بازار مالی

وعده احیای توافق و فاز انتظاری بازارها

الگوی معاملات در هفته گذشته نشان داد که دلار تمایلی برای کاهش قیمت تا مرز پیش بینی شده ۲۶ هزار تومان را ندارد و در محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان در رفت و برگشت بود. خبرهای سیاسی مبنی بر به تعویق افتادن مذاکرات هسته ای و عدم پذیرش پیش شرط های ایران در خصوص رفع تحریم ها توسط کنگره آمریکا، از دلایل بلاتکلیفی این در این بازار بوده است. با چنین دیدگاهی برای برخی از معامله‌گران، دورنمای رسیدن به توافق، بیشتر از قبل دور از ذهن می‌رسد و بنابراین می توان انتظار داشت که بازار تا تعیین تکلیف موضوع توافق تمایلی به تداوم کاهش قیمتها نداشته باشد. از طرفی اعلام سیاست های رئیس جدید بانک مرکزی مبنی بر تقویت عرضه ارز و اختصاص ارز مطابق با الویت های کشور، سینگالی است تا بازار مجددا وارد فاز افزایشی نشود. مجموعه این عوامل فضای احتیاط را مجددا در بازار ارز حاکم کرده است. سکه در هفته گذشته نیز دچار نوسانات شدید شد در حالی که هفته را با ۱۱۸۰۰ هزار تومان آغاز کرد. بخشی از افزایش قیمت سکه نیز ناشی از رشد بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود اما دوشنبه با افت ۱۳۰ هزار تومانی مواجه شد و روز سه شنبه افزایش یافت و در نهایت هفته را با قیمت ۱۱۷۳۰ هزار تومان به پایان رساند.

بازار بورس با وجود اینکه در شهریور ماه پالس رشد و بهبود را به بازار مخابره نمود اما در مجموع از ابتدای سال تاکنون تحت تاثیر متغیرهای اثرگذار و اخبار سیاسی داخلی و خارجی غیر قابل پیش بینی و شکننده شده است. در هفته گذشته شاخص کل سهام با رشد ۲.۸ درصدی مجددا به بالای مرز ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد برگشت و روند نسبتا ثابتی را تا روز سه شنبه طی نمود اما در آخر هفته با کاهش ۱۳۱۰۰واحدی مواجه شد. افزایش ارزش جهانی کامودیتی ها بر شاخص کل در هفته گذشته اثر مثبت داشت. هر چند که به نظر می رسد بازار سهام زین پس حساسیت خود را نسبت به قیمت جهانی کامودیتی ها از دست بدهد و دنبال رو قیمت دلار باشد به همین دلیل عدم توانایی دلار برای رسیدن به مرز ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان نیز احتیاط معامله‌گران را افزایش داد. آن چه مشخص است معامله گران بازار بورس انتظار بالایی نسبت به احیای برجام دارند که منجر به افزایش خریدها در بازار شده است. بیشتر تحلیلگران معتقدند که بازار سهام برای رشد نیاز به زمان بیشتری دارد و در کوتاه‌مدت بازار روند متعادلی نخواهد داشت.

قیمت انواع نفت در پی کاهش ۴۳۱ هزار بشکه ای ذخایر نفت خام و فرآورده آمریکا افزایش یافت به طوریکه نفت برنت به بشکه ای ۸۵.۷۲ دلار و نفت اوپک به ۸۴.۲۰ دلار رسید. با توجه به اینکه در هفته های اخیر کمبود زغال سنگ و بنزین در چین، باعث افزایش قیمت گاز در سراسر جهان شد، انتظار میرود که تولیدکنندگان انرژی برای تأمین برق به نفت روی آورند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز هفته گذشته پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت را ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

در هفته های گذشته، بیت کوین که نتوانسته بود از مرز مقاومتی ۵۸ هزار دلار عبور نماید در هفته اخیر با اعطای مجوز به ایجاد صندوق قابل معامله بورسی بیت کوین توسط فدرال رزرو، با قدرت از مرز ۶۰ هزار دلار گذشت و تا کانال ۶۴ هزار دلار پیشروی کرد. این رشد، سرمایه گذاران برای رسیدن قیمت این رمزارز تا نقطه ۸۰ هزار دلار امیدوار نمود هر چند سیاست های کشورهای جهان به ویژه چین در برخورد با این رمز ارز ممکن است مسیر دیگری را رقم بزند.

فلز زرد روند صعودی خود را از هفته گذشته آغاز کرد و توانسته خود را تا کانال هزار و ۷۹۳ دلاری بالا بکشد. با توجه به نگرانی‌ها از رشد فشارهای تورمی بیشتر تحلیلگران نسبت به ادامه‌دار بودن روند صعودی اونس جهانی طلا امیدوارند و انتظار می¬رود این فلز گرانبها در هفته آتی با قدرت از مرز هزار و ۸۰۰ دلار بگذرد. شاخص دلار اما روند نسبتا ثابتی را پیشت سر گذاشت. عدم تحقق اشتغال پیش بینی شده در آمریکا و نگرانی¬ها از انقباضی شدن سیاست پولی فدرال‌رزرو شاخص دلار را در محدود ۹۳ واحد نگه داشت.

بازار فلزات اساسی در هفته گذشته وارد فاز اصلاحی شدند. به طوریکه سرب و نیکل هر کدام با رشد ۵.۵۷ و ۲.۶۴ درصد روبرو شدند. این در حالی است که آلومینیوم با کاهش شدید ۸.۲۳ درصد مواجه شد، نگرانی¬ها از بحران انرژی و رشد تورم جهانی و همچنین ادامه رشد قیمت نفت نیز نگرانی¬ها از بازیابی تقاضا برای کامیودیتی¬ها را کاهش داد و این موضوع تأثیر مثبت بر قیمت برخی فلزات داشت.

*رئیس اتاق بازرگانی شیراز

۲۲۳۲۲۷

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا