فناوری اطلاعات

پر‌شتاب‌ترین خودرو جهان روی کاغذ؛ ابرخودروی چینی فارنوا اوتلو معرفی شد

شرکت چینی فارنو اتوموتیو (Farnova Automotive) که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده، از یک ابرخودروی برقی با مشخصاتی استثنایی رونمایی کرد. این ابرخودرو اوتلو (Othello) نامگذاری شده و گفته می‌شود پیشرانه آن توانایی تولید ۱۸۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد! صفر تا صد ۱.۸ ثانیه‌ای، حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتر در ساعت و برچسب قیمتی ۱.۸۶ میلیون یوانی از مشخصات اصلی این ابرخودرو هستند.

فارنوا اوتلو فعلا در مرحله پروتوتایپ قرار دارد. این هایپرکار برقی با توافقات صورت گرفته بین دو شرکت فارنوا اتوموتیو و کیانتو موتورز، بر اساس پلتفرم کیانتو K50 ساخته می‌شود. اما علی‌رغم بهره‌مندی از پلتفرمی مشترک، تفاوت این دو مدل هم از نظر ظاهری و هم از نظری فنی بسیار است.

کیانتو K50

از لحاظ طراحی ظاهری باید گفت فارنوا اوتلو چهره کاملا بروز و مدرنی دارد و بخاطر زوایای تیز بدنه شبیه برخی از سوپر اسپرت‌های ایتالیایی دیده می‌شود. واضح و روشن است که در طراحی این ابرخودرو مباحث ایرودینامیک بسیار مورد توجه قرار گرفته، دیفیوزر حجیم، اسپویلر و چند قطعه متحرک گواه این ادعا هستند. مثل خیلی از سوپراتومبیل‌های مطرح، درهای اوتلو نیز به سمت بالا باز می‌شوند.

با ۴,۶۷۰ میلیمتر طول، ۲,۰۸۰ میلیمتر عرض و ۱,۱۴۵ میلیمتر ارتفاع فارنوا اوتلو ابعادی تقریبا مشابه با لامبورگینی اونتادور دارد. وزن آن هم ۱۳۵۰ کیلوگرم اعلام شده که در مقایسه با اونتادور ۲۲۵ کیلوگرم سبک‌تر است.

پیشرانه اوتلو شامل دو موتور الکتریکی است. همانگونه که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این دو موتور با همکاری هم ۱۸۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۲۰۰۰ (دوازده هزار!) نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. به گفته فارنوا با اتکا به این پیشرانه اوتلو قادر است در عرض فقط ۱.۸ ثانیه سرعت خود را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند، رکوردی که در صورت تحقق، اوتلو را به پرشتاب‌ترین خودروی خیابانی دنیا تبدیل خواهد کرد! این هایپرکار پرادعای چینی صفر تا ۳۰۰ کیلومتر را در عرض ۸.۵ ثانیه ثبت می‌کند و در مسیر مستقیم امکان دستیابی به نهایت سرعت ۴۲۰ کیلومتر را دارد!

باتری فارنوا اوتلو ظرفیتی برابر با ۷۵ کیلووات ساعت دارد. این باتری توسط شرکت سوئدی Northvolt تامین شده و چینی‌ها می‌گویند تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت دوام می‌آورد که البته خیلی خیلی خوشبینانه به نظر می‌رسد!

در هر حال، فارنوا اوتلو از سال آینده و در کارخانه‌ای واقع در چانگده تولید خواهد شد. چینی‌ها از این ابرخودرو فقط ۲۰۰ دستگاه و با قیمت پایه‌ای معادل ۲۸۷,۵۷۸ دلار تولید خواهند کرد، البته به شرطی که تمام ماجرا یک داستان خیالی نباشد!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا