بین الملل

ریزش بی‌سابقه رضایت مردمی از بایدن در آمریکا

نتایج نظرسنجی یو.اس.ای تودی – دانشگاه سافولک که از چهارشنبه تا جمعه انجام شد، نشان می‌دهد که حمایت از جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در میان رای‌دهندگان مستقلی که سال گذشته موجب پیروزی او مقابل دونالد ترامپ شدند، کاهش یافته است.    

این نتایج همچنین نشان داد، حدود نیمی از پرسش‌شوندگان (۴۶ درصد) گفتند بایدن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا عملکردی بسیار بدتر از انتظار آنها داشته است، از جمله این‌ها ۱۶ درصد از کسانی هستند که در انتخابات به او رای داده بودند. مستقل‌ها به میزان هفت به یک (۴۴ درصد – ۶ درصد) گفتند که عملکرد او فاجع‌آمیزتر از انتظار آنها بوده است، نه بهتر.  

همچنین حدود دو سوم آمریکایی‌ها به عبارت ۶۴ درصد گفتند که آنها نمی‌خواهند بایدن بار دیگر برای دور دوم ریاست جمهوری در ۲۰۲۴ نامزد شود. این شامل ۲۸ درصد از دموکرات‌ها بود. همچنین مخالفت با حضور انتخاباتی دونالد ترامپ در ۲۰۲۴ به میزان ۵۸ درصد از جمله ۲۸ درصد جمهوریخواهان است.

براساس این نظرسنجی، میزان محبوبیت کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا هم ۲۸ درصد شد که بدتر از وضعیت بایدن است. این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از عملکرد شغلی هریس رضایت ندارند. یکی از هر پنج نفر یا به عبارتی ۲۱ درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.

در همین حال، اکثر آمریکایی‌ها از لایحه زیرساختی بایدن که قرار است به زودی به امضا برسد، حمایت می‌کنند اما یکی از هر چهار نفر می‌گوید که مفاد این لایحه ممکن است به آنها و خانواده‌هایشان کمک کند.

شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند، اگر انتخابات کنگره امروز برگزار شود، آنها ۴۶ درصد به ۳۸ درصد یک نامزد جمهوریخواه را به یک دموکرات ترجیح می‌دهند. بدین ترتیب می‌توان گفت شانس جمهوریخواهان برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بیشتر شده است.  

معمولا در اولین انتخابات میان دوره برای یک رئیس جمهور در آمریکا، حزب او کرسی‌هایی را از دست می‌دهد و این بار جمهوریخواهان تنها به پنج کرسی دیگر برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان و یک کرسی دیگر برای گرفتن کنترل سنا نیاز دارند.

این نظرسنجی در میان ۱۰۰۰ رای‌دهنده ثبت‌نامی و از طریق تلفن و با حاشیه خطای مثبت و منفی ۳.۱ درصد انجام شد.

دو سوم از آمریکایی‌ها (۶۶ درصد) می‌گویند که کشورشان در مسیر نادرست حرکت می‌کند؛ یکی از هر پنج تن (۲۰ درصد) هم می‌گویند که کشورشان در مسیر صحیح قرار دارد. این آمار بهتر از وضعیت چند هفته پایانی دولت ترامپ نیست.

لایحه زیرساختی که جمعه با اندکی حمایت دوحزبی به تصویب رسید، مورد حمایت ۶۱ درصدی به ۳۲ درصدی در میان رای‌دهندگان قرار گرفت. این حمایت‌ها شامل یک سوم جمهوریخواه می‌شود.

در این نظرسنجی، کنگره آمار ناامیدکننده‌ای به دست آورد؛ ۱۲ درصد تایید، ۷۵ درصد عدم تایید. دموکرات‌های کنگره ۲۹ درصد محبوبیت به دست آوردند و جمهوریخواهان کنگره ۳۵ درصد.

میزان رضایت شغلی از بایدن هم ناامیدکننده شد؛ ۳۸ درصد راضی و ۵۹ درصد ناراضی. او دارای پایین‌ترین میزان حمایت هر رئیس جمهوری تاریخ مدرن آمریکا در این مرحله از ریاستش، بجز ترامپ، شده است. مطالعات نشان می‌دهد که میزان رضایت شغلی از یک رئیس جمهور یکی از مهمترین فاکتورها در اثرگذاری روی انتخابات میان دوره کنگره است.

بایدن از زمانی که در انتخابات سال گذشته پیروز شد، جایگاه خود را در میان رای‌دهندگان از دست داده است، اما ترامپ هم آن جایگاه را به دست نیاورده است.  طی سال گذشته، دو سوم از پرسش شوندگان گفتند که نظرشان درباره ترامپ تغییری نکرده است. چهارده درصد هم گفتند نظرشان درباره او بهتر شده است و ۱۹ درصد هم از نظرشان نسبت به او بدتر شد.

اما ترامپ در میان حامیان اصلی خود نسبت به بایدن وفاداری بیشتری دارد.

در میان کسانی که سال گذشته به بایدن رای دادند، تقریباً ۴ نفر از ۱۰ نفر یا ۳۹ درصد می‌گویند که امیدوارند او برای یک دوره دیگر نامزد نشود. ۵۰ درصد امیدوارند که او کاندیدا شود. در میان کسانی که سال گذشته به ترامپ رای دادند، یکی از هر چهار نفر یا ۲۶ درصد، امیدوارند که او دوباره نامزد نشود. ۶۵ درصد هم امیدوارند که او این کار را انجام دهد.

براساس این نظرسنجی، چنانچه انتخابات ریاست جمهوری امروز میان بایدن و ترامپ برگزار شود، ۴۴ درصد می‌گویند به ترامپ رای می‌دهند و ۴۰ درصد گفتند حامی بایدن می‌شوند. ۱۱ درصد هم به نامزدی از یک حزب سوم نامشخص رای می‌دهند. در انتخابات سال گذشته، بایدن ۵۴ درصد به ۴۷ درصد ترامپ را شکست داده بود.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا