بین الملل

کارنگی: برخی جناح‌ها در الحشدالشعبی مستقل از ایران کار می‌کنند

به گزارش سیلاد علی هاشم پژوهشگر خاورمیانه و خبرنگار الجزیره در گفتگویی به  اندیشکده کارنگی گفت: از زمان انتخابات پارلمانی در ماه اکتبر، زمانی که نیروهای حشد الشعبی تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان را به نفع مقتدی صدر و نوری المالکی نخست وزیر سابق از دست داده اند. پس از ترور کاظمی، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای کاهش تنش‌ها بین گروه‌های مختلف شیعه به بغداد سفر کرد.

وی در خصوص ترور الکاظمی گفت: شواهدی نشان می‌دهد که این حمله کار یکی از گروه های شبه‌نظامی بوده است، اما در کشوری مانند عراق، نتیجه‌گیری سریع بدون شواهد محکم خطرناک است.

وی افزود: با توجه به ماهیت روابط ایران و کاظمی و نقشی که نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو بین ایران، عربستان سعودی و چندین کشور عربی ایفا می‌کند، دلیلی نمی بینم که ایران به این شکل قدرت کاظمی را تضعیف کند. ضمن اینکه ایران به خوبی می‌داند که وقتی صحبت از تشکیلات سیاسی شیعه در عراق پس از رژیم بعث می‌شود، تداوم قدرت تهران در این کشور در مرکز مبارزه در منطقه قرار دارد.

وی ادامه داد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از زمان ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشد الشعبی، برخی جناح‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. در یکی دو سال گذشته، این گروه ها اولویت ها و منافع خود را دنبال کرده اند، عمدتاً به این دلیل که از نظر مالی از ایران مستقل شده اند.

وی تصریح کرد: خصومت با ایران در حال افزایش است. با این حال، نمی توان این موضوع را توضیح داد که چطور نوری مالکی که با تهران روابط خوبی دارد، حدود دوازده کرسی بیشتر از انتخابات قبلی به دست آورد.

این کارشناس در خصوص قدرت گیری مقتدی صدر نیز گفت: او به خوبی می داند که بدون حمایت ایران نمی توانست در عراق نفوذ داشته باشد و داشتن روابط با تهران فرصت های بسیاری را برایش به وجود می آورد. در عین حال، او به طور همزمان نگرش خصمانه ای نسبت به ایران و آمریکا به صورت همزمان دارد.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا