ورزش

کامیابی در نیوکمپ

سپهر ستاری: «کارلو آنچلوتی» سرمربی رئال مادرید پیش از شروع دیدار حساس «ال‌کلاسیکو» در هفته نهم لالیگا، در حضور خبرنگاران گفت: «من تا به حال در نیوکمپ برنده نشده‌ام ولی فکر می‌کنم زمان آن رسیده باشد.» لحظه بزرگ مربیگری آنچلوتی ۲۴ ساعت پس از این جمله رخ داد و تیمش در شرایطی با حساب ۲ بر یک بارسلونا را شکست داد که این نتیجه بازتاب کاملی از برتری تیم او به رقیب نبود؛ رقیبی که بار دیگر نشان داد تنها سایه‌ای از تیمِ سابق است!

کارلتو پیش از این در پنج حضورش در ورزشگاه «نیوکمپ» از جمله با میلان در سال ۲۰۰۶ و پاری‌سن‌ژرمن در سال ۲۰۱۳، تنها به تساوی رسیده بود و سرانجام بهترین نتیجه‌اش را روز یکشنبه با برد مقابل بلوگرانا به دست آورد؛ بردی که حقیقتاً او و تیمش لایق و سزاوارش بودند.

قوهای سپید در این دیدار با ترکیبی هجومی پا به مستطیل سبز گذاشتند؛ «لوکاس واسکز» وینگر این تیم در سمت راست، در خط دفاعی به میدان رفت و دو جوان برزیلی یعنی «رودریگو» و «وینیسیوس جونیور» نیز در دو سمت «کریم بنزما» در خط حمله به ایفای نقش پرداختند. با این حال رئال مسابقه را با یک تفکر محتاط‌گونه آغاز کرد؛ گویی اطمینان داشت که در نهایت لحظه ضربه زدن به حریف، فرا خواهد رسید.

در طرف مقابل اما آبی‌اناری‌ها دقایق ابتدایی هر دو نیمه را با انرژی کلید زدند و سعی داشتند با حمایت هوادارن خودی، رقیب را از پیش رو بردارند تا روزهای تلخ اخیر را به دستِ فراموشی بسپارند. با این حال هر دو گل مادرید دقیقاً همانطوری به ثمر رسید که آنچلوتی در کنفرانس خبری قبل از بازی پیش‌بینی کرده بود؛ جایی که او بعدازظهر یک‌شنبه گفت: «سریع‌ترین راه برای گلزنی به رقیب استفاده از ضدحملات است.»

وینیسیوس حرکتی را آغاز کرد که در نهایت به ضربه دیدنی «داوید آلابا» در دقیقه ۳۲ ختم شد. تقابل ستاره جوان برزیلی با «اسکار مینگزا» دفاع راست بارسلونا یکی از برنامه‌های مهم کارلو در این مسابقه به حساب می‌آمد. او به قدری ماموریتش را در زمین خوب و بی‌نقص انجام داد که «رونالد کومان» سرمربی بارسلونا بین دو نیمه مجبور شد مینگزا را از زمین خارج کند؛ تغییری که البته درست همانند دیگر تاکتیک‌های مرد هلندی جواب نداد!

مادرید از عقب‌نشینی در زمان حملات بارسا راضی به نظر می‌رسید؛ زمانی که آبی‌اناری‌ها نمی‌توانستند از مرکز دفاع رئال راهی به دروازه سفیدپوشان پیدا کنند، مالکیت توپ را هم از دست می‌دادند. دقیقاً در همان لحظات رئال با سرعت و در یک چشم بهم زدن، فاز تهاجمی به خود می‌گرفت. بارها درباره نارسایی‌های تاکتیکی کومان بحث شده و کشف این موضوع قطعا نمی‌توانست برای مربی کارکشته‌ای همچون آنچلوتی، یک چالش سختی باشد. او پس از این برد ارزشمند گفت: «ما هوشمندانه بازی کردیم. در دفاع خوب بودیم و در حمله خطرناک ظاهر شدیم. این همان چیزی بود که برایش برنامه‌ریزی کرده بودیم. ابتدای بازی ما می‌توانستیم در مالکیت بهتر عمل کنیم ولی پس از آنکه از رقیب پیشی گرفتیم، کنترل بیشتری روی جریان بازی داشتیم. بازیکنان ما به خصوص خط میانی‌مان، به بازی در این سیستم عادت دارند.»

کسب یک پیروزی ارزشمند آن هم در اولین ال‌کلاسیکو فصل، بی‌شک اتفاق بزرگی برای آنچلوتی محسوب می‌شود؛ بردی که سرمربی ایتالیایی بسیار به آن نیاز داشت. در واقع شرایط فعلی بارسلونا باعث شده توجهی به مشکلات رئال مادرید در بازگشت کارلتو از اورتون نشود! مادرید در هفته‌های ابتدایی این فصل با فرم عالی بنزما و وینیسیوس، مثل آب خوردن گل می‌زد ولی آنها در مقطعی با هشدار کم شدن آمار گلزنی هم مواجه شدند! شکست‌های پیاپی مقابل «اف‌سی شریف» و «اسپانیول» پیش از وقفه بازی‌های ملی نیز، اولین اعتراض‌ها به عملکرد او را در پی داشت؛ اعتراضاتی که با واکنش سریع آنچلوتی مواجه شد تا او که قبلاً سیستم‌های ۲-۴-۴ و حتی ۴-۲-۴ را آزامایش کرده بود، رسماً اعلام نماید که تیمش را در مسابقات آتی با سیستم ۳-۳-۴ راهی میادین خواهد کرد. یک تصمیم به موقع از چهره‌ای که تیم تحت رهبری‌اش اواسط هفته گذشته با پنج گل شاختار را در هم کوبید و در آن دیدار هم در ضدحملات از سرعت برزیلی‌های خود به خوبی بهره برد.

آنچلوتی در دو ال‌کلاسیکوی پیشین خود در ورزشگاه «نیوکمپ»، با نتیجه مشابه دو بر یک شکست خورده بود. البته این نتایج مقابل بارسایی به ثبت رسید که با «ژاوی هرناندس» و «آندرس اینیستا» در خط هافبک و «لیونل مسی» آماده، در اوج به سر می‌برد! کارلو در آن مسابقات حتی ترفندهای غیرمعمولی همانند بازی دادن به «سرخیو راموس» در خط میانی را هم مورد آزمایش قرار داد که از هیچکدام نتیجه دلخواهش را نگرفت. این بار اما نیازی به این ترفندها نبود و آنچلوتی برای به زانو درآوردنِ بارسا، به محتمل‌ترین روش اعتماد کرد!

بارسلونا هم‌اکنون فاصله زیادی با روزهای خاطره‌انگیزش دارد؛ بلوگرانا در نُه ال‌کلاسیکوی خانگی اخیر، فقط یک بار طعم پیروزی را چشیده که این بدترین آمار آنها در تاریخ این رقابت سنتی و حیثیتی است. از آن مهم‌تر این است که آبی‌اناری‌ها پس از شکست مقابل بایرن مونیخ، بنفیکا و اتلتیکومادرید، چهارمین دوئل بزرگ فصل خود را هم واگذار کردند! نتایجی که باعث شد هواداران بارسلونا پس از بازی در مسیر ماشین سرمربی تیم قرار بگیرند و خواهان استعفای او شوند! رفتاری که البته واکنش فوری باشگاه را به دنبال داشت!

بسیاری منتظر بودند در اولین ال‌کلاسیکو پس از جدایی مسی، ستارگان جوانِ تیم همچون «آنسو فاتی» و «گاوی» بدرخشند و پتانسیل خود را به تصویر بکشند اما در کمال تعجب هیچ‌یک از آنها تاثیر خاصی روی بازی نداشتند و به جای‌شان، این «سرخیو بوسکتس» ۳۳ ساله بود که بهترین بازیکن تیم در این دیدار لقب گرفت.

البته که مادرید هم هنوز با تیم قهرمان اروپا در مقطع اول حضور آنچلوتی فاصله زیادی دارد و آنها نباید این برد را دلیلی برای توانایی‌های خود برای رقابت در همه جام‌ها در نظر بگیرند. با این حال می‌توان گفت که این پیروزی، یک قدم بزرگ در یک مسیر درست بود.

نویسنده: درموت کوریگان

مترجم: سپهر ستاری

۲۵۸ ۲۵۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا