عمومی

جزئیات افزایش حقوق رزیدنت‌ها/ تسهیلات بانکی برای دستیاران متاهل

فاطمه محمدبیگی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت وگو با خبرنگار سلامت سیلاد با اشاره به پیگیری‌های مجلس برای پایان بخشی مشکلات رزدینت‌ها، اظهار کرد: تاکنون دو جلسه با نمایندگان دستیاران و کاروزان داشته ایم، نتیجه اولیه آن شد که در تصمیم مشترکی که با وزارت بهداشت گرفتیم مقرر شد تا ۱۰ میلیون ریال افزایش حقوق دستیاران اتفاق بیفتد البته این افزایش با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد و در حد نیاز و خدمات این بزرگواران نیست و بسیار با میزان خدمات دهی آنها فاصله دارد.

وی افزود: ماحصل جلسات این شد که وزارت بهداشت اعلام کرد که ۳۰۰ میلیارد ریال برای تعمیر و تجهیز پایون‌های پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خوابگاه های دانشجویی هزینه و بخشی از خدمات رفاهی دستیاران از جمله میزان وام قرص الحسنه صندوق رفاه دانشجویان  افزایش پیدا کند. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ما نیازمند آن هستیم که خدمات بیمه‌ای دستیاران و کارزوان را ساماندهی کنیم تا به لحاظ برخورداری از رفاه اجتماعی بیمه درمان و بازنشستگی این قشر نخبه و خدوم شرایط بهتری را تجربه و بتوانند تشکیل خانواده بدهند.

وی با اشاره به بخشی از مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، عنوان کرد: برای متاهلین دستیار و کارورز تسهیلات بانکی از سیستم دانشگاه و صندوق رفاه دانشجویی در نظر گرفته شده است. در قانون جوانی جمعیت نیز وزارت خانه های علوم و بهداشت موظف شدند که حداقل ۱۰ درصد از بودجه درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای را سالانه برای احداث، تکمیل و تامین و تجهیز خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها  اختصاص بدهند تا دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز در کنار دیگر دانشجویان  بتوانند از آن بهره مند شوند.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس تاکید کرد: هدایت جامعه نخبگانی و تحصیل کرده به ازدواج و فرزندآوری که به نسبت توانایی بیشتری برای تشکیل خانواده دارند در این قانون دیده شده و موجب ترویج و فرهنگ سازی خانواده محوری در جامعه خواهد شد. 

محمدبیگی تصریح کرد: بنا داریم طی جلسات کمیسیون بهداشت و کمیته‌های آن، با سازمان نظام پزشکی کشور ارتباط دوجانبه منطقی و مناسبی را برای ساماندهی حوزه های سلامت الکترونیک و طب سنتی و رفع موانع و مشکلات جامعه پزشکی  و رسیدگی به دعاوی حقوق جامعه پزشکی داشته باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با انتقاد از عملکرد برخی مدیران پیشین نظام پزشکی، تعامل با مجلس را مهم خواند و تصریح کرد: نظام پزشکی دور گذشته ارتباط مطلوبی با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نداشت. این در حالی است که نمایندگان حوزه سلامت می توانند با ارتباط بهتر با مجلس و تعاملات کارشناسی و دغدغه مندانه در رفع معضلات و مشکلات جامعه پزشکی قدم‌های بهتری بردارند. البته هنوز هم دیر نیست و قطعا رئیس کل جدید نظام پزشکی  جناب دکتر رییس زاده با سوابق خوبی که دارند، در این راه قدم های اساسی بردارند تا بتوانیم ساماندهی فعالیت‌های حوزه سلامت را به درستی انجام دهیم.

وی افزود: زنجیره خدمت به خادمان حوزه سلامت از طریق ارتباط همه جانبه نظام پزشکی وزارت بهداشت و ساختارهای مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون بهداشت و سازمان های مرتبط در حوزه قضاییه از جمله پزشکی قانونی و سایر ساختارهای مسئول موجب ارتقاء و افزایش سطح سلامت عموم جامعه و حفظ کرامت و شان جامعه پزشکی و مدافعان سلامت خواهد شد. کسانی که ایثارگرانه این دوسال جان خود را نثار سلامت مردم کرده و همچنان پایداری می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با معاون فرهنگی- دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این دیدار بار دیگر بر تبدیل رشته رزیدنتی به یک شغل تاکید شد تا رزیدنت ها حداقل شرایطی که برای پزشکان طرحی مطرح است را شامل شوند.

محمدبیگی بیان کرد: در نظر گرفتن بیمه پایه، بیمه اصلی و بیمه تکمیلی برای تمامی دستیاران پزشکی، استفاده از ظرفیت خیرین در بهسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی، ساماندهی ازدواج دانشجویی و نگاه ویژه به خوابگاه‌های متاهلی و دانشجویی و تقویت مراکز مشاوره دانشجویی از دیگر مواردی بود که در این نشست از معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت مطالبه کردم.

انتهای پیام/


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا