بین الملل

منفعتی که ورود چین به WTO برای رشد جهان به ارمغان آورد

اعتبار جهانی چین در زمینه تجارت کالا در طول ۲۰ سال گذشته از رتبه ششم به رتبه اول رسیده و جهش داشته و این در حالیست که تجارت چین در بخش خدمات نیز از جایگاه یازدهم به جایگاه دوم صعود کرده است.

همانطور که کایدل به عنوان اقتصاددان ارشد سابق دفتر پکن بانک حهانی نیز می گوید، ورود غول آسیا (چین) به سازمان تجارت جهانی، جدا از قیمت های پائین تر مربوط به مزایای بهره وری قدرتمند این کشور، فرصت ها و چالش های توسعه ای را برای باقی جهان ایجاد کرد. بر این اساس نمی توان انکار کرد که از زمان ملحق شدن چین به WTO در سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون، این کشور همواره مشغول پیشبرد جهانی شدن اقتصاد با گشایش به عنوان یک نشانه و ارتقاء رفاه مشترک به عنوان یک دیدگاه بوده است.

«سوراب گوپتا» (Sourabh Gupta) عضو ارشد مؤسسه مطالعات چین-آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری «شین هوا» تاکید کرد که ورود چین به سازمان تجارت جهانی برای تولید کنندگان چینی و مصرف کنندگان آمریکایی یک «موهبت» بوده است. گوپتا بر این باور است که هزینه لوازم الکترونیکی مصرفی و نیازهای روزانه متعدد که بر بودجه خانوارهای آمریکایی تاثیر می گذارد، به دنبال قدرت رقابت استثنایی هزینه و تولید پر قدرت با فناوری های متوسط چین، کاهش یافته است.

«خیری تورک» (Khairy Tourk) استاد اقتصاد دانشکده بازرگانی «استوارت» در مؤسسه فناوری ایلینویز شیکاگو نیز می گوید که چین به عنوان برترین مقصد برای سرمایه گذاری های مستقیم جدید خارجی در جهان،‌ از آمریکا سبقت گرفته است و این روند نشان می دهد که چرا شرکت هایی همچون اپل، فعالیت های خود را در چین گسترش می دهند و تسلا در شانگهای کارخانه می سازد!

سال ۲۰۲۱ میلادی مصادف است با بیستمین سالگرد ورود چین به سازمان تجارت جهانی؛ تلاش های ادامه دار چین  در طول دو دهه گذشته در زمینه گسترش گشایش، توسعه و پیشرفت این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده و انگیزه جدیدی را به اقتصاد جهان تزریق نموده است.

چین بیست سال قبل و هنگام ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی، تعرفه واردات را از ۱۵.۳ به ۹.۸ درصد کاهش داد. در حال حاضر مالیات کلی واردات چین ۷.۴ درصد است که کمتر از سطح میانگین کشورهای در حال توسعه عضو سازمان تجارت جهانی محسوب می شود و در عین حال در حال نزدیک شدن به سطح کشورهای توسعه یافته عضو WTO است.

«رابرت لارنس کوهن» رئیس بنیاد کوهن نیز ورود چین به سازمان تجارت جهانی را یک رویداد برجسته تلقی می کند و می گوید این رویداد، باعث تسریع چشمگیر تعامل این کشور با دنیای خارج شد و با تجارت و توسعه یک پایگاه تولیدی در چین آغاز گشت که بعدها به صورت کانون تولید جهان  گسترش پیدا کرد.

«بورگه برینده» (Borge Brende) رئیس مجمع جهانی اقتصاد (WEF) نیز بر این باور است که ورود چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ میلادی گامی مهم برای توسعه اقتصادی این کشور و یک نقطه عطف برای پروسه جهانی شدن بوده است.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا