمل‌ها معمولا فقط یک ماده منفرد را ارائه می‌دهند.

از کجا شروع کنیم؟
اگر می‌خواهید غذاهای کامل و حاوی مواد مغذی خواب‌افزا را به برنامه روزانه‌تان اضافه کنید، الکساندرا بابکاک، متخصص تغذیه، توصیه می‌کند از آن وعده غذایی که بیشتر به تنوع نیاز دارد، شروع کنید. برای برخی افراد، این وعده صبحانه است. بابکاک می‌گوید می‌توانید یک وعده میوه، سبزیجات یا حبوبات به صبحانه‌تان اضافه کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید مواد مغذی را به وعده ناهارتان اضافه کنید، سالادی با نخود یک گزینه عالی است. 

در واقع با برداشتن یک گام کوچک، مثل افزودن یک غذای سالم به برنامه روزانه‌، می‌توان زنجیره‌ای از عادت‌های مثبت را شکل داد که به سلامت کلی و خواب بهتر منتهی شود.

دکتر جنسن هم این نکته را خاطرنشان می‌کند که اگرچه تغییر در سبک زندگی می‌تواند به خواب بهتر کمک کند، ممکن است این تغییرات برای افرادی که بی‌خوابی دارند، کافی نباشد. بنابراین باید رویکردی جامع و کل‌نگر داشت و برای کسی که اختلال خواب جدی دارد، این اختلال باید هم‌زمان با بهبود رژیم غذایی، تحت نظر پزشک درمان شود.

برچسب ها
منیزیم
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد
    گوگل ادعای تغییر پیش‌فرض کروم به هوش مصنوعی را رد کرد 18 ساعت پیش
  • رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟
    رونمایی بزرگ اپل از Siri AI؛ چرا سهام شرکت سقوط کرد؟ 18 ساعت پیش
  • یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟
    یارانه ۱۷۰۰ دلاری تی‌موبایل؛ آیا آیفون تاشو هم رایگان عرضه می‌شود؟ 18 ساعت پیش
  • تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه
    تراشه نئو چین؛ رقیب جدی ایلان ماسک در رابط مغز و رایانه 18 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16301
  • اقتصاد 11883
  • بازار مالی 2469
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7985
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1913
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • پرداخت  ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان
    پرداخت ۲۶۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی کرمان/تمرکز بر امنیت غذایی و حمایت از تولیدات استان کرمان 9 ساعت پیش
  • تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته
    تولید ۶۸۹۵ متر مربع فرش دستباف توسط مددجویان کمیته امداد کرمان در سال گذشته 9 ساعت پیش
  • طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور
    طرح اعتباری گندم (اعتبار بدون انتظار) بانک کشاورزی/طرح «نوی‌پو»؛ راهکاری نوین برای تأمین مالی زنجیره تولید در بخش دام و طیور 9 ساعت پیش
  • مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب
    مانور پایش آفت کش و نظارت‌های قرنطینه ایی در میناب 9 ساعت پیش
  • استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان
    استاندار گیلان:گیلان پیشگام در اهدای سند اراضی ملی به روستائیان 9 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور