استانها

توسعه فعالیت های شرکت بن یاخته های رویان در اقلیم کردستان عراق

به گزارش خبرگزاری سیلاد از کردستان، مرتضی ضرابی در نشست خبری با رسانه های استان در سنندج به مناسبت روز جهانی خون بند ناف اظهار داشت: اهمیت سلول های بنیادی فرآوری شده از خون بند ناف امروزه سبب رشد این حوزه در بسیاری از کشورهای دنیا شده است.

وی گفت: خون بند ناف مملو از سلول های بنیادی است که در درمان بیماری های مختلف خونی و غیر خونی کاربرد دارد.

ضرابی با بیان اینکه نمونه پس از تولد نوزاد جمع آوری شده و در کمتر از ۲۴ ساعت به بانک خون منتقل می شود، افزود: پس از جداسازی سلول های بنیادی در تانک های ذخیره سازی نگه داری می شوند.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کشور گفت: هم اکنون ۳۹ دفتر در سطح کشور و دو دفتر خارجی در اربیل و مسقط در کشور عمان نمایندگی شرکت فناوری بن یاخته های رویان را بر عهده دارند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با ذخیره سازی بیش از ۱۷۰ هزار نمونه، دارای بزرگترین ذخیره خون بند ناف در بین کشورهای منطقه است.

ضرابی افزود: سلول های بنیادی خون بند ناف در درمان ۸۰ بیماری خونی و غیر خونی اثربخش است و در تلاش هستیم تا زمینه بهبود عملکرد کودکان فلج مغزی را با بهره گیری از این فناوری فراهم کنیم.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان گفت: پالایشگاه محصولات زایمانی با هدف بهره مندی از مزایای پرده، مایع جنینی و … نیز به زودی راه اندازی خواهد شد.

وی اظهار داشت: کشور می تواند با توسعه این حوزه، زمینه توسعه گردشگری سلامت و نیز صادرات محصولات سلولی را فراهم کند.

ضرابی با اشاره به فعالیت دفتر نمایندگی این شرکت در اربیل اقلیم کردستان عراق گفت: با رایزنی های صورت گرفته با مدیران حوزه بهداشت اقلیم، تلاش می کنیم در زمینه توسعه درمان بیماری ها با استفاده از سلول های بنیادی در سلیمانیه و اربیل گام های مهمی برداریم.

رییس جهاد دانشگاهی کردستان نیز در این نشست از جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد و مولود انقلاب اسلامی توانسته است علوم مختلف دانشگاهی را کابردی کرده و در اختیار عموم جامعه قرار دهد، افزود: راه اندازی پژوهشگاه رویان در حوزه بهداشت و درمان و نیز موسسه بن یاخته های رویاان یکی از راه هایی است که توانسته کمک شایانی در کمک به درمان داشته باشد.

اکبر اسدی به ذخیره خصوصی و عمومی نمونه های خون بند ناف در بانک خون بند ناف کردستان اشاره کرد و افزود: از سال ۱۳۸۸ ذخیره سازی خون بند ناف در استان آغاز شده و در حال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ خانواده عضو آن هستند.

وی گفت: در یک سال گذشته با اطلاع رسانی مناسب درباره لزوم ذخیره سازی خون بند ناف، ذخیره استان ۱۰۰ درصد افزایش یافته و ظرفیت برای افزایش در این زمینه باز هم وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا