ورزش

ملی‌پوش کُره‌ای و کابوسی به نام ورزشگاه آزادی!

تیم ملی فوتبال کره جنوبی یکی از حریفان اصلی ایران در راه صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر است. وب سایت کره ای news1 در گفتگو با یکی از بازیکنان سابق تیم ملی این کشور که سابقه گلزنی به تیم ملی المپیک ایران و پیروزی در تهران را در کارنامه دارد، به گفتگو پرداخته است. این وب سایت با تیتر"فرصتی برای شکستن کابوس، نام ورزشگاه را فراموش کنید" نوشته: لی چون سو رئیس کمیته مشارکت اجتماعی فدراسیون فوتبال کره جنوبی که تجربه تنها پیروزی تاریخ فوتبال کره جنوبی برابر ایران در ورزشگاه آزادی تهران را در کارنامه دارد، به بازیکنان تیم ملی کشورش توصیه هایی را برای کسب پیروزی در تقابل آتی دو تیم اعلام کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: تیم ملی فوتبال کره به هدایت پائولو بنتو در دور چهارم از مرحله مقدماتی جام جهانی با ایران روبرو می شود. ورزشگاه آزادی تهران، جایی که ایران در آن بازی می کند، مکانی است که نمی خواهید آن را به خاطر بسپارید. تیم ملی کره ۷ بار در این ورزشگاه با تیم ملی ایران دیدار کرده که حاصل آن ۲ تساوی و ۵ باخت بوده و حتی یک پیروزی نیز کسب نکرده است. کره در این استادیوم ۳ گل زده و ۱۰ گل دریافت کرده است. کره جنوبی در ۳ بازی گذشته خود در این ورزشگاه، همه آنها را با نتیجه ۰-۱ باخته است.

وب سایت کره ای در ادامه نوشته است: البته تنها یک پیروزی در ورزشگاه آزادی و در جریان دیدار تیم های المپیک دو کشور وجود دارد. در مارس ۲۰۰۴، زمانی که ورزشگاه آزادی شهرت خود را به عنوان "گورستان تیم های میهمان" بر سر زبانها انداخته بود، تیم ملی زیر ۲۳ سال کره که خود را برای حضور در بازیهای المپیک ۲۰۰۴ آتن آماده می کرد، ایران را در مرحله مقدماتی قاره آسیا با نتیجه یک بر صفر شکست داد. بازیکنی که در آن زمان گل پیروزی را به ثمر رساند لی چون سو بود. او در یک مصاحبه تلفنی با news1 از دشواری های ویژه سفر به تهران و آنچه که برای غلبه بر ایران نیاز است، سخن گفت.

وقتی از او خواسته شد تا لحظه بازی در آزادی را به خاطر بیاورد، گفت: "اندازه، موقعیت و ساختار خود ورزشگاه برای تیم میزبان بسیار مفید است. صادقانه بگویم، این مکان بسیار سخت و ناراحت کننده است." او استادیوم را اینگونه به یاد می آورد: "اکنون نه اما در گذشته هیچ صندلی خالی در بین تماشاگران ایرانی وجود نداشت. گفته می شد ۸۵ هزار صندلی در آزادی وجود دارد، اما آنها نزدیک به یکدیگر می نشستند و از بالای دیوارهای استادیوم عبور می کردند و هیچ مزاحمتی برای این کارشان ایجاد نشد. بنابراین تماشاگران بیشتری نسبت به ۸۵ هزار نفر در ورزشگاه حاضر می شدند. تماشاگرانی که همه آنها مرد بودند."

لی صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: "وقتی با اتوبوس تیم به ورزشگاه رسیدم، به طور مخفیانه خود را به ساختمان زیرزمینی رساندم و احساس می کردم وارد زندان می شوم. صادقانه بگویم، من از نظر روحی ناامن بودم و استرس داشتم." لی درباره اینکه چرا فوتبال کره جنوبی در ورزشگاه آزادی نتایج خوبی کسب نمی کند گفت: "محیط ورزشگاه که قبلاً درباره اش گفتم نیز روی نتایج منفی کره تأثیر دارد ، اما این روزها فقط این واقعیت که «این ورزشگاه آزادی است» می تواند فوتبال کره را آزار دهد. (بازیکنان با ترس و ذهنیت منفی وارد ورزشگاه شوند)"

او ادامه داد: به طور خلاصه، بازیکنان بارها و بارها از "کابوس آزادی" آگاه می شوند و اینکه کره جنوبی در آنجا نتایج خوبی نگرفته است. در حالی که این کار نتیجه ای برای کره ندارد بلکه فشار و تنش بیشتری را به بازیکنان وارد می کند. همه می گویند بازی در آزادی دشوار است. در واقع، نتایج تا کنون خوب نبوده است. بنابراین بازیکنان نمی توانند از این امر آگاه نباشند. پس آنها نمی توانند ۱۰۰ درصد مهارت های خود را درون زمین نشان دهند."

بازیکن سابق کره جنوبی گفت: از آنجا که ایران اساساً تیمی با مهارت های بالا است، بنابراین پیروزی بر آنها آسان نیست. ایران همه چیزهایی که ما در آن خوب نیستیم را می بیند (نقاط ضعفمان را می شناسد)، بنابراین مبارزه هیجان انگیزتر است. این مانند دیدارهای ما با چین است. بازیکنان چینی وقتی فقط با کره دیدار می کند، می ترسند. هنگامی که درون زمین می دوید، می توانید آن را احساس کنید. این همان چیزی است که در دیدارهای ایران و کره جنوبی است.

لی درباره اینکه تنها ۱۰۰۰ تماشاگر ایرانی به جای ۸۵ هزار نفر وارد استادیوم می شوند گفت: این اتفاق مثبتی است. اگر فقط هزار نفر وارد آن ورزشگاه بزرگ شوند، مسئله مهمی نیست. حضور پرتعداد تماشاگران در ورزشگاه بزرگ، به عنوان یک نقطه ضعف (برای تیم های مهمان) عمل می کند.

او همچنین درباره چگونگی پیروزی بر ایران گفت: باید از سرعت بازیکنان استفاده کرد تا ایران متزلزل شود تا به نتایج خوبی ختم شودو بازیکنان سرعتی زیادی در اختیار بنتو قرار داد. افرادی مانند سون هیونگ مین، هوانگ هی چان و لی دونگ جون که برابر تیم های قوی تر از ایران بازی کرده اند. اگر آنها در نبردهای تک به تک به پیروزی برسند، بازیکنان ایرانی مانند گذشته از اعتماد به نفس برخوردار نخواهند بود. امیدوارم آنها از ابتدا بطور فعال وارد عمل شده و ایران را غافلگیر کنند.

وی درپایان و درخصوص اینکه در ۱۷ سال گذشته و پس از پیروزی تیم ملی المپیک کره جنوبی برابر ایران با تک گل او، این کشور هرگز در آزادی برنده نشده ابراز تأسف کرد و گفت: البته بازی در آزادی دشوار است. آنجا یک مکان ناراحت کننده است اما اکنون ما باید بر آن غلبه کنیم. همانطور که گفتم، اگر بازیکنان با اعتماد به نفس با ورزشگاه آزادی روبرو شوند و از ابتدا کار را با سرعت آغاز کنند، می توانند به پیروزی برسند. من به این جونان اعتماد دارم و آنها باید خودشان را باور کنند.

بیشتر بخوانید: شکست سایپا در والیبال جام باشگاه‌های آسیا

۲۵۳ ۲۵۱

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا