بین الملل

رفع تحریم‌های ایران مهم است نه نقطه آغاز مذاکرات

به گزارش سیلاد، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات مقام آلمانی مبنی بر اینکه گفت و گوها از جایی باید آغاز شود که تفاهم نشد، گفت: آنچه برای ما مهم است این است که چگونه به توافق خوبی در وین دسترسی پیدا کنیم. اینکه از کجا گفت و گوها در وین شکل بگیرد موضوع کم اهمیت‌تر است.

وی ادامه داد: ایالات متحده باید رویکرد خود را برای اطمینان به ما تغییر دهد.

خطیب زاده گفت: بایدن رفتارش به دقت توسط تهران ارزیابی می‌شود و ما در وین بر اساس همین گفته‌ها و رفتارها، گفت‌ و گوهایمان را جلو خواهیم برد و تضامین را خواهیم خواست.

وی درباره محور گفت و گوهای باقری در کشورهای اروپایی گفت: سفر معاون سیاسی وزارت خارجه به کشورهای اروپایی شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و اسپانیا در جایگاه معاونت سیاسی انجام شد. اما چون آقای باقری مذاکره کننده ارشد هستند طبیعی است بخشی از گفت و گوها به مذاکرات وین اختصاص پیدا کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه مبنی بر اینکه‌ آیا در سفر باقری به اروپا، طرفین درباره مذاکرات به جمع بندی رسیدند، گفت: بررسی ها به جمع بندی رسید و در گفت و گو با اعضای ۱+۴ درباره تاریخ مذاکرات به توافق رسیدیم.

وی با بیان اینکه بر اساس این جمع بندی، ‌گفت و گوها  ادامه خواهد یافت، گفت: توافق این است که تحریم‌هایی که بعد از ۲۰۱۷ و خروج ترامپ از برجام به صورت یکجانبه و فراسرزمینی به مردم ایران تحمیل شد، یکجا برداشته شود. البته  اختلافاتی در ۶ دور مذاکره بوده که همه اینها مورد بررسی قرار گرفت.

خطیب زاده یادآور شد: نیت و حرف‌های ایالات متحده را شنیدیم که مایلند به اعضای ۱+۴ بپیوندند اما برای ما رفع تحریم‌ها، اطمینان از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی مهم است که همه اینها در فرایند بررسی جمع بندی شده و در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفته است.

مشروح نشست را ایـــــنــــــجــــــــــــا بخوانید.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا