سایت خبری
famaserver
  • خانه
  • عمومی
  • ورزش
  • اقتصاد
  • مسکن
  • بین الملل
  • جامعه
  • فناوری اطلاعات
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

گزارش رسانه‌های صهیونیستی از ناکامی تلاش‌ها برای تشکیل نیروی بین‌المللی در غزه

6 ماه پیش
واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

واکنش نتانیاهو به حمله استرالیا

6 ماه پیش
حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

حماس ترور فرمانده ارشد القسام را تایید کرد

6 ماه پیش
عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

عراقچی: صلح و ثبات افغانستان تنها از مسیر همگرایی منطقه‌ای محقق می‌شود

6 ماه پیش
غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

غریب آبادی: مردم ایران هرگز تسلیم تهدیدات و تجاوزات نخواهند شد و متحد و منسجم در مقابل متجاوز خواهند ایستاد

6 ماه پیش
واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

واکنش ایران به حمله خشونت آمیز در سیدنی استرالیا

6 ماه پیش
مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

مصر: همه گزینه‌ها از جمله راه‌حل نظامی را درمورد سد النهضه بررسی می‌کنیم

6 ماه پیش
واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

واکنش آمریکا به تیراندازی مرگبار در سیدنی

6 ماه پیش
رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

رضا نصری: علی‌اکبر صالحی شایسته‌ترین گزینه نه برای مدیریت یک سفارتخانه، بلکه برای عهده‌دار شدن سمت پیشنهادی «نماینده ویژه ایران در جهان عرب» است

6 ماه پیش
ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

ادعای اوکراین درباره حملات نظامی دقیق به عمق خاک روسیه

6 ماه پیش

Home » چگونه رژیم غذایی در ۴۰ سالگی بر سلامتی‌ در ۷۰ سالگی تاثیر می‌گذارد؟

چگونه رژیم غذایی در ۴۰ سالگی بر سلامتی‌ در ۷۰ سالگی تاثیر می‌گذارد؟

زمان انتشار: 5 جولای 2024 ساعت 18:53

دسته بندی: فناوری اطلاعات

شناسه خبر: 2787586

زمان مطالعه: 8 دقیقه

چگونه رژیم غذایی در ۴۰ سالگی بر سلامتی‌ در ۷۰ سالگی تاثیر می‌گذارد؟

چگونه رژیم غذایی در ۴۰ سالگی بر سلامتی‌ در ۷۰ سالگی تاثیر می‌گذارد؟

بر اساس نتایج مطالعه‌ای که طی سال‌ها تحقیق به دست آمد و روز سه‌شنبه در یک کنفرانس بزرگ تغذیه ارائه شد، رعایت یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن شایع را کاهش می‌دهد و به حفظ عملکرد شناختی مغز در سنین بالاتر کمک کند.  

ان‌بی‌سی‌نیوز می‌نویسد محققان دانشگاه هاروارد داده‌های بیش از ۱۰۶ هزار شرکت‌کننده را که در طول ۳۰ سال از طریق مطالعات سلامتی پرستاران و پیگیری متخصصان سلامتی به دست آمده بود، تجزیه و تحلیل کردند. این شرکت‌کنندگان در ابتدای مطالعه که سال ۱۹۸۶ آغاز شد، حداقل ۳۹ سال داشتند، به بیماری مزمنی مبتلا نبودند و ۷۰ هزار و ۴۶۷ نفرشان زن و ۳۶ هزار و ۴۶۴ نفر از آن‌ها مرد بودند.

شرکت‌کنندگان در این مطالعه طولانی‌مدت طی سال‌های ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ هر چهار سال یک‌بار به پرسشنامه‌‌ای جامع درباره تکرار و تناوب غذایی خود پاسخ دادند. رژیم‌ غذایی‌ها که پرسشنامه‌ها را بر مبنای آن‌ها بررسی کردند، عبارت بودند از:

ــ رژیم غذایی دَش (DASH) که نوعی رژیم غذایی متمرکز بر هدف کاهش فشار خون است و بر مصرف بیشتر سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل تاکید دارد. مرکز ملی سلامت ایالات متحده این رژیم غذایی را متعادل در نظر می‌‌گیرد، زیرا در آن هیچ گروه غذایی حذف نمی‌شود و در کاهش وزن هم موثر است. 

ــ شاخص تغذیه سالم جایگزین (AHEI) که به دستورالعمل‌های رژیم غذایی ایالات متحده متکی است و بر مصرف بیشتر حبوبات، مغزها، سبزیجات و مصرف کمتر گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده تاکید می‌کند. 

ــ رژیم غذایی سلامت سیاره‌ای که مصرف محصولات حیوانی را به حداقل می‌رساند و بر میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم متمرکز است و مصرف مقدار متعادلی گوشت و محصولات لبنی در آن مجاز است.

محققان به طور کلی دریافتند که مصرف بیشتر میوه، سبزیجات، غلات کامل، چربی‌های اشباع‌نشده، حبوبات و مغزها و لبنیات کم‌چرب شانس پیری سالم را افزایش می‌دهد و در مقابل، مصرف چربی‌های اشباع‌نشده، سدیم، گوشت‌‌های قرمز و فراوری‌شده این بخت را کاهش می‌دهد.   

محققان با توجه به گزارش‌های این شرکت‌کنندگان در مورد خود،‌ «پیری سالم» را چنین تعریفی کردند: زنده ماندن حداقل تا ۷۰ سالگی و در عین حال برخوردار بودن از عملکرد شناختی خوب، سلامت روان، قوای جسمانی خوب و نداشتن بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، سابقه سکته مغزی، نارسایی کلیه و اغلب سرطان‌ها.

محققان پس از تحلیل این داده‌های ۳۰ ساله، دریافتند تقریبا نیمی از شرکت‌کنندگان فوت کرده‌اند و تنها ۹ درصد از آن‌ها بدون بیماری مزمن و با سلامتی جسمانی و شناختی خوب به سن ۷۰ سال یا بالاتر رسیده‌اند. با این حال، آن دسته از شرکت‌کنندگانی که بیشتر به الگوی تغذیه سالم پایبند بودند، نسبت به کسانی که این الگو را رعایت نکردند، بین ۴۳ تا ۸۴ درصد بیشتر برای پیر شدن باکیفیت شانس داشتند.

البته این پژوهش محدودیت‌هایی هم داشت و مانند بسیاری از پژوهش‌های مربوط به تغذیه‌ بر مطالعات مشاهده‌ای و گزارش‌های شخصی استوار بود.

به گفته دکتر آر. شان موریسون، رئیس بخش طب سالمندان بیمارستان مونت‌سینا، که در این مطالعه شرکت نداشت، تاکنون تحقیقات بسیاری نشان داده است که رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کاهش و شانس پیری سالم را افزایش می‌‌دهد. او افزود: «مهم است در نظر داشته باشیم کسانی که رژیم غذایی سالم دارند، احتمال بیشتری دارد که ورزش کنند و مرفه‌تر باشند و به حمایت‌های اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی بهتری داشته باشند.»

محققان در این مطالعه جدید متغیرهایی مانند شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی)، نژاد افراد، مصرف الکل و سیگار، فعالیت بدنی، سابقه پزشکی و خانوادگی، وضعیت اجتماعی‌ــ‌اقتصادی و تاهل را هم در نظر گرفتند و وقتی دریافتند حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگر، باز هم بین داشتن یک الگوی غذایی سالم در میانسالی و برخورداری از زندگی سالم‌تر در دوران پیری ارتباط قوی وجود دارد، تعجب کردند.  

 موریسون می‌گوید: «نکته اصلی در مورد پیری سالم که از مدت‌ها پیش به آن پی‌ برده‌ایم، این است که از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، ورزش کنید، دخانیات را کنار بگذارید، ضد آفتاب بزنید، خواب کافی و مفید داشته باشید و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید.»

مجله خبری سیلاد

برچسب ها
روند پیری
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری
    ترفندهای مخفی کوپایلوت برای افزایش بهره‌وری 2 ساعت پیش
  • پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال
    پشت پرده درآمد میلیاردی خانواده ترامپ از ارزهای دیجیتال 2 ساعت پیش
  • آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI
    آنتروپیک از Claude Fable 5 رونمایی کرد؛ جهش بزرگ در کدنویسی AI 2 ساعت پیش
  • اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت
    اپل از نقش واقعی گوگل در ساخت سیری جدید پرده برداشت 2 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • استانها 16345
  • اقتصاد 11931
  • بازار مالی 2471
  • بین الملل 14490
  • تبلیغات 31
  • جامعه 10132
  • دانش 7584
  • عمومی 1926
  • فناوری اطلاعات 7992
  • فیلم 3546
  • کاریکاتور 519
  • مسکن 1924
  • ورزش 23778

جدیدترین مقالات

  • سد سرابی سریز کرد
    سد سرابی سریز کرد 5 ساعت پیش
  • مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است
    مشهد برای تدفین رهبر شهید آماده است 5 ساعت پیش
  • توسعه  پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است
    توسعه پایدار بخش معادن نیازمند استفاده حداکثری از توان تخصصی مهندسین است 5 ساعت پیش
  • نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی
    نقش بانک ملی در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کرمان/ هم‌اندیشی نمایندگان مجلس و مدیران بانکی 5 ساعت پیش
  • سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت
    سهمیه سوخت صنایع و معادن قزوین افزایش یافت 5 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

سرور مجازی |  دانلود رایگان نرم افزار |  کلاس آنلاین

میزبانی در هاست ویندوز فاماسرور