استانها

تبریز، مهد زایش تمدن ایرانی با محوریت هویت شیعی است

به گزارش سیلاد از تبریز، محمدمهدی اسماعیلی در آیین بزرگداشت روز ملی شعر و ادب و سالروز درگذشت استاد شهریار در تالار پتروشیمی تبریز تصریح کرد: تبریز در طول تاریخ به ویژه تاریخ معاصر ایران زمین نقش مهمی در همه داشته های فرهنگی و تمدنی این سرزمین دارد.

وی با بیان اینکه تبریز و آذربایجان در همه تحولات نوین ایران پیشگام بوده اند تصریح کرد: منظور از تبریز فقط محدود به یک جغرافیا و میراث گرانقدر تاریخی نیست بلکه این خطه به واسطه مردمان پرفضیلت و اصحاب فرهنگ و هنر در تاریخ این سرزمین می درخشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مقبره الشعرای تبریز را گواه پیشینه ی پرافتخار فرهنگ و هنر در این خطه از ایران دانست و گفت: این مجموعه بی نظیر که آرامگاه ۴۰۰ شاعر و ادیب فرهیخته را در یک مجموعه در خود جای داده، عظمت فرهنگی و هنری تبری را به رخ جهان می کشد.

اسماعیلی در ادامه آذربایجان و تبریز را بنیانگذار تاسیس ایران نوین خواند و افزود: تاریخ ۵۰۰ ساله تاسیس ایران نوین با هویت ملی و اسلامی با محوریت مکتب اهل بیت مرهون مردمان این خطه است.

تبریز، مهد زایش تمدن ایرانی با محوریت هویت شیعی است

وی استعمار ستیزی و استبداد ستیزی را مهمترین ویژگی آذربایجان دانست و اظهار داشت: از جنگ های ایران و روس تا مشروطه و انقلاب اسلامی تا جنگ تحمیلی، مردمان آذربایجان علم استقلال و آزادی ایران را بر دوش گرفته اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز ملی شعر و ادب فارسی را نشان از وحدت و انسجام ملی ایران دانست و افزود: در عصری که احزاب چپ در مناطق شمالی ایران جولان می دادند، شهریار و آذربایجان پرچم دار هویت دینی و شعر آیینی شد و ارادت خود را به ایران و مکتب تشیع در اشعار ترکی و فارسی خود اثبات کرد.

گفتنی است همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی و با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از هفت فعال فرهنگی آذربایجان شرقی شامل آقایان حسن تقی زاده کرمانی، مختار صدرمحمدی، جواد شریف نژاد، جلال محمدی، امیرعلی آذرطلعت، شهرام آبرومند و اصغر عباسپور، هفت فعال فرهنگی استان تجلیل شد.

مجله خبری سیلاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا