اقتصاد

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان توسط مهاجران انجام‌ می‌شود

به گزارش خبرگزاری سیلاد به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا نجفی منش در ششمین جلسه کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید اتاق تهران با اشاره به تحولات سیاسی افغانستان طی ماه‌های اخیر به اهمیت تغییر رفتار ایرانیان در قبال تجار و کارگران مهاجر افغانستانی تاکید کرد و گفت: ایران حدود ۴۴ درصد از بازار افغانستان را در دست دارد و با افزایش مروادات تجاری با این کشور علاوه بر حفظ این سهم‌، می‌توان نسبت به توسعه بازار کالاهای ایرانی در این کشور اقدام کرد. در عین حال، می‌توان با بهره‌گیری از نیروی کار افغانستانی، معضل کمبود نیروی کار ساده در واحدهای تولیدی را برطرف کرد.

رئیس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید اتاق تهران با بیان اینکه معضل کمبود نیروی کار در استان‌های مختلف، پدیدار شده است، ادامه داد: شایسته نیست که در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، بنگاه‌های تولیدی با کمبود نیروی کار مواجه باشند.

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان توسط مهاجران انجام‌ می‌شود

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان توسط مهاجران انجام می‌شود

در ادامه این جلسه، سید حسین سلیمی رئیس اتاق مشترک ایران وافغانستان، به علاقمندی دولت ایران به برقراری ارتباط تجاری با همسایگان اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای حضور نیروی کار افغانستانی در ایران، کاهش هزینه‌ها در بخش ساخت و ساز بود و چنانکه برادران افغان در ایران نبودند، احداث ساختمان‌ها با چند برابر قیمت تمام می‌شد.

وی به سهم ۴۴ درصدی ایران در واردات افغانستان اشاره کرد و گفت: حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد صادرات ایران به افغانستان توسط مهاجرانی که زمانی در ایران ساکن بودند، انجام می‌شود. از این رو برای حفظ سهم بازار و توسعه این ظرفیت باید به برقراری راه‌ها و ارتباطات جدید بیندیشیم.

سلیمی در ادامه به سهم سرمایه گذاران افغانستانی در پروژه‌های سرمایه گذاری در ایران پرداخت و گفت: از میان ۴۰ طرح سرمایه گذاری که در ماه‌های گذشته تعریف شده، ۱۲ طرح در اختیار سرمایه گذاران افغانستانی قرار گرفته است. در واقع سرمایه‌گذاری در ۳۰ الی ۴۰ درصد پروژه‌ها در حوزه‌هایی نظیر حمل و نقل، زیورآلات و تولید کفش توسط افاغنه انجام گرفته است.

سلیمی مشکلات مهاجران افغان برای اقامت، دریافت شناسنامه و نیز حق تحصیل فرزندان آنها در ایران را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای توسعه مراودات با این کشور می‌توان از الگوهای مختلفی بهره گرفت؛ از جمله ایجاد واحد صنعتی مشترک در خاک افغانستان به ویژه در صنعت خودرو یا حوزه معدن کاری. همچنین با توجه به برخورداری افغانستان از آب کافی، می‌توان نسبت به کشت فراسرزمینی، فراوری محصولات در ایران و صادرات به این کشور اقدام کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان همچنین گفت: الگوی پذیرش مهاجران مکزیکی در آمریکا به صورت فصلی در مورد مهاجران افغانستانی در ایران نیز قابل انجام است.

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا