استانها

حبیب بهزادی ملقب به «پدر انار ایران» در یزد درگذشت

به گزارش خبرگزاری سیلاد از یزد، حبیب بهزادی شهربابکی «پدر انار ایران» و موسس بزرگترین منبع ژنتیکی ذخایر توارثی انار کشور روز چهارشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ به دلیل سکته مغزی در هفتاد سالگی دار فانی را وداع گفت و در قطعه مشاهیر آرامستان خلدبرین یزد به خاک سپرده شد.

در ادامه به مرور بخشی از زندگینامه وی می پردازیم:

«حبیب بهزادی شهربابکی» فروردین ۱۳۳۰ خورشیدی در شهربابک دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در همین شهر به پایان رساند. سپس با شرکت در آزمون ادواری و به دست آوردن رتبه قبولی به اصفهان رفت و با گذراندن دوره ای سه ساله در آموزشگاه شبانه روزی کشاورزی کبوترآباد اصفهان که زیر نظر فرانسوی‌ها اداره می شد، در سال ۱۳۵۱ دیپلم کشاورزی را دریافت کرد.

سال ۱۳۶۰ با انتقال به یزد، مسئولیت یک باغ چهار هکتاری انار به نام یخشی (قدس) را که مربوط به موسسه اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج بود را در ابرنداباد یزد به عهده گرفت. فعالیت ایشان در زمینه انار که از سال ۱۳۴۷ همزمان با دوران تحصیل در مرکز آموزش اصفهان شروع شده بود با شناسایی ۲۴ رقم از انارهای مرغوب و تجاری باغ پهلوان‌پور مهریز به صورت علمی دنبال شد.

شهریور ماه سال ۱۳۶۵ با شکل گیری مرکز تحقیقات و منابع طبیعی استان یزد ،به عنوان دبیر و نماینده بانک ژن گیاهی ملی ایران در همایش سراسری کرج شرکت و گزارش مبسوطی از ژنوتیپ های انار استان را به سمع و نظر مدعوین رساند.

پس از بازگشت از کرج بلافاصله طرح شناسایی و جمع آوری ژنوتیپ انارهای استان یزد را تدوین و جهت تایید به بانک ژن کرج ارسال کرد و بدین ترتیب طرح شناسایی و جمع آوری سراسری انارهای ایران به ایشان پیشنهاد می شود. لذا طرحی جدید تدوین و برای تائید نهایی به مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج ارسال کرد.

ماحصل این تلاش و زحمات، شناسایی و جمع آوری ۷۶۲ گونه از انارهای اهلی، وحشی و زینتی ایران بود که اکنون به شکل یک کلکسیون زنده انار که بزرگترین منبع ژنتیکی ذخایر توارثی انار ایران و جهان به حساب می آید در ایستگاه مرکز تحقیقاتی انار یزد احداث گردید. انجام این حرکت بزرگ و کار ارزنده موجب شد تا حکم کارشناس تخصصی انار ایران از سوی سازمان تحقیقات کشاورزی برای حبیب بهزادی صادر گردد.

به پاس تمامی فعالیت های علمی، عملی و پژوهشی ایشان در تمامی این سال‌ها، به شایستگی لقب «پدر انار ایران» را نیز به خود اختصاص داد.

وی تألیفاتی مختلفی در این زمینه از خود به یادگار گذاشته است. «انار گنجینه شگفتی ها»، «انار از قندهار تا غرناطه»، «انار میراث کویر» و «پراکندگی و تنوع ارقام انار در ایران» از جمله آثار ارزشمند مرحوم حبیب بهزادی هستند.

حبیب بهزادی ملقب به «پدر انار ایران» در یزد درگذشت

۴۶

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا