تبلیغات

علائم کیست مویی چیست + بهترین راه درمان

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال نوعی ضایعه پوستی خوش خیم است که اغلب با جراحی به طور کامل برطرف میشود. این بیماری اغلب مردان جوانی که موهای ضخیم تری دارند، را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان به موقع کیست مویی اهمیت بسیار زیادی دارد،چرا که در غیر این صورت کیست عفونت کرده و این عفونت می‌تواند وارد خون شود و مشکلات دیگری را ایجاد کند. با مطالعه ادامه مطلب میتوانید بیشتر با کیست مویی آشنا شده و بهترین راه درمان آن را انتخاب کنید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی،نوعی کیست خوش خیم است که با ایجاد حفره ای در زیر پوست شناخته می شود. این حفره معمولاً در فاصله به بین دو باسن و کمی بالاتر از مقعد ایجاد میشود.

کیست مو در اثر رشد مو در خلاف جهت طبیعی به داخل پوست ایجاد می شود. معمولا موهای درشت تر یا مجعد به سمت داخل شروع کنند و ممکن است عامل ایجاد این کیست باشند. برگشت مو به داخل پوست باعث میشود برجستگی‌هایی روی پوست قرار ایجاد شود که اغلب قرمز رنگ هستند و خارش دارند.

روش های درمان کیست مویی

اول از هر چیز بگوییم که کیست مویی چه علامت داشته باشد و چه نداشته باشد، باید فوراً جراحی شود. آیا کیست عفونی نشده باید فوراً جراحی شود، زیرا دیر یا زود کیست مویی و عفونت کرده و در این حالت مشکلات و عوارض دیگری برای فرد بیمار ایجاد می شود.

متاسفانه تا به امروز هیچ دارویی برای از بین بردن کامل کیست کشف نشده است. اما اغلب پزشکان قبل از انجام جراحی مصرف یک دوره دارو آنتی بیوتیک را تجویز می کنند. درمان عفونت قبل از اقدام به جراحی به نتیجه گیری بهتر از درمان کمک می کند.

روش های جراحی کیست مویی این شرح است ؛

جراحی کیست مویی با لیزر

لیزر روش نوین درمان کیست مویی با لیزر است که در حال حاضر به عنوان بهترین روش درمان نیز شناخته می شود. لیزر درمان سرپایی و بدون درد و خونریزی است که فقط در یک جلسه کیست مویی را به طور کامل از بین میبرد.

تکنیک لیزر تنها با تابش اشعه و بدون دخالت تیغ جراحی،توده کیست را برش داده و عفونت آن را تخلیه میکند. لیزر با ضدعفونی کردن موضع جراحی عفونت موجود را به طور کامل از بین می‌برد و این از عود مجدد بیماری پیشگیری خواهد کرد.

لیزر درمانی سرپایی است که بدون نیاز به بیهوشی و بستری در بیمارستان انجام میشود.

در عمل سرپایی لیزر کیست مویی با استفاده از اشعه لیزر، اقدام به تخلیه و برداشتن بافت بیماری  می‌کنند. برشی که در روش لیزر ایجاد می‌شود، معمولاً جزئی است و در مقایسه با عمل جراحی در زمان سریع تری ترمیم می‌شود. البته این موضوع به میزان پیشرفت عفونت و وسعت بیماری هم وابسته است.

جراحی کیست مویی

یکی دیگر از روش های درمان بیماری جراحی سنتی است که در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل انجام می شود.

این روش جراحی به دو شکل زیر انجام می شود.

  • جراحی باز کیست مویی: در این روش توده کیست توسط تیم جراحی باز شده و عفونت آن تخلیه میشود. بعد از انجام جراحی زخم را با بخیه نمی بندند. این کار به جهت پیشگیری از عود مجدد بیماری انجام میشود. بعد از انجام این جراحی بسته به اندازه کیست مویی، ممکن است چندین هفته زمان ببرد.  تا زخم به طور کامل از داخل ترمیم شود. در این مدت زخم با پانسمان پوشانده شده و بیمار باید هر روز برای تعویض پانسمان مراجعه کند.
  • جراحی بسته کیست مویی : روش جراحی بسته مشابه روش باز است و برای کیست هایی انجام می شود که در ناحیه حساس در قرار دارند. در این روش بعد از تخلیه کامل کیست زخم را با بخیه می بندند، این کار احتمال عفونت را کاهش می دهد ولی ممکن است کیست مویی مجدد عفونت کند.

بستن زخم کیست به وسیله فلپ

این روش به طور کلی در کیست های عود کرده یا دچار عارضه شده انجام می‌شود و برای ترمیم محل عمل کیست مویی با فلپ بسته می‌شود. یکی از معایب اصلی این روش این است که باعث میشود، جای زخم ها و بخیه روی پوست باقی بماند و به همین جهت و جز در موارد ضرور انجام نمیشود.

 

بیمار در روزهای اولیه پانسمان دارد و گاهی پزشک مربوطه برای بیمار درن (یک لوله لاستیکی یا پارچه ای) برای تخلیه ترشحات میگذارد که پس از کاهش ترشحات میتوان آن را خارج کرد. بسیاری با گذاشتن درن موافق نیستند زیرا همان گونه که درن ترشحات درونی را خارج می‌کند، می‌تواند آلودگی بیرونی را هم به داخل هدایت کند. (به علت نزدیکی این ناحیه به مقعد) به همین علت باید مراقب بود که زخم آلوده نشود و شاید بهتر است هرگز از درن استفاده نشود.

علائم کیست مویی کدام مند؟

کیست مویی علائم و نشانه های مختلفی را ایجاد می‌کند و این بستگی به میزان پیشرفت بیماری و تجمع عفونت دارد.

اغلب افراد با مشاهده یک توده غیر طبیعی از وجود این بیماری آگاه می شوند. ممکن است این توده به تدریج بزرگتر شده و از آن عفونت تخلیه شود. از دیگر علائم و نشانه های بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم؛

  • درد و سوزش
  • قرمزی و التهاب
  • توده برآمده که در لمس دردناک است.
  • ترشحات چرکی و خونی
  • بوی بد

در صورتی که در موقع برای درمان کیست مویی مراجعه نکنید. عفونت کیست پیشروی کرده و بیماری در حالت مزمن قرار می گیرد. در این حالت علائمی ذکر شد شدت یافته و مشکلات دیگری مثل تب و لرز نیز برای بیمار ایجاد می شوند.

علت کیست مویی

اینکه دقیقا چه عواملی باعث ایجاد سینوس پیلونیدال می‌شود مشخص نیست،فرضیه های مختلفی در این باره وجود دارد که از ژنتیک تا نحوه زندگی فرد متفاوت هستند اما تجربه نشان داده بیماری در افراد زیر شایع تر است.

  • افرادی که مدت زیادی از روز می نشینند.
  • افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند ‌
  • افرادی موهای ضخیم و پرپشت در ناحیه کفل دارند
  • افرادی که دچار مشکلات هورمونی هستند.

تشخیص کیست مویی

برای تشخیص و درمان بیماری لازم است و متخصص جراح عمومی مشورت کنید. برای منظور پزشک پس از بررسی علائم اولیه و معاینه فیزیکی ساده ،ممکن است انجام سونوگرافی و عکسبرداری را پیشنهاد کند. این کار به جهت تشخیص دقیق اندازه کیست مویی انجام میشود.

منبع :

https://www.healthline.com/health/pilonidal-cyst

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا