بین الملل

حرکت تحریک‌آمیز اردوغان؛ افتتاح ساختمان شورای تُرک در استانبول

به گزارش سیلاد، به نقل از آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس ترکیه امروز جمعه طی مراسمی ساختمان دبیری‌کل شورای همکاری کشورهای ترک‌ زبان «شورای ترک» در منطقه سلطان احمد استانبول را با حضور سران کشورهای عضو و ناظر این نهاد افتتاح کرد.

مراسم افتتاحیه پس از مدتی از گفت‌وگوی اردوغان با مهمانان بلندپایه که جهت شرکت در هشتمین نشست سران کشورهای شورای ترک در جزیره دموکراسی و آزادی استانبول در این شهر حضور دارند، برگزار شد.

در این مراسم الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایحان، قاسم جمرد توکایف رئیس جمهور قزاقستان، صدر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان، شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان به عنوان سران کشورهای عضو و ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان و قربانگلی بردی‌محمدوف رئیس جمهور ترکمنستان سران کشورهای ناظر و همچنین بغداد آمریف دبیرکل شورا حضور پیدا کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی هشتمین اجلاس سران «شورای تُرک» اعلام کرد: با نام و ساختار جدید خود تحت عنوان «سازمان دولت‌های ترک» از این به بعد سریعتر ریشه دوانده، رشد کرده و شکوفا خواهیم شد.

رئیس‌جمهور ترکیه متذکر شد: امروز با انتشار بیانیه استانبول بار دیگر تاکید کردیم که در خصوص گشترش بیشتر همبستگی سیاسی، همکاری اقتصادی و روابط تجاری، فرهنگی، انسانی و اجتماعی خود مصمم هستیم.

وی تصریح کرد: پیروزی آذربایجان به‌رهبری برادر عزیزم الهام علی‌اف مایه افتخار برای تمام جهان ترک بوده است. امیدوارم با پیروزی قره‌باغ درهای عصر جدیدی که برای قفقاز با صلح، ثبات و همکاری همراه خواهد بود، باز شود.

اردوغان یادآور شد: مبارزه مشترک سازمات دولت‌های ترک و مجارستان (عضو ناظر) در برابر همه‌گیری کرونا نیز داستان موفقیت دیگری است. با به اشتراک گذاشتن امکانات‌مان در طول همه‌گیری، بار دیگر نشان دادیم که جهان ترک متحد و کنار یکدیگر است.

وی همچنین افزود: به نمایندگی از شورای ترک ۲.۵ میلیون دوز و از همچنین از جانب خود ۲ میلیون واکسن به آفریقا اهدا خواهیم کرد.

اردوغان خاطرنشان کرد: سند چشم‌انداز سال ۲۰۴۰ جهان تُرک را هم در این اجلاس به تصویب رساندیم. جغرافیای ترکستان به‌عنوان مهد تمدن دوباره به یک مرکز جذب و روشنگری برای تمام بشریت تبدیل خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: نباید کسی از سازمان دولت‌های تُرک ناراحت باشد، بلکه باید تلاش کند تا بخشی از این ساختار مبتنی بر تاریخ کهن و روابط انسانی باشد.

۳۱۱۳۱۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا