سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » تاثیر غذا‌ها بر طول عمر؛ هات‌داگ ۳۶ دقیقه عمر را کوتاه می‌کند؛ موز ۱۳.۵ دقیقه اضافه می‌کند

تاثیر غذا‌ها بر طول عمر؛ هات‌داگ ۳۶ دقیقه عمر را کوتاه می‌کند؛ موز ۱۳.۵ دقیقه اضافه می‌کند

زمان انتشار: 26 مارس 2025 ساعت 13:32

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2808170

زمان مطالعه: 5 دقیقه

تاثیر غذا‌ها بر طول عمر؛ هات‌داگ ۳۶ دقیقه عمر را کوتاه می‌کند؛ موز ۱۳.۵ دقیقه اضافه می‌کند

تاثیر غذا‌ها بر طول عمر؛ هات‌داگ ۳۶ دقیقه عمر را کوتاه می‌کند؛ موز ۱۳.۵ دقیقه اضافه می‌کند

پژوهش دانشگاه میشیگان نشان داده است که انتخاب‌های غذایی روزمره تا چه اندازه می‌توانند بر سلامت و طول عمر تاثیر بگذارند‌. در این پژوهش «شاخص تغذیه‌ای سلامت» معرفی شده است، ابزاری نوآورانه که مقدار عمر سالم‌– یعنی سال‌های بدون بیماری‌– را که هر غذای خاص می‌تواند به زندگی فرد اضافه کند یا از آن کم کند، اندازه‌گیری می‌کند.

در این پژوهش، ۵ هزار و ۸۵۳ غذای رایج در برنامه غذایی آمریکایی‌ها بررسی و دقایق عمر سالم از‌دست‌رفته یا کسب‌شده در هر وعده غذایی استاندارد محاسبه شد.

در صدر فهرست غذاهایی که از طول عمر سالم می‌کاهند هات‌داگ گوشت گاو قرار دارد. یک عدد هات‌داگ ۳۶ دقیقه از عمر سالم می‌کاهد، که بیشتر به‌دلیل میزان بالای گوشت فرآوری‌شده، سدیم و چربی‌های ترانس موجود در آن است. 

نوشیدن یک قوطی نوشابه حاوی قند مانند کوکاکولا نیز می‌تواند ۱۲ دقیقه از عمر سالم کم کند. سایر غذاهای روزمره هم چندان بهتر نیستند: یک همبرگر پنیری دوبل نزدیک به ۹ دقیقه، بیکن ۶ دقیقه، بال مرغ حدود ۳.۵ دقیقه، و حتی یک وعده پنیر بیش از یک دقیقه از عمر سالم کم می‌کنند.

با این حال، خبرهای خوبی هم وجود دارد. این پژوهش نشان داد که برخی غذاهای مغذی می‌توانند به عمر شما اضافه کنند. برای مثال، یک عدد موز ۱۳.۵ دقیقه به عمر سالم شما می‌افزاید، یک وعده ماهی سمن (سالمون) پخته ۱۶ دقیقه و ۳۰ گرم مغز آجیل می‌تواند تا ۲۵-۲۶ دقیقه به عمر سالم اضافه کند. 

اگر فقط ۱۰ درصد از کالری دریافتی روزانه‌تان را از منابعی مانند گوشت‌های فرآوری‌شده یا گوشت قرمز به میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها یا برخی غذاهای دریایی تغییر دهید، ممکن است تا ۴۸ دقیقه در روز به عمر سالم بیفزایند.

برای ساده‌سازی اطلاعات، پژوهشگران از سیستم چراغ راهنمایی برای دسته‌بندی غذاها استفاده کردند. غذاهای «منطقه سبز» مانند مغز آجیل، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل و سبزیجات هم برای سلامت مفیدند و هم از نظر زیست‌محیطی پایدارند. غذاهای «منطقه زرد» مانند لبنیات، مرغ و تخم‌مرغ تاثیر متوسطی دارند، در حالی که غذاهای «منطقه قرمز» گوشت‌های فرآوری‌شده و گوشت قرمز را شامل می‌شوند و باید مصرف آن‌ها محدود شود.

دکتر الیویه ژولیت، پژوهشگر اصلی، تاکید کرد که هدف این شاخص برنامه‌ریزی دقیق برای هر وعده غذایی نیست، بلکه راهنمایی برای انجام تغییرهای کوچک و پایدار در برنامه غذایی است که می‌تواند در بلندمدت به بهبود قابل‌توجه سلامت فرد و محیط‌ زیست منجر شود.

گرچه برخی متخصصان تغذیه هشدار داده‌اند که نباید به ارقام دقایق بیش از اندازه تکیه کرد، اما همگی با این پیام کلی موافق‌اند که آنچه می‌خورید اهمیت دارد؛ حتی تغییرهای جزئی و آگاهانه در برنامه غذایی می‌تواند به افزایش طول عمر و کیفیت زندگی کمک کند.

برچسب ها
هات‌ داگ
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 12 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 12 ساعت پیش
  • آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI
    آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI 12 ساعت پیش
  • اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت
    اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت 12 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16345
  • اقتصاد 11931
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7992
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1924
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • سد سرابی سریز کرد
    سد سرابی سریز کرد 16 ساعت پیش
  • مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است
    مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است 16 ساعت پیش
  • توسعه  پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است
    توسعه پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است 16 ساعت پیش
  • نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی
    نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی 16 ساعت پیش
  • سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت
    سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت 16 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور