عمومی

تفاوت «کرونا»،«سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا»

گروه سلامت سیلاد: در دومین ماه فصل پاییز قرار داریم و با سرد شدن هوا و نزدیک‌تر شدن به آغاز فصل زمستان، بازار ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا داغ می‌شود.

البته امسال نیز مانند سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، شرایط ابتلا به این سه بیماری ویروسی متفاوت تر از سال‌های گذشته است و ضرورت و توجه به مراقبت‌های پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری‌ها، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.

در نتیجه، شناخت وجوه تشابه و افتراق این سه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه اگر علائم و نشانه‌های بالینی این بیماری‌ها را به خوبی بدانیم، در صورت ابتلا به این بیماری‌ها بهتر می‌توانیم روند درمان را دنبال و پیگیری کنیم و پیامدهای جسمی آنها را کاهش دهیم.

سرماخوردگی چیست؟

در واقع به علت آنکه بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف ممکن است سرماخوردگى ایجاد کنند، علائم سرماخوردگى بسیار متفاوت است. رینو ویروس‌ها شایع ترین علت شناخته شده سرماخوردگى هستند.

ویروس سرماخوردگى از راه دهان یا بینى وارد بدن مى شود، اما ممکن است خود شما هم در این انتقال «دست» داشته باشید؛اگرچه سرماخوردگى از طریق عطسه و سرفه مى‌تواند منتقل شود، اغلب تماس دست با دست با شخصى که سرماخورده است یا استفاده از وسایل مشترک مثلاً حوله، تلفن و… باعث انتقال بیمارى مى‌شود؛ به طوری که بعد از این تماس هنگامى که دست آلوده شده تان را به چشم ها یا بینى تان مى زنید ویروس وارد بدن مى‌شود.

هر فرد بزرگسالى احتمال دارد ۲ تا ۴ بار در سال به سرماخوردگى مبتلا شود. کودکان به خصوص در سنین پیش از مدرسه بین ۵ تا ۹ بار سالانه سرما مى‌خورند.

عطسه کردن، آبریزش از چشم، سرفه، تب ملایم و خستگى خفیف از جمله علائم بیماری سرماخوردگی است

*علائم و نشانه‌ها

شروع علائم سرماخوردگى یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگى است. اولین علامت عمده آبریزش از بینى است. همچنین ممکن است در ابتداى دوره عفونت دچار خارش یا درد گلو، احتقان و گرفتگى بینى، کمى بدن درد یا سردرد خفیف شوید، در ادامه سیر بیمارى ترشحات بینى تان غلیظ تر و زرد رنگ تر مى‌شود.

عطسه کردن، آبریزش از چشم، سرفه، تب ملایم و خستگى خفیف از جمله علائم بیماری سرماخوردگی است.

*آنفلوآنزا

آنفلوآنزا  شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و شدیدا مسری است. ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفلوآنزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ ۴۸-۲۴ ساعت‌ است‌. 

روش انتشار ویروس آنفلوآنزا: ویروس‌های آنفلوانزا موجود در قطرات تنفسی از طریق سرفه و عطسه منتشر می‌شوند.

در اغلب موارد این انتشار از فرد به فرد و معمولا از طریق تماس دست با آنچه که به ویروس  آنفلوآنزا آلوده شده است و سپس تماس دست آلوده با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

بالا بودن درجه حرارت بدن از علائم بیماری آنفلوآنزا است. بالا بودن درجه حرارت بدن ( درجه حرارت بدن به مدت بیش از دو روز بیشتراز ۳۷.۸ درجه سانتی گراد باشد، ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش، احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش از چند روز، آبریزش و گرفتگی بینی بیش از ۱۰ روز، سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ گلودرد بیش از ۴۸ ساعت به هنگام بلع غذا از جمله نشانه هاست.

بیماری‌هایی چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهند

 

همچنین تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه که ممکن است (با خلط همراه باشد) گلودرد، خشونت صدا، استفراغ، گلودرد خارش بدن و کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند.

تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی:

سرماخوردگی و آنفلوآنزا علایم مشابهی دارند، با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد اما آنفلوآنزا بطور ناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا همراه است.

همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوآنزا بهبود یابد، اما این مدت در سرماخوردگی کوتاهتر است. آنفلوآنزا در تمام سنین به غیر از دوران شیرخوارگی دیده می‌شود.

همچنین کودکان به علت سیستم دفاعی ضعیف بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ چون این بیماری واگیر دار است در مکان‌های عمومی امکان انتقال بیماری آنفلوآنزا زیاد است.

بیماری‌هایی چون قلبی، ریوی، کلیوی، دیابت، آسم، بارداری و کهنسالی امکان مبتلا شدن افراد به آنفلوآنزا را افزایش می‌دهند.

*کرونا

 به دلیل قرار گرفتن در فصل پاندمی کووید ۱۹، تفکیک کرونا از دیگر بیماری‌های ویروسی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه کرونا دو فاز التهابی و ویروسی داشته که فاز ویروسی می‌تواند در برخی افراد دارای بیماری زمینه‌ای و دیگر افراد آسیب پذیر مشکلات عدیده و جدی ایجاد کند.

کرونا یک بیماری تک علامتی نبوده که با تشخیص سریع همراه باشد؛ بنابراین با توجه به تشخیص پزشک و براساس شرایط بالینی بیمار، تست‌های تشخیصی بیشتری در این فصل انجام می‌شود.

البته ممکن است در فصل پاییز تعداد تست‌های PCR منفی بیشتری دیده شود، چراکه افراد با علایم مشابه کرونا مراجعه کرده ولی بعد از تست، مشخص می‌شود که کرونا نبوده و با سایر ویروس‌های تنفسی درگیر شده است.

مسعود مردانی، استاد بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت سیلاد در پاسخ به این پرسش که «کرونا، آنفلوآنزا و سرماخوردگی چه تشابهاتی دارند؟»، اظهار داشت:آنفلوآنزا،کرونا و سرماخوردگی یکسری علائم همپوشانی دارند که ممکن است حتی پزشک را نیز دچار اشتباه کنند.

وی ادامه داد: همه این بیمار ممکن است همراه با تب باشند یا نباشند،ممکن است سردرد، بدن درد، سرفه ،خلط و تنگی نفس داشته باشند.

آب ریزش بینی،عطسه و گرفتگی بینی از علامت‌های مهم سرماخوردگی

استاد بیماری‌های عفونی افزود: البته برخی علائم آنها را از هم دیگر افتراق می‌دهد که یکی از مهمترین چیزها این است که در سرماخوردگی تب بالا نیست؛ ضمن اینکه آب ریزش بینی،عطسه و گرفتگی بینی از علامت‌های مهم سرماخوردگی است.

بدن درد و سردرد علامت مهم  آنفلوآنزا

مردانی یادآور شد: در آنفلوآنزا معمولا تب خیلی بالاست،شروع ناگهانی دارد و بدن درد و سردرد علامت مهم بیماری آنفلوآنزاست.

وی ابراز داشت: در بیماری کرونا شروع بیماری حاد نیست، تدریجی اتفاق می‌افتد و سرفه‌های خشک،بدن درد، سردرد به همراه دارد و بعد از سه تا چهار روز ممکن است که بیمار یک دفعه متوجه شود حس بویایی و چشایی خود را از دست داده است.

استاد بیماری‌های عفونی متذکر شد: این چنین شرایط کمک می‌کند تا بتوانیم تشخیص کرونا را بدهیم.اگر بخواهیم این سه بیماری را دقیقا افتراق بدهیم باید از روش‌های مولکولی یا همان تست pcr  استفاده کنیم.

دقت کنیم! باید به این موضع مهم توجه کنیم که با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال و حرکت به سمت زمستان و درگیری و ارتباط مردم یا یکدیگر، امکان ابتلا زیاد خواهد شد؛ لذا دانستن علائم سرماخوردگی،آنفلوآنزا و کرونا شایسته توجه و دقت است تا بتوانیم راه حل درمان را سریع تر بیابیم و ادامه دهیم.

انتهای پیام/


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا