بین الملل

سفر اماراتی‌ها به سوریه چه معنایی دارد؟

به گزارش سیلاد، ریاست جمهوری سوریه سه شنبه شب اعلام کرد که بشار اسد رییس جمهور این کشور و محمد بن زاید آل نهیان وزیر خارجه امارات متحده عربی در دمشق باهم دیدار و دو طرف بر تداوم مذاکرات و هماهنگی‌ها میان دو کشور تأکید کردند. در دیدار اسد و بن زاید، دو طرف در خصوص روابط دوجانبه و چشم انداز گسترش این روابط بحث و گفت وگو کردند. رییس جمهور سوریه بر روابط برادرانه و مستحکم سوریه و امارات از زمان شیخ زاید بن سلطان آل نهیان تاکید کرد.اسد از مواضع واقع بینانه و صحیح امارات متحده عربی قدردانی کرد و تاکید کرد که این کشور همیشه در کنار مردم سوریه بوده است.وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز در این دیدار تاکید کرد که این کشور از تلاش‌ها برای ثبات در سوریه حمایت می کند و گفت که آنچه در سوریه اتفاق افتاد، همه کشورهای عربی را تحت تأثیر قرار داد. اهمیت دیدار از آنجا اهمیت پیدا می کند که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی به کشورهای منطقه نسبت به برقراری روابط با دولت بشار اسد رییس جمهوری سوریه تذکر داد و اعلام کرد که  آمریکا از تلاش‌ها برای عادی‌سازی یا احیای روابط با اسد حمایت نخواهد کرد.  

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپلتیک دانشگاه در تحلیل سفر وزیر خارجه امارات به سوریه گفت: با اینکه تقریبا تمام مناطق شمالی سوریه از کنترل دولت خارج است و شمال غرب آن در اختیار ترکیه و گروه های ناراضی و جنگجو و شمال شرق در اختیار کردها است، بنظر می رسد نظام بین الملل و بویژه کشورهای عرب منطقه تماما پذیرفته اند که دولت بشار اسد به اندازه کافی توانسته خود را تثبیت کند و فعلا امکان تغییرات سیاسی در سوریه وجود ندارد. هر چند که صحبت هایی در مورد توافق اخیر دولت با بعضی از مخالفین در مورد مذاکرات مربوط به قانون اساسی به گوش می رسد. در این میان کشورهایی در منطقه و در غرب هستند که از این وضعیت جدید بوجود آمده ناراحت هستند و حتی ترکیه اخیرا تهدید کرده که وضعیت موجود در سوریه حوصله آن کشور را به سر برده و امکان نوعی از حمله را مطرح کرده است. البته بخشی از این مسائل به نگرانی هایی که از حمله نیروی های بشار اسد و روسیه به ادلب و آزادسازی این منطقه از شمال غرب سوریه وجود دارد مربوط می شود. بدون آن که مسئله کردهای سوریه با دولت حل و فصل گردد که ترکیه آنها را متحد پ.ک.ک ،تروریستی و مخل امنیت خود می داند. بویژه با توجه به گفتگوهای اخیر پوتین و اردوغان که نتوانستند در مورد مساله بغرنج سوریه به توافقی برسند و خواسته روس ها مبنی بر خروج ترکیه از خاک سوریه لاینحل ماند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اعراب منطقه بدون توجه به اینگونه رخدادها مسیر جدید خود را در قبال سوریه در پیش گرفته اند گفت: در خاورمیانه میانی دو کشور مصر و اردن تلاشهای جدی برای تحرک در رابطه سیاسی و اقتصادی خود با سوریه به عمل آورده اند اما سفر وزیر امور خارجه امارات از اهمیت خاصی برخودار است. هر چند گفتگوهای سوریه با این کشورها کم و بیش در سالهای اخیر در جریان بوده است و حتی بعضی از آنها در ابتدا شرط برقراری رابطه مجدد را کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در سوریه مطرح کرده بودند ولی علیرغم عدم توفیق در برآورده شدن در خواستشان با اینحال روند توسعه رابطه را در پیش گرفته اند. در زمانی که بن سلمان مرد اول اجرایی عربستان سعودی در انزوا قرار گرفته و در زمانی که امارات عربی متحده با انتخاب کد ژئوپلیتیکی منطقه ای برای خود نقش های متفاوتی را بازی می کند که شاید بتوان گفت مهمترین آن پیش بردن طرح ابراهیم و گسترش نفوذ اسراییل در منطقه است. همین امر نقش منطقه ای این کشور را در میان کشورهای غربی را پر اهمیت کرده است.

فرجی راد تصریح کرد: بنظر می رسد سفر وزیر خارجه امارات نقطه عطفی در روابط اعراب با سوریه باشد که در آینده ای نزدیک این کشور به عضویت اتحادیه عرب درآمده و دو طرف شاهد روابطی عادی و  بهبود یافته گردند. ضمن اینکه سرمایه گذاری های کشورهای ثروتمند عرب حوزه خلیج فارس در سوریه که اتفاق خواهد افتاد و امارات هم در این زمینه پیشرو خواهد بود باعث می گردد که کشورهای دیگر صاحب سرمایه با آسودگی خاطر بیشتری وارد صحنه اقتصادی و بازسازی سوریه شوند.

وی در پایان گفت: از این نکته هم نباید غافل بود که بعضی از کشورهای عرب خلیج فارس با حضور و نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در سوریه هنوز نیم نگاهی هم به کاهش نفوذ جمهوری اسلامی داشته و طبیعتا بر ترکیه و به ویژه از طریق اتحادیه عرب برای تخلیه نیروهایش از شمال غرب به سوریه فشار وارد خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا