سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » برای حفاظت از قلب کمتر تلویزیون تماشا کنید

برای حفاظت از قلب کمتر تلویزیون تماشا کنید

زمان انتشار: 21 مارس 2025 ساعت 13:31

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2806643

زمان مطالعه: 7 دقیقه

برای حفاظت از قلب کمتر تلویزیون تماشا کنید

برای حفاظت از قلب کمتر تلویزیون تماشا کنید

نتایج این مطالعه که اخیرا در مجله انجمن قلب آمریکا (Journal of the American Heart Association) منتشر شد، نشان داد افرادی که روزانه یک ساعت یا کمتر تلویزیون تماشا می‌کردند، در ۱۰ سال آینده کمتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌‌عروقی ناشی از تصلب شرایین (آترواسکلروتیک) بودند. 

آترواسکلروزیس یا آترواسکلروتیک به وضعیتی گفته می‌شود که در آن پلاک‌های چربی، کلسیم یا سایر مواد در دیواره‌های شریان‌ها تجمع می‌یابند و باعث تنگ شدن و سخت شدن آن‌ها می‌شوند. این امر می‌تواند جریان خون را محدود کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی مانند حمله قلبی، سکته مغزی و بیماری شریان محیطی را افزایش دهد.

دکتر یانگ‌وون کیم، نویسنده اصلی مطالعه و استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هنگ‌کنگ در پوکفولام، می‌گوید: «دیابت نوع ۲ و سبک زندگی بی‌تحرک از جمله نشستن طولانی‌مدت، از عوامل خطر اصلی در ابتلا به بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک‌اند. مطالعه ما در مورد اثر محدود کردن زمان تماشای تلویزیون در پیشگیری از بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک برای همه افراد و به‌ویژه در کسانی که برای ابتلا به دیابت نوع ۲ استعداد ژنتیکی بالایی دارند، بینش‌های جدیدی ارائه می‌دهد.»

به گزارش هارت، محققان در این مطالعه، سوابق ژنتیکی، سبک زندگی و پزشکی موجود از ۳۴۶ هزار و ۹۱۶ بزرگسال را در یک پایگاه داده بیومدیکال و منبع تحقیقاتی بزرگ در بریتانیا تحلیل کردند. شرکت‌کنندگان به طور میانگین ۵۶ ساله بودند و تقریبا ۱۴ سال پیگیری شدند. در این مدت ۲۱ هزار و ۲۶۵ نفر به بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) مبتلا شدند.

 

برای حفاظت از قلب کمتر تلویزیون تماشا کنید

برای پیش‌بینی احتمال ابتلای فرد به یک بیماری یا شرایط خاص از نمره‌های ریسک پلی‌ژنیک (Polygenic risk scores) استفاده می‌شود که با ترکیب اطلاعات از بسیاری از واریانت ژنتیکی به دست می‌آید. محققان با استفاده از ۱۳۸ واریانت ژنتیکی مرتبط با دیابت نوع ۲، نمره‌های ریسک پلی‌ژنیک برای هر شرکت‌کننده در مطالعه را محاسبه و سپس آن‌ها را بر اساس ریسک پایین، متوسط یا بالا برای این بیماری طبقه‌بندی کردند. سپس با استفاده از پرسشنامه‌های خودگزارش‌دهی، زمان تماشای تلویزیون شرکت‌کنندگان را طبقه‌بندی و آن‌ها را به دو گروه تقسیم کردند: کسانی که روزانه یک ساعت یا کمتر تلویزیون می‌دیدند و کسانی که روزانه دو ساعت یا بیشتر تلویزیون می‌دیدند.

حدود ۲۱ درصد شرکت‌کنندگان گزارش دادند که روزانه یک ساعت یا کمتر تلویزیون می‌بینند. ۷۹ درصد شرکت‌کنندگانی که روزانه دو ساعت یا بیشتر تلویزیون می‌دیدند، فارغ از ریسک ژنتیکی آن‌ها برای دیابت نوع ۲، حدود ۱۲ درصد بیشتر از همتایانشان که کمتر تلویزیون می‌دیدند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک بودند. افرادی هم که ریسک ژنتیکی متوسط و بالا برای دیابت نوع ۲ داشتند، در صورتی که زمان تماشای تلویزیون خود را به یک ساعت یا کمتر در روز محدود می‌کردند، خطر ابتلای آنان به بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک بیشتر نمی‌شد.

در حالی که افرادی که برای دیابت نوع ۲ ریسک ژنتیکی پایینی داشتند و روزانه حداقل دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کردند، خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک در طول ۱۰ سال آینده کمی بیشتر از افرادی بود که ریسک ژنتیکی بالاتری داشتند اما زمان تماشای تلویزیون خود را به یک ساعت یا کمتر محدود کرده بودند (۲.۴۶ درصد در مقابل ۲.۱۳ درصد).

به گفته دکتر منگیائو وانگ، یکی از نویسند‌گان این مطالعه از دانشگاه هنگ‌کنگ، «این نشان می‌دهد که کاهش زمان تماشای تلویزیون می‌تواند یک هدف رفتاری کلیدی برای پیشگیری از بیماری‌های عروقی آترواسکلروتیک مرتبط با ژنتیک دیابت نوع ۲ باشد و در آینده باید بیشتر تلاش شود که مردم و به‌ویژه آن‌هایی را که در معرض ریسک ژنتیکی بالا برای دیابت نوع ۲ هستند، تشویق کنند زمان کمتری را جلو تلویزیون بگذرانند».   

برچسب ها
تماشای تلویزیون
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 13 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 13 ساعت پیش
  • آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI
    آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI 13 ساعت پیش
  • اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت
    اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت 13 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16362
  • اقتصاد 11931
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7992
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1924
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • شکستن طلسم ۱۷ ساله؛ آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب قائم‌شهر
    شکستن طلسم ۱۷ ساله؛ آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب قائم‌شهر 5 ساعت پیش
  • ۶۶ کودک کار مازندران به آغوش خانواده بازگشتند
    ۶۶ کودک کار مازندران به آغوش خانواده بازگشتند 5 ساعت پیش
  • جویبار پیشتاز طرح‌های مدرسه‌سازی در مازندران
    جویبار پیشتاز طرح‌های مدرسه‌سازی در مازندران 5 ساعت پیش
  • ببینید | تحول در زیرساخت و آموزش دیجیتال در مازندران
    ببینید | تحول در زیرساخت و آموزش دیجیتال در مازندران 5 ساعت پیش
  • استقبال مطلوب کشاورزان مازندرانی از خرید تضمینی گندم
    استقبال مطلوب کشاورزان مازندرانی از خرید تضمینی گندم 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور