سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » گوشت قرمز، دشمن خاموش مغز: افزایش خطر زوال عقل با مصرف روزانه بیکن

گوشت قرمز، دشمن خاموش مغز: افزایش خطر زوال عقل با مصرف روزانه بیکن

زمان انتشار: 13 آوریل 2025 ساعت 15:23

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2813656

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گوشت قرمز، دشمن خاموش مغز: افزایش خطر زوال عقل با مصرف روزانه بیکن

گوشت قرمز، دشمن خاموش مغز: افزایش خطر زوال عقل با مصرف روزانه بیکن

یک مطالعه جدید از دانشگاه هاروارد و مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) نشان داده است که مصرف زیاد گوشت قرمز، به‌ویژه گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بیکن، می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل و کاهش عملکرد شناختی را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد.

به گزارش سیلاد و به نقل از اکسپرس، در این تحقیق که توسط دکتر دنیل وانگ از دپارتمان تغذیه دانشگاه هاروارد رهبری شده، داده‌های بیش از ۱۳۳,۰۰۰ نفر از دو مطالعه بزرگ سلامت پرستاران و متخصصان سلامت مورد بررسی قرار گرفته است. میانگین سنی شرکت‌کنندگان حدود ۴۹ سال بوده و این مطالعه تا ۴۳ سال آنها را دنبال کرده است. از بین این افراد، ۱۱,۱۷۳ نفر به زوال عقل مبتلا شدند.

محققان دریافتند کسانی که روزانه به‌طور متوسط یک‌چهارم وعده یا بیشتر از گوشت قرمز فرآوری‌شده (معادل دو برش بیکن) مصرف می‌کردند، ۱۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند، نسبت به افرادی که کمتر از یک‌دهم وعده در روز مصرف داشتند.

گوشت قرمز، دشمن خاموش مغز: افزایش خطر زوال عقل با مصرف روزانه بیکن
همچنین در افرادی که مصرف گوشت قرمز بیشتری داشتند، کاهش عملکرد شناختی (cognitive ageing) به‌اندازه ۱/۶ سال سریع‌تر اتفاق افتاده است. حتی مصرف گوشت قرمز فرآوری‌نشده هم بی‌خطر نیست: در این گروه، خطر کاهش شناختی ذهنی (SCD) تا ۱۶ درصد افزایش یافته است.

در مقابل، جایگزینی گوشت قرمز با منابع پروتئینی گیاهی مانند آجیل، حبوبات و یا ماهی می‌تواند خطر زوال عقل را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

دکتر وانگ اشاره کرده که دستورالعمل‌های تغذیه‌ای معمولاً بر بیماری‌هایی چون دیابت و بیماری‌های قلبی تمرکز دارند، در حالی‌که سلامت مغز و شناخت کمتر مورد توجه قرار گرفته است، با وجود اینکه به این بیماری‌ها مرتبط است.

در پایان، پژوهشگران تأکید کرده‌اند که تحقیقات بیشتری در زمینه نقش میکروبیوم روده و تأثیر مصرف گوشت قرمز در گروه‌های نژادی مختلف باید صورت گیرد تا علت‌های دقیق‌تر زوال عقل مشخص شود.
این تحقیق در نشریه کتابخانه ملی پزشکی (National Library of Medicine) منتشر شده است.

برچسب ها
پیشگیری از آلزایمر
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 8 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 8 ساعت پیش
  • آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI
    آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI 8 ساعت پیش
  • اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت
    اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت 8 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16345
  • اقتصاد 11931
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7992
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1924
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • سد سرابی سریز کرد
    سد سرابی سریز کرد 12 ساعت پیش
  • مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است
    مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است 12 ساعت پیش
  • توسعه  پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است
    توسعه پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است 12 ساعت پیش
  • نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی
    نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی 12 ساعت پیش
  • سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت
    سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت 12 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور